
 Ukraine: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 March 2023 

 Table of Contents 

 Introduction  ...........................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  ......................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  .................................................................................................  3 
 Media  Ownership  ..................................................................................................  4 
 Results  ....................................................................................................................  8 

 Television  ..........................................................................................................  8 
 Print  ................................................................................................................  10 
 Radio  ..............................................................................................................  12 
 Online  .............................................................................................................  14 

 Conclusion  ...........................................................................................................  15 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and 

 Rodney Knight for their advice and assistance in the research and compilation of 

 this profile. We additionally want to acknowledge AidData’s team of student 

 Research Assistants who collected data for this project, including Diane 

 Frangulea, Maggie Herndon, Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, 

 Morgan King, Deb Kornblut, Amelia Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper 

 Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, Emmeline Walker, Sophia Zaman, and 

 Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative 

 in the Ukrainian media market? This profile seeks to address some of the entry 

 points related to media ownership and Russian state-owned media. AidData 

 recognizes that malign influence may affect narrative creation in other ways, 

 including the republishing of foreign content in domestic media outlets, 

 interactions on social media, and through journalist biases. However, this project 

 focuses solely on direct and indirect ownership of traditional domestic media 

 outlets to identify potential entry points for Russian influence through elites and 

 media owners. By better understanding Ukraine’s domestic media ownership 

 environment, including what media outlets citizens consume and who the 

 owners of those outlets are, we can anticipate entry points where malign actors 

 may try to influence domestic narratives. 

 Media ownership in Ukraine is highly centralized around a few politically 

 connected media houses and owners.  1  Since owners of top media houses have 

 the potential to influence the content and tone of topics covered by journalists 

 in their employ, understanding who owns the media is crucial to identifying 

 avenues for influence and potential bias in reporting. In this profile, we begin to 

 close this gap with an in-depth look at domestic media ownership in Ukraine. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by 

 AidData, a research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data 

 for this profile was collected manually by AidData staff and student research 

 assistants. We began by conducting web searches to identify a list of media in 

 Ukraine, and then identified a list of the top-ranked outlets in terms of overall 

 consumption. We then used this information to gather the ownership data. We 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a 
 buy-in to a Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in 
 place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  Vitalii Ribak. “Yes, Ukraine’s Oligarchs Own the Airwaves, But Their Days are Numbered.” 
 Atlantic Council. Published January 29, 2018. 
 https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/yes-ukraine-s-oligarchs-own-the-airwaves-but- 
 here-s-why-their-days-are-numbered/ 

 1 

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/yes-ukraine-s-oligarchs-own-the-airwaves-but-here-s-why-their-days-are-numbered/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/yes-ukraine-s-oligarchs-own-the-airwaves-but-here-s-why-their-days-are-numbered/


 used cross-country sources when available (e.g., Zenith, Alexa  3  ), as well as 

 Ukrainian business registries, survey data, media watchdog sources, and other 

 open source data. This profile includes data for the entire country of Ukraine and 

 does not separate out any information that may differ in breakaway regions, 

 such as Crimea, Luhansk, or Donetsk. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Ukraine as of 2021 (or 

 the most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of 

 traditional broadcast, print, and online media outlets. Social media is not 

 included in this analysis. By mapping out the ownership and influence of 

 traditional forms of media, these profiles lend insights into potential channels for 

 foreign influence in the top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Ukraine’s media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Five of the eleven Russian state-owned 

 media outlets we tracked have a physical presence in Ukraine which provides the 

 Kremlin with a few channels to directly communicate with, and ultimately 

 influence, Ukrainian citizens. Notably, the Ukrainian government has consistently 

 sanctioned or banned Russian outlets since the Euromaidan events in 2014, 

 preventing some Russian outlets, including Sputnik and RIA Novosti, from 

 broadcasting in Ukraine.  4  Physical presence includes physical infrastructure, such 

 as cable packages, physical office space or local bureaus, and radio 

 broadcasters, but excludes satellite broadcasting and online or streaming 

 availability. Table 1 provides a footprint of Russian state-owned media presence 

 in Ukraine, but does not speak to how well-consumed each outlet is by Ukrainian 

 citizens. 

 4  “Ukraine Extends Ban on Russian News Agencies, Journalists.” Committee to Protect Journalists. Published May 24, 2018. 
 https://cpj.org/2018/05/ukraine-extends-ban-on-russian-news-agencies-journ/ 

 3  Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television 
 viewership and newspaper circulation, in several dozen countries around the world. Alexa is an 
 online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://cpj.org/2018/05/ukraine-extends-ban-on-russian-news-agencies-journ/
https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1. Russian state-owned media with a physical presence in 

 Ukraine, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✔  Sputnik  ✔  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✘  Sputnik  ✘ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✘ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✔ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic 

 outlets republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this 

 profile, AidData has captured direct Russian channels of influence through 

 state-owned media infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Ukraine by 

 medium (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators 

 such as viewership share and circulation. While we cannot know the exact 

 influence of each individual outlet, we can assume that outlets that reach higher 

 numbers of consumers have greater potential to influence more citizens. Despite 

 the presence of some Russian state-owned media outlets in Ukraine, none of the 

 tracked Russian state media appears in the top five outlets for any medium. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 

 2017 to present to determine the top media outlets in Ukraine. This strategy 

 offers a more long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot 

 of the top media outlets right now. As such, the top outlets may not exactly 

 reflect the current order of the most-consumed outlets, but do show a solid 

 3 



 picture of the media landscape over the past five years. Recent rankings are 

 weighted more heavily to adjust for new changes.  5 

 Table 2: Top Ukrainian media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  TV Channel 
 Ukraine 

 Argumenty i 
 Fakty v Ukraine  Hit FM  ukr.net 

 2  1+1  Vesti  Avtoradio 
 Ukraine  pravda.com.ua 

 3  ICTV  Bulvar Gordona  Lux FM  obozrevatel.com 

 4  Inter TV  Segodnya  Radio Pyatnica  korrespondent.net 

 5  STB (STV)  Fakty i 
 Kommentarii  Radio Shanson  unian.ua 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media 

 experts in 2021, the majority of top Ukrainian outlets mirror the results of 

 open-source data collection by AidData researchers. However, additional outlets 

 excluded from this top outlet list but ranked highly by local experts include 

 television channel UA: Pershyi TV; print outlets Novoye Vremya and Den; radio 

 stations Ukrainian Radio and Hromadske Radio; and online outlet censor.net. 

 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Ukrainian media outlets by 

 medium (television, newspaper, radio, and online). A series of amendments 

 enacted in October 2015 revamped the legal framework of Ukrainian media 

 ownership, requiring television, radio, and print media to make their ownership 

 5  Television, Print, and Radio Sources: Television, print, and radio rankings were calculated using 
 multiple publicly available surveys and circulation data, including an AidData survey of country 
 and regional experts conducted in summer 2021. Additional data came from: the Television 
 Industry Committee’s Television Audience Measurement (2021), IREX’s Media Sustainability Index 
 (2019), the USAID-Internews Media Consumption Survey (2021), and the Center for Media, Data, 
 and Society’s Media Influence Matrix Ukraine (2021). 
 Online Sources: AidData predominantly used data from Alexa (collected April 2021); however, 
 additional data came from the AidData expert media survey (2021), the USAID-Internews Media 
 Consumption Survey (2021), and the Center for Media, Data, and Society’s Media Influence 
 Matrix Ukraine (2021). 

 4 



 structures and final beneficiaries public.  6  However, the law does not require 

 transparency of online outlets and is unevenly enforced, as some outlets are still 

 able to hide their ownership structures.  7  Further examples of ownership ties and 

 relationships are discussed in the following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian 

 ownership. This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 

 1) Direct Russian ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, 

 and 4) No Russian ties. Additionally, Ukrainian state-owned media is color-coded 

 blue. In Ukraine, six owners had suspected or known ties to the Russian 

 government, and no outlets had direct Russian ownership. As such, this profile 

 has six red color-coded owners and no designations of state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Ukrainian media outlets by share 

 Mediu 
 m 

 Ra 
 nk  Outlet  Owner, Company  Owner, 

 Individuals 
 Owner 
 (%) 

 Televisi 
 on 

 1  TV Channel Ukraine  SCM Holdings Ltd  Rinat Akhmetov  100 

 2  1+1 

 Harley Trading Ltd  Ihor Kolomoisky  67.8 

 Bolvik Ventures 
 Ltd 

 Oksana 
 Marchenko  24.7 

 1 + 1 Production  Unknown  7.5 

 3  ICTV  StarLight Media 
 Ltd 

 Viktor and Olena 
 Pinchuk  100 

 4  Inter TV  PJSC TV channel 
 Inter 

 Viktor 
 Medvedchuk  80 

 7  The Vibrant Information Barometer, “2021 Ukraine Report,” 
 https://storage.googleapis.com/vibe.irex.org/Reports/VIBE%20-%20Ukraine%202021.pdf  . 

 6  “OSCE Representative welcomes law on transparency of media ownership in Ukraine as it 
 comes into force.” Organization for Security and Cooperation in Europe. Published October 1, 
 2015. https://www.osce.org/fom/187956. 

 5 

https://storage.googleapis.com/vibe.irex.org/Reports/VIBE%20-%20Ukraine%202021.pdf


 Serhiy 
 Lyovochkin  20 

 5  STB  StarLight Media 
 Ltd 

 Viktor and Olena 
 Pinchuk  100 

 Print 

 1  Argumenty i Fakty v 
 Ukraine  UMH Group Ltd  Ihor Kolomoisky  Unknow 

 n 

 2  Vesti  Multimedia Invest 
 Group LLC  Yuriy Pishko  100 

 3  Bulvar Gordona 
 Bulvar Newspaper 
 Editorial Office 
 LLC 

 Dmitry Gordon  100 

 4  Segodnya  SCM Holdings Ltd  Rinat Akhmetov  100 

 5  Fakty i kommentarii 

 Fakty i 
 Kommentarii 
 Newspaper 
 Editorial LLC 

 Oleksandr 
 Shvets  100 

 Radio 

 1  Hit FM 

 Media Market TV 
 and Radio 
 Company LLC 

 Nikolay 
 Bagrayev  47.5 

 Viktor and Olena 
 Pinchuk  45.2 

 Yana Kutz  4.8 

 TAVR Media 
 Company  Igor Chernyshov  2.5 

 2  Avtoradio  UMH Group Ltd  Ihor Kolomoisky  Unknow 
 n 

 3  Lux FM 
 PJSC TV and 
 Radio Company 
 Lux 

 Kateryna 
 Kit-Sadova  76.8 

 Roman Andreyko  13.1 

 Oksana 
 Andreyko  10.1 

 4  Radio Pyatnica  Investment in 
 Development LLC  Denys Kozlitin  100 

 6 



 5  Radio Shanson 
 Top Radio 
 Broadcasting 
 Company, LLC 

 Anatoly Evtuhov  51 

 Larisa Evtuhov  49 

 Online 

 1  ukr.net  Ukrnet LLC 

 Borys 
 Komissaruk  41 

 Mikhail 
 Komissaruk  20 

 Alexei 
 Komissaruk  20 

 Olha Grach  10 

 Vitachi Kushnir  9 

 2  pravda.com.ua  Dragon Capital 
 Group 

 Tomas Fiala  Majority 

 George Soros  Minority 

 Unknown  Minority 

 3  obozrevatel.com  Zolota Seredyna 
 LLC 

 Yuriy Brodsky  55 

 Svitlana Brodska  34.9 

 Rostyslav 
 Brodsky  10.1 

 4  korrespondent.net  UMH Group Ltd  Ihor Kolomoisky  Unknow 
 n 

 5  unian.ua  1+1 Media Group 

 Ihor Kolomoisky  98 

 Gennadiy 
 Bogolyubov  2 

 7 



 Results 

 Television 

 Media ownership in Ukraine is highly concentrated amongst Ukraine’s oligarchs 

 and the top television outlets are no exception. Political elites own all five of the 

 top television outlets in Ukraine, and in many cases are involved in more than 

 one outlet. The top television station is TV Channel Ukraine (TRK Ukraine), 

 owned by Rinat Akhmetov, a Ukrainian billionaire and oligarch from Donetsk. 

 Akhmetov, like many Ukrainian oligarchs, had many of his assets seized following 

 the Euromaidan events for his connections to the pro-Russian Yanukovych 

 regime.  8  However, Akhmetov still remains one of the richest men in Ukraine and 

 the sole owner of SCM Holdings, the parent company of TRK Ukraine. Akhmetov 

 is also the founder of the “Opposition Bloc,” a former pro-Russian opposition 

 party in the Verkhovna Rada. 

 Ihor Kolomoisky, a Ukrainian oligarch and billionaire, owns the controlling stake 

 in 1+1 Media Group, a media conglomerate that owns and operates eight 

 television stations and two major online outlets, UNIAN and TSN.ua. In addition, 

 Kolomoisky reportedly has ties to current Ukrainian President Volodymyr 

 Zelensky and bankrolled his presidential campaign.  9  Unlike most Ukrainian 

 oligarchs, Kolomoisky is not actively pro-Russian, and financed the “Dnipro 

 Battalion,” a local militia defending parts of Eastern Ukraine from Russian 

 aggression and separatism.  10  However, there are corruption concerns, as 

 Kolomoisky was accused of embezzling $5 billion from PrivatBank, the largest 

 bank in Ukraine, before the Ukrainian government nationalized it.  11 

 11  Maheshwari, Vijai. “The Comedian and the Oligarch.” April 17, 2019. 

 10  Cullison, Alan. “Ukraine's Secret Weapon: Feisty Oligarch Ihor Kolomoisky.” Wall Street 
 Journal. Published June 27, 2014. 
 https://www.wsj.com/articles/ukraines-secret-weapon-feisty-oligarch-ihor-kolomoisky-140388666 
 5 

 9  Maheshwari, Vijai. “The Comedian and the Oligarch.” Politico. Published April 17, 2019. 
 https://www.politico.eu/article/volodomyr-zelenskiy-ihor-kolomoisky-the-comedian-and-the-oliga 
 rch-ukraine-presidential-election/ 

 8  Krasnikov, Denys. “Court Suspends Renationalization of Ukrtelecom, Still in the Hands of 
 Akhmetov.” Kyiv Post. Published June 6, 2018. 
 https://www.kyivpost.com/technology/court-suspends-renationalization-of-ukrtelecom-still-in-han 
 ds-of-akmetov.html 

 8 

https://www.wsj.com/articles/ukraines-secret-weapon-feisty-oligarch-ihor-kolomoisky-1403886665
https://www.wsj.com/articles/ukraines-secret-weapon-feisty-oligarch-ihor-kolomoisky-1403886665
https://www.politico.eu/article/volodomyr-zelenskiy-ihor-kolomoisky-the-comedian-and-the-oligarch-ukraine-presidential-election/
https://www.politico.eu/article/volodomyr-zelenskiy-ihor-kolomoisky-the-comedian-and-the-oligarch-ukraine-presidential-election/
https://www.kyivpost.com/technology/court-suspends-renationalization-of-ukrtelecom-still-in-hands-of-akmetov.html
https://www.kyivpost.com/technology/court-suspends-renationalization-of-ukrtelecom-still-in-hands-of-akmetov.html


 However, Kolomoisky does not have sole ownership of 1+1 Media. Ukrainian 

 oligarch Ihor Surkis formerly owned a sizable minority stake in the conglomerate, 

 reportedly selling his stake to Oksana Marchenko, the wife of pro-Russian 

 Ukrainian oligarch Viktor Medvedchuk. This is not Medvedchuk’s only television 

 station ownership either, as pro-Russian exiled oligarch Dmytro Firtash offloaded 

 his shares in Inter TV to Medvedchuk prior to his departure from Ukraine and 

 subsequent arrest.  12  Medvedchuk is reportedly tied to Russian President Vladimir 

 Putin, who is the godfather to his daughter.  13  In May 2021, the Ukrainian 

 government charged Medvedchuk with treason, froze his assets, and placed him 

 under house arrest.  14  While Medvedchuk is technically still the owner of Surkis’ 

 stake in 1+1 Media and Firtash’s stake in Inter TV, his arrest puts a question mark 

 on who actually controls two of the top television outlets in Ukraine. 

 Serhiy Lyovochkin, a member of parliament and long-time associate of Firtash 

 and Medvedchuk, also owns a minority stake in Inter TV. Lyovochkin, Firtash, and 

 Medvedchuk were all founding members of the Opposition Platform - For Life, 

 the largest pro-Russian political party in the Verkhovna Rada. 

 Viktor Pinchuk and his wife Olena own the final top two outlets in Ukrainian 

 television— ICTV and STB. While the official ownership breakdown of media 

 conglomerate StarLight Media Ltd is unknown, Viktor Pinchuk unofficially 

 controls the company as the final Ukrainian oligarch on the list of top television 

 owners. Olena Pinchuk is the daughter of former Ukrainian President Leonid 

 Kuchma, and Viktor Pinchuk has benefited from her connections with the 

 Kuchma regime, earning exclusive business deals during the former president’s 

 tenure.  15  However, Pinchuk has remained mostly out of politics recently, 

 15  Hess, Maximilian. “Wooing the West: Who is Ukraine’s Viktor Pinchuk?” Eurasianet. Published 
 February 26, 2020.  https://eurasianet.org/wooing-the-west-who-is-ukraines-viktor-pinchuk 

 14  “Суд дав дозвіл на затримання Козака.” Ukrainian Pravda. Published May 20, 2021. 
 https://www.pravda.com.ua/news/2021/05/20/7294233/ 

 13  Kamenev, Maxim. “Viktor Medvedchuk: Politychna Lehalizatsiia.” Published August 7, 2018. 
 https://hromadske.ua/posts/viktor-medvedchuk-politychna-lehalizatsiia  ; “Kyiv Would 'Gladly' 
 Swap Medvedchuk For Ukrainian Prisoners In Russia, Says Top Official.” RFE/RL. Published May 
 15, 2021. 
 https://www.rferl.org/a/ukraine-medvedchuk-russia-prisoner-swap-treason/31256736.html 

 12  “Medvedchuk reportedly buys 80% of TV Channel Inter from fugitive oligarch Firtash – 
 media.” UNIAN. Published June 30, 2019. 
 https://www.unian.info/politics/amp-10601421-medvedchuk-reportedly-buys-80-of-tv-channel-in 
 ter-from-fugitive-oligarch-firtash-media.html 

 9 

https://eurasianet.org/wooing-the-west-who-is-ukraines-viktor-pinchuk
https://www.pravda.com.ua/news/2021/05/20/7294233/
https://hromadske.ua/posts/viktor-medvedchuk-politychna-lehalizatsiia
https://www.rferl.org/a/ukraine-medvedchuk-russia-prisoner-swap-treason/31256736.html
https://www.unian.info/politics/amp-10601421-medvedchuk-reportedly-buys-80-of-tv-channel-inter-from-fugitive-oligarch-firtash-media.html
https://www.unian.info/politics/amp-10601421-medvedchuk-reportedly-buys-80-of-tv-channel-inter-from-fugitive-oligarch-firtash-media.html


 avoiding pro-Russian or pro-Ukrainian conflict and focusing on business 

 dealings, rather than political power. 

 Television ownership in Ukraine is dominated by Ukrainian oligarchs with ties to 

 political regimes, both internal and external. Internally, top television owners 

 have strong ties to former Ukrainian Presidents Leonid Kuchma and Viktor 

 Yanukovych and current Ukrainian President Volodymyr Zelensky. Many owners 

 are themselves politicians in Ukraine as well, operating or founding political 

 parties. Externally, Rinat Akhmetov, Viktor Medvedchuk, and Serhiy Lyovochkin 

 are all pro-Russian oligarchs and have ties in the highest echelons of Russian 

 government. As such, those sympathetic to Russian influence dominate the 

 Ukrainian television industry, which provides many channels for Kremlin 

 involvement. In addition, despite moves from the Ukrainian government to ban 

 Russian TV channels and Ukrainian channels with Russian state content, Russian 

 entertainment still plays a major role in many Ukrainian television channels.  16  In 

 sum, through pro-Russian oligarchs, the Russian government has many channels 

 of influence in Ukrainian television. 

 Print 

 Like television, Ukrainian oligarchs dominate print media ownership in Ukraine. 

 Many of the same names appear in print media: Ihor Kolomoisky acquired UMH 

 Group in 2020, which owns Argumenty i Fakty, the most-circulated newspaper, 

 and Rinat Akhmetov’s SCM Holdings owns Segodnya, the fourth most-circulated 

 newspaper in Ukraine. 

 Kolomoisky’s acquisition of UMH Group highlights the relationship between the 

 Ukrainian government and top media owners. UMH Group was formerly owned 

 by pro-Russian Ukrainian oligarch Serhiy Kurchenko. Kurchenko has been a 

 fugitive since 2014; however, the Ukrainian government seized his assets in 

 2017, including UMH Group. In 2020, Kolomoisky’s 1+1 Internet won the bid for 

 16  Polman, Mitchell. “Russian-language media: Can Ukraine compete with the Kremlin?” Atlantic 
 Council. Published April 15, 2021. 
 https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/russian-language-media-can-ukraine-compete 
 -with-the-kremlin/ 

 10 

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/russian-language-media-can-ukraine-compete-with-the-kremlin/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/russian-language-media-can-ukraine-compete-with-the-kremlin/


 ownership over UMH Group and holdings.  17  Due to Kolomoisky’s ties with 

 President Zelensky, some oligarchs accused Zelensky of favoring Kolomoisky in 

 this massive acquisition from the government. Now with Argumenti i Fakty in 

 tow, Kolomoisky has an even more dominant position in Ukrainian media than 

 before, and owns a major Russian-language newspaper in addition to the eight 

 television stations mentioned above. 

 Another oligarch, Alexander Klimenko, owns Vesti, the second most-circulated 

 newspaper in Ukraine. The ownership structure of Vesti is highly opaque, as a 

 number of proxy companies have been established as owners of Vesti. 

 Multimedia Invest Group LLC is the owner of Vesti, which was formerly owned 

 by Ilya Guzhva, former editor-in-chief of Vesti. However, Guzhva left his position 

 in 2017, ultimately revealing that fugitive oligarch-in-exile Alexander Klimenko 

 was the full beneficiary of Vesti. According to the Ukrainian business registry, an 

 unknown individual named Yuri Pishko is the current owner of Multimedia Invest 

 Group LLC;  18  however, this individual acts as a proxy for Alexander Klimenko. 

 Klimenko’s wife Olga Semchenko is the head of Vesti’s Board of Directors, and 

 the newspaper consistently promotes pro-Klimenko content.  19  Klimenko was the 

 former Minister of Revenue and Duties under President Viktor Yanukovych; 

 following Yanukovych’s departure, Klimenko fled to Russia, while the Ukrainian 

 government charged him with corruption and high treason in absentia. In spring 

 2021, the Ukrainian government dropped the charges against Klimenko and 

 unfroze his assets; however, Klimenko appears to continue to reside in Russia.  20 

 The third most-circulated newspaper in Ukraine, Bulvar Gordona, is owned by 

 Dmitry Gordon, a longtime Ukrainian journalist. The first non-oligarch on this list, 

 Gordon worked as a journalist for top newspapers since 1983, before founding 

 Bulvar Gordona (then just “Bulvar”) in 1995. Gordon is also known for holding 

 20  “‘Помилка’ прокурора: як біглий ексміністр доходів Олександр Клименко перестав бути 
 підозрюваним і повернув елітне майно.” Bihus.info. Published August 17, 2021. 
 https://bihus.info/pomylka-prokurora-yak-biglyj-eksministr-dohodiv-oleksandr-klymenko-perestav 
 -buty-pidozryuvanym-i-povernuv-elitne-majno/  . 

 19  Milakovsky, Brian. “Vesti: Weapon or casualty in the information war?” Open Democracy. 
 Published October 19, 2017. 

 18  “Пішко Юрій Ростиславович.” OpenData. Last updated February 11, 2020. 
 https://opendatabot.ua/p/1DVU907  . 

 17  “Компанія Коломойського управлятиме УМХ” Detector Media. Published September 11, 2020. 
 https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoyskogo-upravlyatym 
 e-umkh/ 

 11 

https://bihus.info/pomylka-prokurora-yak-biglyj-eksministr-dohodiv-oleksandr-klymenko-perestav-buty-pidozryuvanym-i-povernuv-elitne-majno/
https://bihus.info/pomylka-prokurora-yak-biglyj-eksministr-dohodiv-oleksandr-klymenko-perestav-buty-pidozryuvanym-i-povernuv-elitne-majno/
https://opendatabot.ua/p/1DVU907
https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoyskogo-upravlyatyme-umkh/
https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoyskogo-upravlyatyme-umkh/


 truth to power through his interview series “Visiting Dmitry Gordon,” where he 

 interviews famous politicians, athletes, and other public figures.  21  In 2019, 

 Gordon had his first foray into politics, working as the head of the election 

 headquarters for Ihor Smeshko’s Strength and Honor party. However, despite his 

 support for Smeshko, Gordon remains predominantly a journalist. 

 Like Bulvar Gordona, Fakty i Kommentarii, the fifth most-circulated newspaper in 

 Ukraine, is not owned by an oligarch. Formerly the property of oligarch Viktor 

 Pinchuk, the newspaper was sold to long-time General Director and 

 Editor-in-chief Oleksandr Shvets. Shvets has been a major journalist in Ukraine 

 since 1992 and is known for his independence; however, he also has loyalties to 

 former President Leonid Kuchma.  22  Bulvar Gordona and Fakty i Kommentarii 

 mark the only top media outlets in either television or print to have 

 non-oligarchic ownership. 

 Radio 

 Ukrainian oligarchs continue to dominate the top radio outlets. The Tavr Media 

 Group, a media conglomerate controlled by the Pinchuk and Bagrayev families, 

 is the parent company of the top radio station Hit FM. Viktor and Olena Pinchuk 

 own a controlling stake in Tavr Media and their other media holdings are 

 discussed in prior sections. The key players in the Bagrayev family are Nikolay 

 Bagrayev, founder of Tavr Media in 2003 and a member of the Verkhovna Rada 

 from 2002-2014, his wife Svitlana, and his son, Ruslan. While Viktor Pinchuk is 

 considered an oligarch, Nikolay Bagrayev is a former politician with media 

 ownership and political connections. 

 The second and fourth most-listened to radio stations are Radio Pyatnica and 

 Avtoradio, both former holdings of Kurchenko’s UMH Group before the 

 Ukrainian government seized control of the company. Radio Pyatnica was sold 

 off to Investment in Development LLC, formerly owned by lawyer Maxim 

 22  “АЛЕКСАНДР ШВЕЦ О ЖЕЛТИЗНЕ И РЕСПЕКТАБЕЛЬНОСТИ, СВОЁМ ДВОЙНИКЕ И 
 БЛАГОДАРНОСТИ КУЧМЕ.” Detector Media. Published August 4, 2021. 
 https://video.detector.media/special-projects/aleksandr-shvec-o-zheltyzne-y-respektabelnosty-sv 
 ojom-dvoynyke-y-blagodarnosty-kuchme-i76 

 21  Romanyuk, Roman and Eldar Sarakhman. “‘I told Smeshka: If you don't go, I'll go…’ - Dmitry 
 Gordon.” Ukrayinskaya Pravda. Published June 13, 2019. 
 https://www.pravda.com.ua/articles/2019/06/13/7217949/ 

 12 

https://video.detector.media/special-projects/aleksandr-shvec-o-zheltyzne-y-respektabelnosty-svojom-dvoynyke-y-blagodarnosty-kuchme-i76
https://video.detector.media/special-projects/aleksandr-shvec-o-zheltyzne-y-respektabelnosty-svojom-dvoynyke-y-blagodarnosty-kuchme-i76
https://www.pravda.com.ua/articles/2019/06/13/7217949/


 Varlamov and now owned by Denys Kozlitin. According to media reports, 

 Investment in Development LLC was implicated in a money-laundering scheme 

 with Alexander Yanukovych, the son of former pro-Russian President Viktor 

 Yanukovych in 2013.  23  However, no clear ties between Yanukovych and Kozlitin 

 currently exist, as the company only reformed in 2018. The Ukrainian 

 government appears to have sold Avtoradio as part of the UMH Group package 

 to Ihor Kolomoisky and not sold separately like Radio Pyatnica.  24 

 Another politician involved in radio, Lviv Mayor Andriy Sadovyi is the co-founder 

 of Lux Radio, the third most-listened outlet in Ukraine. Sadovyi’s wife, Kateryna 

 Kit-Sadova, is the majority shareholder of Lux Radio today, splitting ownership 

 with co-founder Roman Andreyko and his wife Oksana. As Mayor of Lviv, 

 Sadovyi became leader of the pro-European Self-Reliance Party, and actively 

 opposed Russian involvement in Ukraine. Co-founder Andreyko is also politically 

 active and a close friend of Sadovyi as a former Lviv city council member. 

 Finally, the fifth most-listened to radio station is Radio Shanson, a traditional 

 music radio station. Owned by Anatoliy Evtuhov and his wife Larisa, Radio 

 Shanson falls under Business Radio Group’s holdings, along with DJ FM, 

 Business FM, and Power FM. Evtuhov founded Business Radio Group and 

 formerly owned Fokus Group as well, before selling it to Alexander 

 Borshchevich.  25  He reportedly got his start as a Radio DJ, and has remained an 

 influential media businessman in the radio industry, though he has largely stayed 

 out of the public eye. His son, Evgeny Evtuhov, is also a radio DJ and the head 

 of DJ FM, and reportedly a former candidate for the pro-Russian Shariy Party.  26 

 26  “The CEC registered the son of the owner of "Radio Chanson" Yevtukhov as a candidate for 
 deputy: what is known.” 24 Kanal. Published July 2, 2019. 
 https://24tv.ua/ru/cik_zaregistrirovala_syna_vladelca_radio_shanson_evtuhova_kandidatom_v_de 
 putaty_chto_izvestno_n1173910  . 

 25  “СОБСТВЕННИКОМ ООО «ФОКУС МЕДИА» СТАЛ АЛЕКСАНДР БОРЩЕВИЧ, ИЗДАНИЕ 
 ФOКУС ВОЗГЛАВИЛ АЛЕКСЕЙ ГАЗУБЕЙ.” ICTV.ua. Published May 2020. 
 https://ictv.ua/ru/media-news/fokus-otrymav-novoho-vlasnyka/  . 

 24  The details surrounding UMH Group’s bidding process have made ownership somewhat 
 unclear. While AidData Staff have confirmed that Ihor Kolomoisky’s 1+1 Internet won the bid for 
 UMH Group, it is unknown exactly what pieces of UMH Group the Ukrainian government left 
 intact. Kozlitin’s ownership of Radio Pyatnica is based on official Ukrainian government 
 ownership records updated in 2021; however, it is possible that this is temporary until UMH 
 Group is fully transferred under Kolomoisky’s ownership. 

 23  “Кандидат у мультиплекс Зеленського. Колишній СЕО Парковий про купівлю телеканалу у сім'ї 
 засновника АТБ і ТВ-бізнес в Україні — інтерв'ю.” NV Business. Published July 28, 2021. 
 https://biz.nv.ua/ukr/tech/radio-p-yatnicya-era-prodakshn-kanal-centralniy-vintazh-tb-i-plani-na-m 
 ultipleks-mh-7-interv-yu-50173719.html 

 13 

https://24tv.ua/ru/cik_zaregistrirovala_syna_vladelca_radio_shanson_evtuhova_kandidatom_v_deputaty_chto_izvestno_n1173910
https://24tv.ua/ru/cik_zaregistrirovala_syna_vladelca_radio_shanson_evtuhova_kandidatom_v_deputaty_chto_izvestno_n1173910
https://ictv.ua/ru/media-news/fokus-otrymav-novoho-vlasnyka/
https://biz.nv.ua/ukr/tech/radio-p-yatnicya-era-prodakshn-kanal-centralniy-vintazh-tb-i-plani-na-multipleks-mh-7-interv-yu-50173719.html
https://biz.nv.ua/ukr/tech/radio-p-yatnicya-era-prodakshn-kanal-centralniy-vintazh-tb-i-plani-na-multipleks-mh-7-interv-yu-50173719.html


 Ultimately, Anatoliy Evtuhov is an elusive media owner, and his ties are largely 

 unclear. 

 Despite the presence of oligarchs Viktor Pinchuk and Ihor Kolomoisky, top 

 Ukrainian radio outlets include some non-oligarchic ownership by politicians, 

 such as former Verkhovna Rada member Nikolay Bagrayev and Lviv Mayor 

 Andriy Sadovyi. In addition, despite the allegations that Kozlitin is tied to the 

 Yanukovich regime, AidData staff uncovered no visible ties between the current 

 owners of Radio Pyatnica and oligarchs. 

 Online 

 Top online media outlets in Ukraine have slightly more diverse ownership than 

 traditional media outlets, though many of the same oligarchs are players online 

 as well. Ukr.net, a news aggregation website drawing headlines from across the 

 internet, is the most visited online media website in Ukraine. Borys Komissaruk, 

 Olha Grach, and Vitachi Kushnir founded Ukr.net in 1998, and all three founders 

 are also owners of the website, along with Borys’ son Mikhail and Alexei, a 

 relative in Venezuela. In addition to owning one-fifth of Ukr.net’s shares, Mikhail 

 Komissaruk is the company’s CEO, taking over the position from his father. 

 While news aggregation sites are among the most popular online media outlets 

 in Ukraine, online media outlets that create their own content round out the top 

 five. In May 2021, long-time owner of Ukrayinska Pravda, Olena Prytula, 

 announced that she had sold 100% of the outlet to Tomas Fiala’s Dragon Capital 

 Group. Fiala, who also acquired popular outlet Novoye Vremya, runs one of the 

 largest Ukrainian investment groups. Dragon Capital Group is known for their 

 pro-Western stance, as billionaire George Soros is a current partner, and 

 Goldman Sachs Group formerly owned a minority stake in the investment group. 

 Obozrevatel.com is the third most-visited news site in Ukraine. Founded by 

 Mykhailo Brodsky, his sons Yuriy and Rotyslav and his wife Svitlana now own the 

 website. Like many Ukrainian media owners, Brodsky is actively involved in 

 politics, serving as a member of the Verkhovna Rada, as well as Chairman of the 

 14 



 State Committee for Regulatory Policy and Entrepreneurship before its 

 liquidation in 2014.  27 

 While online outlets in Ukraine have slightly more diverse ownership than 

 traditional sources in Ukraine, there is a continued oligarchic presence online. 

 Ihor Kolomoisky owns both the fourth and fifth most-visited online outlets, 

 Korrespondent.net and UNIAN.ua. Kolomoisky acquired Korrespondent through 

 his aforementioned controversial acquisition of UMH Group, and previously 

 acquired UNIAN with his long-time business partner Gennadiy Bogolyubov 

 through his 1+1 Media Group. Kolomoisky owns at least one top five outlet in 

 every medium, highlighting the concern regarding media concentration in the 

 hands of Ukraine’s oligarchs. 

 Online outlets in Ukraine follow a regional trend of more open media outlets. 

 Although there is less regulation of online outlets, which provides a potential 

 channel for hidden malign influence, journalists have a space to turn a critical 

 eye on the government without relying on oligarch-owned traditional media. 

 Online outlets also provide a space for new figures to enter the Ukrainian media 

 market, such as Tomas Fiala, preventing oligarchic influence from dominating 

 every medium. But as noted, oligarchs are not absent from the media space, 

 since Ihor Kolomoisky now owns the fourth and fifth most-visited online outlets 

 in Ukraine. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media environment 

 of Ukraine. The collected data highlight three major trends in Ukrainian media. 

 First, Ukrainian media is dominated by a centralized political elite. Second, the 

 majority of Ukrainian media owners have ties to the Russian government. Third, 

 the Ukrainian government is attempting to curb media centralization and 

 Russian influence, despite the political power of Ukrainian oligarchs. 

 To address the first trend, Ukrainian oligarchs Ihor Kolomoisky, Rinat Akhmetov, 

 Viktor Pinchuk, Viktor Medvedchuk, and Alexander Klimenko own shares in 12 of 

 27  “Brodsky will sit in Kuzhel's chair?” Ukrayinska Pravda. Published March 23, 2010. 
 https://www.pravda.com.ua/news/2010/03/23/4884480/ 

 15 

https://www.pravda.com.ua/news/2010/03/23/4884480/


 the 20 outlets that AidData staff investigated. Five individuals dominate the 

 media space in Ukraine and their ownership of these media outlets arguably 

 allow them to shape the narrative around corruption ties, the government, and 

 Ukraine’s War in Donbass, giving them significant power. In addition, Lviv Mayor 

 Andriy Sadovyi and former-Verkhovna Rada member Mykhailo Brodsky control 

 two of the eight outlets without ties to an oligarch, with only six total outlets 

 owned by individuals that are not former Ukrainian politicians. This centralization 

 of ownership provides a channel for political influence, both overt and hidden. 

 Second, the deep connections between the Russian government and many of 

 these powerful oligarchs create an accessible indirect channel for Kremlin 

 influence. While the Ukrainian government has blocked or censored many 

 Russian media outlets, the high number of Russian speakers in Ukraine and the 

 ties between Ukrainian media owners and the Russian government prevent 

 Ukraine’s leaders from effectively blocking Kremlin influence. Some of these 

 oligarchs actively support Russian influence in Ukraine, as former media owners 

 Serhiy Kurchenko and Dmytro Firtash and current media owners Viktor 

 Medvedchuk, Serhiy Lyovochkin, and Rinat Akhmetov all have been members of 

 pro-Russian political parties in Ukraine. Medvedchuk is known to be particularly 

 close with Russian President Vladimir Putin. These close ties between Russia and 

 Ukrainian media owners provide a space for Russian influence in Ukrainian 

 media. 

 Third, despite Russia’s many channels of influence in Ukraine, Ukrainian officials 

 are making moves to strengthen media vulnerabilities. The arrest and exile of 

 pro-Russian Ukrainian oligarchs Dmytro Firtash, Serhiy Kurchenko, and Viktor 

 Medvedchuk, as well as the government-forced shutdown of pro-Russian 

 channels 112, ZIK, and NewsOne in February 2021 highlight a desire to combat 

 foreign influence in the media space.  28  Ukrainian oligarchs continue to dominate 

 the media landscape; however, there are some exceptions. Online outlets have 

 relatively less oligarchic control, meaning that the Kremlin has to find other 

 channels to influence the online media space. Additionally, oligarch Viktor 

 Pinchuk sold Fakty i Kommentarii to Oleksandr Shvets and Serhiy Kurchenko’s 

 28  Dickinson, Peter. “Analysis: Ukraine bans Kremlin-linked TV channels.” Atlantic Council. 
 Published February 5, 2021. 
 https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-chann 
 els/ 

 16 

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-channels/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-channels/


 UMH Group lost Radio Pyatnica to Denys Kozlitin, adding new owners to the 

 media market. 

 In sum, the Russian government has significant channels to influence Ukrainian 

 citizens through the media. With some Russian state-owned media outlets still 

 operating in the country, as well as Russian-affiliated Ukrainian oligarchs 

 dominating the media market, the potential for Kremlin influence is abundant in 

 Ukraine. However, recent steps by the Ukrainian government have moved 

 towards a more diverse media landscape and away from the pro-Russian 

 centralized landscape of the past. 

 17 


