
 Turkmenistan: Profile of Media 

 Ownership and Potential Foreign 

 Influence Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  6 

 Television,  Print,  and  Radio  .........................................................................................  6 
 Online  ..........................................................................................................................  8 

 Conclusion  ........................................................................................................................  9 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Turkmen media market? This profile seeks to address some of the entry points related 

 to media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including through republishing of 

 foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, and journalist 

 biases. However, this project focuses solely on direct and indirect ownership of 

 traditional domestic media outlets to identify potential entry points for Russian 

 influence through elites and media owners. By better understanding Turkmenistan’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 Since owners of top media houses have the potential to influence the content and tone 

 of topics covered by journalists in their employ, understanding who owns the media is 

 crucial to identifying avenues for influence and potential bias in reporting. 

 Turkmenistan has a virtually closed media market, with no independent media 

 operating openly within its borders due to government restrictions.  1  Given this reality, 

 collecting market share or survey data on citizen’s media consumption habits proved 

 challenging. The top outlets that do operate openly in Turkmenistan are generally 

 controlled by the government. In this profile, we take an in-depth look at domestic 

 media ownership in Turkmenistan. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Turkmenistan, and then identified 

 a list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We gathered this information using limited 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  Reporters Without Borders. 2021. Turkmenistan. URL:  https://rsf.org/en/turkmenistan  , accessed April 7, 
 2022. 

 1 

https://rsf.org/en/turkmenistan


 information from IREX’s 2019 Media Sustainability Index report as well as a 2021 

 AidData survey of observers with expertise on Turkmenistan’s media. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Turkmenistan as of 2021. This 

 profile focuses on the ownership of traditional broadcast, print, and online media 

 outlets. Social media is not included in this analysis. By mapping out the ownership and 

 influence of traditional forms of media, these profiles lend insights into potential 

 channels for foreign influence in the top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 Although the most direct form of Kremlin influence is via Russian state-owned media, 

 none of the eleven Russian state-owned media outlets we tracked have a physical 

 presence in Turkmenistan (see Table 1). Physical presence includes physical 

 infrastructure, such as cable packages, physical office space or local bureaus, and radio 

 broadcasters, but excludes satellite broadcasting and online or streaming availability. 

 This is not surprising, given that the Turkmen government does not allow foreign media 

 to invest in Turkmenistan.  3  Although some citizens are able to view media using other 

 means like satellite television or streaming online, this is generally limited due to poor 

 telecommunication infrastructure in the country.  4 

 Table 1: Russian state-owned media in Turkmenistan, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✘  TASS  ✘ 

 Russia 24  ✘  Sputnik  ✘ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✘ 

 4  Central Intelligence Agency. 2022. Turkmenistan: Communications. In The world factbook. URL: 
 https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/turkmenistan/#communications  , accessed April 7, 2022. 

 3  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 9. URL: 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-turkmenistan.pdf  , accessed April 7, 2022. 

 2 

https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/turkmenistan/#communications
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-turkmenistan.pdf


 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✘ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 focused on direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the most-consumed media outlets in Turkmenistan by medium (e.g., 

 television, print, radio, online) based on available data. While we cannot know the 

 exact influence of each individual outlet, we can assume that outlets that reach higher 

 numbers of consumers have greater potential to influence more citizens. 

 AidData used a weighted average of data from our 2021 media survey of country 

 experts and IREX’s 2019 Media Sustainability Index report to determine the top media 

 outlets in Turkmenistan. As such, the top outlets may not exactly reflect the current 

 order of most consumed outlets, but do show a reasonable picture of the media 

 landscape over the past three years. 

 Table 2: Top Turkmen media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  Altyn Asyr  Neutralny 
 Turkmenistan  Çar Tarapdan  Turkmenportal.com 

 2  Türkmen Owazy  Biznes Reklama  Wattan Radio  Tdh.gov 

 3  Miras  Turkmenistan  Owaz Radio  Azathabar.com 

 4  Türkmenistan 
 Sport  Watan  Miras  Turkmenistan.gov.tm 

 3 



 5  N/A  5  Habarlar  N/A  Gundogar-news.com 

 Experts from our 2021 AidData survey reported that ORT—the Russian state-owned 

 Channel One television station—was the top TV outlet; however, AidData staff could 

 not independently verify the physical presence of Channel One in Turkmenistan. 

 Viewership for ORT likely comes from a satellite feed or through a streaming website or 

 app. As a result, the data for physically present outlets in Turkmenistan only included 

 four top television outlets. 

 In addition, experts offered Hroniki Turkmenistan as a top print outlet, but this paper 

 does not publish openly in the country and operates mainly as a Turkmen-language 

 digital platform outside of Turkmenistan.  6  We removed it from our list and replaced it 

 with Habarlar, the sixth most-circulated paper according to experts. 

 The survey results also suggested Türkmen Döwlet Habarlary (TDH) and Azatlyk 

 Radiosy (Radio Liberty) were top radio channels, but we found no evidence that TDH 

 has a radio channel or that Azatlyk Radiosy operated in the country. In fact, 

 Turkmenistan only has four domestic stations, so we removed these two from our top 

 outlets and placed Miras—the remaining radio station not on the list—as the fourth 

 most listened to radio outlet.  7 

 Media Ownership 

 The government of Turkmenistan controls almost all media outlets operating in the 

 country. Television and radio outlets are regulated by the State Committee of 

 7  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 2.; Central Intelligence Agency. 2022. 
 Turkmenistan: Communications. 

 6  Chronicle of Turkmenistan. About Us. URL:  https://www.hronikatm.com/about/  , accessed April 7, 2022. 

 5  When less than five outlets were verified as operating in Turkmenistan, N/A connotes that there is no 
 fifth outlet based on the available data. 

 4 

https://www.hronikatm.com/about/


 Turkmenistan for Television, Radio Broadcasting and Cinematography,  8  though AidData 

 was unable to find which government entity regulates print and online outlets. 

 Table 3 lists the ownership information of top Turkmen media outlets by medium (e.g., 

 television, newspaper, radio, online). The sixteen Turkmen state-owned media outlets 

 are color-coded blue. AidData staff categorized the remaining privately held media 

 outlets based upon the level of Russian ownership that might increase their 

 susceptibility to Kremlin influence. These categories are denoted with increasing 

 saturation of red—no known Russian ties (no color), suspected Russian ties, known 

 Russian ties, and direct Russian ownership. In Turkmenistan, one outlet has ownership 

 with known Russian ties. 

 Table 3: Ownership of top Turkmen media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  Altyn Asyr  Government of Turkmenistan  100 

 2  Türkmen Owazy  Government of Turkmenistan  100 

 3  Miras  Government of Turkmenistan  100 

 4  Türkmenistan Sport  Government of Turkmenistan  100 

 Print 

 1  Neutralny 
 Turkmenistan  Government of Turkmenistan  100 

 2  Biznes Reklama  Government of Turkmenistan  100 

 3  Turkmenistan  Government of Turkmenistan  100 

 4  Watan  Government of Turkmenistan  100 

 5  Habarlar  Government of Turkmenistan  100 

 Radio 
 1  Çar Tarapdan  Government of Turkmenistan  100 

 2  Wattan Radio  Government of Turkmenistan  100 

 8  Asia-Pacific Broadcasting Union. Members Profile: State Committee of Turkmenistan for Television, Radio Broadcasting and Cinematography. 
 URL: 
 https://www.abu.org.my/portfolio-item/state-committee-of-turkmenistan-for-television-radio-broadcasting-and-cinematography/?doing_wp_cron 
 =1649264670.1222550868988037109375  , accessed April 7, 2022. 

 5 

https://www.abu.org.my/portfolio-item/state-committee-of-turkmenistan-for-television-radio-broadcasting-and-cinematography/?doing_wp_cron=1649264670.1222550868988037109375
https://www.abu.org.my/portfolio-item/state-committee-of-turkmenistan-for-television-radio-broadcasting-and-cinematography/?doing_wp_cron=1649264670.1222550868988037109375


 3  Owaz Radio  Government of Turkmenistan  100 

 4  Miras  Government of Turkmenistan  100 

 Online 

 1  Turkmenportal.com  SNG-Media, LLC  Schetinin Pavel 
 Konstantinovich  100 

 2  Tdh.gov  Government of Turkmenistan  100 

 3  Azathabar.com 
 Radio Free 
 Europe/Radio 
 Liberty 

 U.S. Agency for 
 Global Media  100 

 4  Turkmenistan.gov.tm  Government of Turkmenistan  100 

 5  Gundogar-news.com  Government of Turkmenistan  100 

 Results 

 Television, Print, and Radio 

 The top television, print, and radio outlets in Turkmenistan are entirely owned and 

 controlled by the Turkmen government. The government allows seven television 

 channels to air in Turkmenistan, though experts in our survey only identified four 

 channels. In order of most watched, they are Altyn Asyr, Türkmen Owazy, Miras, and 

 Türkmenistan Sport. Altyn Asyr covers political events, Türkmen Owazy is a music 

 channel, Miras features content on history and culture, and Türkmenistan Sport features 

 coverage of sporting events.  9  Rounding out the other available channels are the 

 Turkmenistan TV Channel (a news channel that broadcasts in several languages 

 including Russian), Yashlyk (which provides youth content), and Ashgabat TV (with local 

 content related to the capital).  10 

 More data exists about print than other outlets but it is still generally sparse. As of 

 2019, print dominated the media landscape in Turkmenistan,  11  which is unsurprising 

 given the country’s poor telecommunication infrastructure.  12  The top outlets are 

 12  Central Intelligence Agency. 2022. Turkmenistan: Communications. 

 11  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 8. 

 10  Asia-Pacific Broadcasting Union. Members Profile: State Committee of Turkmenistan for Television, 
 Radio Broadcasting and Cinematography. 

 9  Asia-Pacific Broadcasting Union. Members Profile: State Committee of Turkmenistan for Television, 
 Radio Broadcasting and Cinematography. 

 6 



 Neutralny Turkmenistan, Biznes Reklama, Turkmenistan, Watan, and Habarlar, 

 respectively. All five are owned by the government. IREX reports that Neutralny 

 Turkmenistan and Turkmenistan are the country’s main newspapers that are published 

 daily, while Watan and Habarlar are published thrice weekly. Finally, Biznes Reklama is 

 a business advertising paper published specifically by the Ministry of Trade and Foreign 

 Economic Relations.  13 

 There are four Turkmen radio stations that broadcast in-country. The experts rank Çar 

 Tarapdan, Wattan Radio, and Owaz Radio as the top three radio outlets, respectively. 

 Miras is the only remaining outlet that broadcasts in-country, and we list them as the 

 fourth-most consumed radio station. All four outlets are state-owned. Additionally, 

 WorldRadioMap indicates that several foreign radio stations broadcast on Turkmen 

 airwaves from neighboring countries, including stations from Iran, Tajikistan, and 

 Armenia.  14 

 In sum, we find the Turkmen state completely dominates all top traditional media 

 in-country. This is no surprise given its closed nature and high level of state control. 

 Directors of news outlets that do not follow the government’s proscribed narrative are 

 fired, such as the recent case of Miras director Guvanch Bayramdurdyev, who did not 

 cover the country’s economy in accordance with government expectations.  15  While the 

 Turkmen government controls all top traditional media in-country, this single ownership 

 structure leaves the Turkmen media highly vulnerable to foreign influence. If the 

 president or his government were compromised by a malign foreign actor, this could 

 greatly affect the narratives that Turkmen citizens consume every day. 

 Online 

 Turkmenistan has the lowest level of Internet penetration (21.25%) of any country in the 

 Europe and Eurasia region.  16  While online media ownership generally mirrors 

 16  World Bank. 2022. World Governance Indicators: Individuals using the Internet (% of population) - 
 Turkmenistan. URL:  https://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.ZS?locations=™  , accessed April 7, 
 2022. 

 15  Freedom House. 2021. Nations in Transit: Turkmenistan. URL: 
 https://freedomhouse.org/country/turkmenistan/nations-transit/2021  , accessed April 7, 2022. 

 14  World Radio Map. Radio stations in Ashgabat. URL:  https://worldradiomap.com/tm/ashgabat  , 
 accessed April 7, 2022. 

 13  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 8 

 7 

https://freedomhouse.org/country/turkmenistan/nations-transit/2021
https://worldradiomap.com/tm/ashgabat


 traditional media in being completely state dominated, there is some evidence of 

 foreign ownership based on the responses provided by experts. The top online outlet 

 is Turkmenportal.com. While based in Ashgabat, it is registered at the Federal Service 

 for Supervision of Communications, Information Technologies and Mass 

 Communications (Roskomnadzor), a Russian federal agency that monitors and censors 

 Russian media. Roskomnadzor’s database lists SNG-Media, LLC as the company that 

 owns Turkmenportal.com. The Russian legal entities database SKRIN points to CIS 

 Media, LLC as owning SNG-Media, with Schetinin Pavel Konstantinovich as the 

 ultimate owner.  17  Although foreign-owned, the content of Turkmenportal.com appears 

 to adhere to Turkmen government expectations  18  that published articles “should not 

 mislead readers and contradict the legislation of Turkmenistan.”  19 

 The second-most visited webpage is the government-owned Tdh.gov, which is the 

 main website of the country’s flagship news agency. Third is Azathabar.com, the 

 Prague-based and U.S. government-funded Turkmen language Radio Free 

 Europe/Radio Liberty service. Although the government blocks online access to 

 Azathabar.com in the country, some citizens are likely able to access it through 

 circumvention software such as virtual private networks (VPNs).  20 

 The fourth-most consumed online site is the government-owned Turkmenistan.gov.tm, 

 which like Tdh.gov serves as a news outlet and direct channel of information from 

 government to citizens. Finally, experts suggest Gundogar-news.org is the fifth-most 

 trafficked website in Turkmenistan. Gundogar-news.com is a government-run spoof of 

 Gundogar.org,  21  a pro-democracy website run by Turkmen exiles that is barred in 

 Turkmenistan.  22  The government uses this platform to counter the narratives 

 Gundogar.org publishes.  23 

 23  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 8. 

 22  Gundogar. О «ГУНДОГАРЕ». URL:  http://www.gundogar.org/?01500000000000000011000000  , 
 accessed April 7, 2022. 

 21  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 8. 

 20  Radio Free Europe/Radio Liberty. 2021. RFE/RL’s Turkmen Service: Radio Azatlyk. URL: 
 https://pressroom.rferl.org/rferl-turkmen-service-radio-azatlyk  , accessed April 7, 2022. 

 19  Turkmenportal. Cooperation page: Basic terms of publication of articles. URL: 
 https://turkmenportal.com/en/information/3  , accessed April 7, 2022. 

 18  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Turkmenistan, p. 8. 

 17  SKRIN. Counterparty check: ООО "СНГ-МЕДИА." URL: 
 https://kontragent.skrin.ru/issuers/1167746868849  ,  accessed April 7, 2022. 

 8 

http://www.gundogar.org/?01500000000000000011000000
https://pressroom.rferl.org/rferl-turkmen-service-radio-azatlyk
https://turkmenportal.com/en/information/3
https://kontragent.skrin.ru/issuers/1167746868849


 In sum, like traditional media, the Turkmen government dominates the online space. 

 The Turkmen government owns three top outlets directly, exerts influence on a 

 Russian-owned outlet, and severely restricts access to another outlet that publishes 

 content critical of the government. Although it is possible that Azathabar.com is 

 accessed by many in Turkmen citizens using VPNs, this access is in jeopardy. Freedom 

 House reports that the state-owned Turkmentelecom recently installed technology to 

 increase surveillance on Turkmen citizens.  24  Azathabar.com itself reported that security 

 officials identified and harrassed several residents using a VPN to view information 

 critical of the government on YouTube in 2020.  25 

 Conclusion 

 Turkmenistan is one of the most closed countries in the world, and its media ownership 

 reflects this reality. All of its top traditional outlets are dominated by the government. 

 The state also dominates the online space, directly controlling some outlets, while 

 limiting the autonomy of action of others through restricting broadcasts or incentivizing 

 outlets to adhere to the governments’ content policies. Given that the vast majority of 

 the media is controlled by a single owner, Turkmenistan is highly vulnerable to 

 narratives from foreign, malign actors should they be able to influence the President. In 

 this respect, Russian narratives could be inserted into stories that Turkmen citizens 

 consume every day, spread by Turkmen state-run media, adding foreign manipulation 

 into an already closed media system. 

 25  Azatlyk Radiosy Türkmenistan. “Туркменистанцев допрашивают за просмотр заблокированных в стране 
 сайтов.” Published December 14, 2020. URL:  https://rus.azathabar.com/a/30999952.html  , accessed April 
 7, 2022. 

 24  Freedom House. 2021. Nations in Transit: Turkmenistan. 

 9 

https://rus.azathabar.com/a/30999952.html

