
 Tajikistan: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  3 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  4 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  7 

 Television  .....................................................................................................................  7 
 Print  .............................................................................................................................  8 
 Radio  .........................................................................................................................  10 
 Online  ........................................................................................................................  11 

 Conclusion  ......................................................................................................................  13 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Tajik media market? This profile seeks to address some of the entry points related to 

 media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including through the 

 republishing of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, 

 and journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect 

 ownership of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for 

 Russian influence through elites and media owners. By better understanding Tajikistan’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 Most of Tajikistan’s top media are controlled by the government. Although 

 independent media have emerged at various times during the post-Soviet era, the 

 number of independently owned outlets is dwindling.  1  The Tajik government, which 

 operates in a closed political system,  2  has worked to shore up control of the entire 

 sector.  3  Since owners of top media houses have the potential to influence the content 

 and tone of topics covered by journalists in their employ, understanding who owns the 

 media is crucial to identifying avenues for influence and potential bias in reporting. In 

 3  We highlight two recent developments. First, a government decree in 2019 states it has the right to 
 regulate and control content broadcasted in television and radio no matter the outlet’s owners. (US 
 Department of State. 2019. Country Reports on Human Rights Practices: Tajikistan. URL: 
 https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/tajikistan/  , accessed 
 March 18, 2022.). Second, a 2021 license rule requires licensed television and radio to work within “the 
 framework of the country’s unified policy in the information sphere” in addition to increasing the license 
 fee (Committee to Protect Journalists. “New Tajikistan licensing rules restrict independent reporting, 
 increase state fees.” Published May 17, 2021. URL: 
 https://cpj.org/2021/05/new-tajikistan-licensing-rules-restrict-independent-reporting-increase-state-fees/  , 
 accessed March 18, 2022). 

 2  Freedom House. 2021. Nations in Transit 2021: Tajikistan. URL: 
 https://freedomhouse.org/country/tajikistan/nations-transit/2021#footnote14_b7amb8b  , accessed March 
 18, 2022. 

 1  Media freedom increased and the media opened up moderately just after independence from the 
 Soviet Union, and then again in the years following the Tajik Civil War and post-9/11 era (Adinabay, 
 Esfandiar. 2013. Changing media and politics in Tajikistan, pp. 7-10. Reuters Institute for the Study of 
 Journalism, University of Oxford. URL: 
 https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/changing-media-and-politics-tajikistan)  . 

 1 

https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/tajikistan/
https://cpj.org/2021/05/new-tajikistan-licensing-rules-restrict-independent-reporting-increase-state-fees/
https://freedomhouse.org/country/tajikistan/nations-transit/2021#footnote14_b7amb8b
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/changing-media-and-politics-tajikistan


 this profile, we begin to close this gap with an in-depth look at domestic media 

 ownership in Tajikistan. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  4  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Tajikistan, and then identified a 

 list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. Given the lack of cross-country sources, we 

 largely relied on a 2021 AidData survey of experts in Tajikistan, as well as media 

 watchdog sources and other open source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Tajikistan as of 2021. This 

 profile focuses on the ownership of traditional broadcast, print, and online media 

 outlets. Social media is not included in this analysis. By mapping out the ownership and 

 influence of traditional forms of media, these profiles lend insights into potential 

 channels for foreign influence in the top consumed outlets. 

 4  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 2 



 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Tajikistan’s media landscape is via Russian 

 state-owned media (see Table 1). Four of the eleven Russian state-owned media outlets 

 we tracked have a physical presence in Tajikistan, which provides the Kremlin with a 

 channel to directly communicate with, and ultimately influence, Tajik citizens. Physical 

 presence includes physical infrastructure, such as cable packages, physical office space 

 or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes satellite broadcasting and online 

 or streaming availability. Table 1 provides a footprint of Russian state-owned media 

 presence in Tajikistan, but does not speak to how well-consumed each outlet is by Tajik 

 citizens. 

 Table 1: Russian state-owned media in Tajikistan, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✔  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✘  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✘ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 3 



 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Tajikistan by medium 

 (e.g., television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. Television is the most consumed medium.  5  While we 

 cannot know the exact influence of each individual outlet, we can assume that outlets 

 that reach higher numbers of consumers have greater potential to influence more 

 citizens. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in Tajikistan. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 most consumed outlets, but do show a reasonable picture of the media landscape over 

 the past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new 

 changes.  6 

 Table 2: Top Tajik media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  TV Safina  Oila  Sadoi Dushanbe  News.tj 

 2  Televizioni 
 Tojikiston  7  Jumhuriyat  Imruz  Khovar.tj 

 3  TV Jahonamo  Asia-Plus  Asia-Plus  Avesta.tj 

 4  TV Bakhoritston 
 (TVB)  Sadoi Mardum  Vatan  Faraj.tj 

 5  Varzish TV  Minbari Halq  Tajikistan Radio  Pressa.tj 

 7  Formerly known as Shabakai Yakum. 

 6  Television, print, radio, and online rankings were calculated using multiple publicly available surveys 
 and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts conducted in summer 
 2021. Additional survey data and ranking information came from: IREX’s Media Sustainability Index 
 report (2019), Narzikulovych (2019), the Research Institute of Public Opinion (Nur-Sultan, 
 Kazakhstan)/Internews (2019), Zerkalo (2018). 

 5  The Research Institute of Public Opinion/Internews. 2019. Media consumption and media and 
 information literacy survey in the countries of Central Asia (Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan), p. 20. 
 URL:  https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00X2HT.pdf  ,  accessed March 18, 2022. 

 4 

https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00X2HT.pdf


 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Tajik outlets mirror the results of open-source data collection 

 by AidData researchers.  However, additional outlets excluded from this top outlet list 

 but ranked highly by local experts include  the television channels Russian Public 

 Television (ORT) and the Russian state-owned RTR Planeta; the newspapers Faraj, 

 ImruzNews, and Reklamnaya Gazeta; the US-funded radio station Radio Liberty; and 

 the online outlets Akhbor.com and Jumhuriyat.tj. Several of these outlets named by 

 experts are owned by the same company that owns top outlets that appear in Table 1. 

 The newspapers Faraj and ImruzNews are owned by the same companies that control 

 Faraj.tj (the fourth most-consumed online outlet) and Imruz radio station (the second 

 most-listened to radio station), respectively. Additionally, the website Jumhuriyat.tj is 

 owned by the same company that controls the second most-read newspaper 

 Jumhuriyat. 

 Media Ownership 

 No known transparency laws exist that require independent media owners to declare 

 their ownership stakes publicly. Although outlets must register their organization 

 through either the Ministry of Culture (for print media) or the State Committee on 

 Television and Radio (for television, radio, and electronic media), the government does 

 not make a registry of these licensed outlets publicly available. As a result, the 

 ownership of privately owned media is not transparent and names were discovered 

 through unofficial secondary sources. Further examples of ownership ties and 

 relationships are discussed in the following section. 

 Table 3 lists the ownership information of top Tajik media outlets by medium (e.g., 

 television, newspaper, radio, and online). The eleven Tajik state-owned media outlets 

 are color-coded blue. AidData staff categorized the remaining privately held media 

 outlets based upon the level of Russian ownership that might increase their 

 susceptibility to Kremlin influence. These categories are denoted by an increasing 

 saturation of red—no known Russian ties (no color), suspected Russian ties, known 

 5 



 Russian ties, and direct Russian ownership. In Tajikistan, no independent media owners 

 had suspected or known ties to the Russian government, and none had direct Russian 

 ownership. 

 Table 3: Ownership of top Tajik media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  TV Safina  Government of Tajikistan  100 

 2 
 Televizioni 
 Tojikiston  Government of Tajikistan  100 

 3  TV Jahonamo  Government of Tajikistan  100 

 4 
 TV Bakhoritston 
 (TVB)  Government of Tajikistan  100 

 5  Varzish TV  Government of Tajikistan  100 

 Print 

 1  Oila  Oila Media Holding 
 Sharif 
 Hamdampur  100 

 2  Jumhuriyat  Government of Tajikistan  100 

 3  Asia-Plus 
 Asia-Plus Media 
 Group 

 Umed 
 Babakhanov  100 

 4  Sadoi Mardum  Government of Tajikistan  100 

 5  Minbari Halq  Government of Tajikistan  100 

 Radio 

 1 
 Sadoi 
 Dushanbe  Government of Tajikistan  100 

 2  Imruz  Orieno Media LLC  Unknown  Unknown 

 3  Asia-Plus 
 Asia-Plus Media 
 Group 

 Umed 
 Babakhanov  100 

 4  Vatan 
 Vatan TV and Radio 
 Company (TRK)  Unknown  Unknown 

 5  Tajikistan Radio  Government of Tajikistan  100 

 Online 

 1  News.tj 
 Asia-Plus Media 
 Group 

 Umed 
 Babakhanov  100 

 2  Khovar.tj  Government of Tajikistan  100 

 3  Avesta.tj  Muhammad-Bilal LLC  Jamshed Ulmasov  100 

 6 



 4  Faraj.tj 

 NGO Public 
 Association Center for 
 Journalistic Research 
 in Tajikistan  Unknown  Unknown 

 5  Pressa.tj  Oila Media Holding 
 Sharif 
 Hamdampur  100 

 Results 

 Television 

 The Government of Tajikistan owns all of the top five television outlets in the country. 

 TV Safina is the most-watched station with general broadcasting and some news in 

 Russian. The second most watched is Televizioni Tojikiston (formerly known as Shabakai 

 Yakum), also featuring general broadcasting and some Russian news. Next, TV 

 Jahonamo is dedicated to domestic and international news and broadcasts in Tajik, 

 Russian, and English. The fourth and fifth most-consumed outlets are largely 

 entertainment: TV Bakhoritston (TVB) is dedicated to children’s broadcasting and 

 Varzish TV is dedicated to sports. Though Russia does not have any state-run outlets in 

 the top five, observers report that Tajik state-run television rebroadcasts Russian 

 television content.  8 

 Television is the most trusted medium to get information, though this is less true for 

 younger Tajiks who place more trust in information from the Internet.  9  However, with a 

 single owner controlling all the top television outlets in Tajikistan, there is a higher risk 

 of vulnerability to co-optation. The concentration in decision-making authority over 

 content could make it easier for a foreign actor to convince a compromised 

 government to promote its preferred narratives without restraint. 

 9  The Research Institute of Public Opinion/Internews. 2019. Media consumption and media and 
 information literacy survey in the countries of Central Asia (Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan), p. 6. 

 8  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Tajikistan, p. 9. URL: 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-tajikistan.pdf  , 
 accessed March 18, 2022.; Olcott, Martha Brill. 2019. Tajikistan's difficult development path, p. 37. 
 Brookings Institution Press. 

 7 

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-tajikistan.pdf


 While independent television outlets do exist in Tajikistan, recent developments 

 undermine editorial control over an outlet’s content. In 2021, government officials 

 announced that any broadcast media looking to renew its broadcast license would 

 need to submit editorial content for prior approval by the state’s Television and Radio 

 Committee (KTR).  10  The KTR will also require approval to broadcast foreign media 

 content, as well a 1% payment of the outlet’s profits. An outlet which refuses to adhere 

 to these requirements risks losing their broadcast license and thus their ability to 

 operate. Though President Rahmon argued the policy protected Tajik media from the 

 “danger posed by foreign media,” independent Tajik journalists and media observers 

 condemned the move as further constricting media freedom in the country and 

 increasing government control over media content.  11  With this new policy, any 

 resilience the Tajik television sector had seems to have nearly evaporated. 

 Print 

 Like television, the government of Tajikistan dominates most of the print medium by 

 owning three of the top five outlets. The government owns Jumhuriyat, the 

 second-most circulated outlet, along with Sadoi Mardum and Minbari Halq, the fourth 

 and fifth most-consumed outlets, respectively. Jumhuriyat is owned specifically by the 

 office of the president, while Sadoi Mardum is owned and published by the parliament. 

 Minbari Halq appears generally state-run, not making public an ownership distinction 

 among government offices. 

 Two privately owned outlets remain among the top five most circulated outlets in 

 Tajikistan. The most-circulated outlet is Oila, which appears to be owned by Sharif 

 Hamdampur through his firm Oila Media Holding. Hamdampur is a veteran journalist 

 who was formerly editor of Komsomolskaya Pravda Tajikistan before it closed in 2016, 

 following a row when a journalist from the paper’s Russian edition published an article 

 perceived as an insult to the Tajik people.  12  IREX reports that almost all independent 

 12  Radio Free Europe. “Tajik edition of Russian daily suspended for ‘insulting’ comment.” Published July 21, 2016. URL: 
 https://www.rferl.org/a/tajik-russia-newspaper-komsomolskaya-pravda-stop-printing/27871465.html  , accessed March 18, 2022. 

 11  Reporters without Borders. “Tajikistan imposes total control over independent broadcast media.” Published May 14, 2021. 

 10  Reporters without Borders. “Tajikistan imposes total control over independent broadcast media.” Published May 14, 2021. URL: 
 https://rsf.org/en/news/tajikistan-imposes-total-control-over-independent-broadcast-media  , accessed March 18, 2022. 

 8 

https://www.rferl.org/a/tajik-russia-newspaper-komsomolskaya-pravda-stop-printing/27871465.html
https://rsf.org/en/news/tajikistan-imposes-total-control-over-independent-broadcast-media


 press in Tajikistan is printed using Oila Media Company’s printing machines,  13  providing 

 a connection between Oila and the remaining independent print outlet Asia-Plus. 

 The third-most circulated print outlet is Asia-Plus, which is owned by the Asia-Plus 

 Media Group. The organization is one of the largest privately owned media firms in 

 Tajikistan and has several other media holdings. Umed Babakhanov appears to own 

 Asia-Plus Media Group. Babakhanov is a seasoned journalist who worked as a 

 correspondent for both the Tajik edition of the Russian paper Komsomolskaya Pravda 

 and the Associated Press for much of the 1990s. Babakahnov has owned Asia-Plus 

 since its founding in 1995. 

 Asia-Plus offers alternative perspectives to the content produced by government 

 media. This may account for the many instances of the Tajik government running 

 interference on its operations. In 2020, the government forcibly moved Asia-Plus from 

 the building where it had been working for years and used the space to house Khovar, 

 a government-run media outlet.  14  In 2011, the government sued the paper for libel 

 after it reported on the torture allegations of a Tajik general.  15  Much of the 

 government’s recent harassment targets Asia-Plus’s online page, which we discuss in 

 more detail in the Online section below. 

 While the government’s presence is strong among top print outlets, some independent 

 outlets make the top-five list. Much like television, close relations with foreign actors 

 can influence narratives in several key print outlets. Although the two independent 

 outlets are owned by different people, they share use of the same printing machines. 

 15  Radio Free Europe. “Tajik edition of Russian daily suspended for ‘insulting’ comment.” Published July 
 21, 2016. 

 14  Freedom House. 2021. Nations in Transit: Tajikistan. URL: 
 https://freedomhouse.org/country/tajikistan/nations-transit/2021  ,  accessed March 18, 2022. 

 13  IREX. 2018. Media Sustainability Index: Tajikistan, p. 14. URL: 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-tajikistan.pdf  , 
 accessed April 4, 2022. 

 9 

https://freedomhouse.org/country/tajikistan/nations-transit/2021
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-tajikistan.pdf


 Radio 

 Radio remains a popular news source in Tajikistan, with nearly half of Tajiks listening to 

 news programs on the radio.  16  The Tajik government has a strong presence among top 

 radio outlets, but less so than television and print. It owns the top and fifth-ranked 

 outlets, which are Sadoi Dushanbe and Tajikistan Radio, respectively. The remaining 

 outlets are independent. The second-most listened to outlet is Imruz. While we can 

 confirm that Orieno Media LLC owns the outlet, we are unable to identify the name of 

 the firm’s stakeholder. The government closed Imruz several times in the late 2000s,  17 

 charging its sister print outlet with libel in 2013 and forcing the outlet to pay a fine.  18 

 However, it seems to have navigated these attacks and still broadcasts today. 

 Asia-Plus is the third-most consumed radio station and owned by Umed Babakhanov 

 through his firm Asia-Plus Media Group. The fourth-most consumed radio station is 

 Vatan, which is owned by Vatan TV and Radio Company (TRK). While the station 

 provides this information on their website, we are unable to confidently identify the 

 owner. Two potential candidates include its founders Daler Amonov and Vera 

 Kulakova-Brannerud. Amonov faced a corruption scandal in 2010 where he was 

 investigated for taking 4 million somoni for his Arzon Mobile company, which was the 

 largest provider of cellular phones at the time.  19  We were unable to determine if he was 

 convicted of this charge or if the accusation affected his ability to continue as owner of 

 Vatan. Kulakova-Brannerud is currently the outlet's general director. Beyond this, we 

 are unable to confirm if they remain legal owners of the outlet after founding it, or if 

 other stakeholders have a share in the ownership as well. 

 19  Asia-Plus. “Director of Vatan radio station faces fraud charge.” Published October 27, 2010. URL: 
 https://asiaplustj.info/en/news/tajikistan/laworder/20101027/director-vatan-radio-station-faces-fraud-char 
 ge  , accessed March 18,  2022. 

 18  Human Rights Watch. 2014. World Report 2014 - Tajikistan. URL: 
 https://www.ecoi.net/en/document/1238932.html  ,  accessed March 18, 2022. 

 17  In 2008: Radio Free Europe. “Tajikistan: Government shuts down independent radio station.” 
 Published April 16, 2008. Url:  https://www.rferl.org/a/1109579.html  , accessed March 18, 2022. In 2009: 
 Olcott, Martha Brill. 2019. Tajikistan's difficult development path, p. 37. 

 16  However, radio consumption is reported most often outside the house, such as while in vehicles mostly 
 in the background. This suggests Tajiks passively select into listening to radio (The Research Institute of 
 Public Opinion/Internews. 2019. Media consumption and media and information literacy survey in the 
 countries of Central Asia (Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan), p. 22.). 

 10 

https://asiaplustj.info/en/news/tajikistan/laworder/20101027/director-vatan-radio-station-faces-fraud-charge
https://asiaplustj.info/en/news/tajikistan/laworder/20101027/director-vatan-radio-station-faces-fraud-charge
https://www.ecoi.net/en/document/1238932.html
https://www.rferl.org/a/1109579.html


 Though we find more independent outlets with seemingly diverse ownership in this 

 medium compared to television and radio, the government's recent license renewal 

 requirements for broadcast media (that includes government approval of editorial 

 content and payment of a portion of the outlet’s profits) also applies to radio. We are 

 therefore hesitant to report greater independence and diversity of ownership in Tajik 

 radio as a sign of elevated resilience in this medium. In addition, we were unable to 

 find ownership information on two of the five outlets. This opacity allows more space 

 for these outlet’s owners to operate without accountability and makes it difficult for 

 citizens and observers to evaluate the extent to which an outlet’s business, political, or 

 foreign ties could influence their content. 

 Online 

 The online sector sees the fewest government-run outlets in its top five, though one 

 does appear. Since only about 23% of the population has access to the Internet,  20  the 

 government may be less invested in online content. The increase in competition online 

 may also mean citizens are more likely to consume information from privately held 

 outlets. The most-trafficked website is News.tj, owned by Asia-Plus Media Group. The 

 Tajik government has blocked the Asia-Plus website has several times  21  and has 

 pursued defamation lawsuits against the online edition as well.  22  The Asia-Plus website 

 has also made waves outside of Tajikistan; in 2019, Russian regulators deemed it an 

 extremist website and temporarily blocked it from Russia after accusing the outlet of 

 promoting suicide.  23 

 The second most trafficked website is Khovar.tj, which the Tajik government owns. 

 Khovar is a state-run news agency established in 1925 that also operates 

 well-consumed radio and print outlets. The third most visited website is the 

 23  Eurasianet. “Tajikistan: Russia hinders independent Tajik news website.” Published August 5, 2019. 

 22  Human Rights Watch. “Tajikistan: ‘Insult’ Ruling Against News Outlet.” Published June 2, 2014. URL: 
 https://www.hrw.org/news/2014/06/02/tajikistan-insult-ruling-against-news-outlet#  ; Committee to Protect Journalists. “Tajik judges seek millions 
 from weeklies in civil libel case.” Published February 3, 2010. URL:  https://cpj.org/2010/02/tajik-judges-seek-millions-from-weeklies-in-civil/  , 
 accessed March 20, 2022. 

 21  Freedom House. 2021. Nations in Transit: Tajikistan; Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE). 2020. ODIHR Election 
 Assessment Mission Final Report, p. 17. URL:  https://www.osce.org/files/f/documents/9/9/453243.pdf  ;  IREX. 2019. Media Sustainability Index: 
 Tajikistan, p. 6; Eurasianet. “Tajikistan: Russia hinders independent Tajik news website.” Published August 5, 2019. URL: 
 https://eurasianet.org/tajikistan-russia-hinders-independent-tajik-news-website  , accessed March 20, 2022. 

 20  Central Intelligence Agency. 2022. The CIA world factbook: Tajikistan. URL: 
 https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/tajikistan/#communications  , accessed March 20, 2022. 

 11 

https://www.hrw.org/news/2014/06/02/tajikistan-insult-ruling-against-news-outlet
https://cpj.org/2010/02/tajik-judges-seek-millions-from-weeklies-in-civil/
https://www.osce.org/files/f/documents/9/9/453243.pdf
https://eurasianet.org/tajikistan-russia-hinders-independent-tajik-news-website
https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/tajikistan/#communications


 Russian-language Avesta.tj, which is directly owned by Muhammad-Bilal LLC and 

 subsequently owned by Jamshed Ulmasov. Ulmasov provided comments in the 

 Chinese state-run outlet People’s Daily supporting government crackdown on Hong 

 Kong protesters in 2019  24  and is a representative of the Turkish Global Journalism 

 Council,  25  an international journalist association that focuses on journalists from Turkey, 

 Central Asia, Caucasus, Balkans and the Middle East. 

 The fourth most viewed outlet is Faraj.tj, owned by the NGO Public Association Center 

 for Journalistic Research in Tajikistan. Although the ownership of this NGO is unknown, 

 we can confidently identify Khurshedjon Niyozov as the key principal and chairman of 

 the organization,  26  as well as the chief editor of Faraj.  27  AidData staff was unable to find 

 further information about Niyozov’s business or political ties. The fifth most viewed 

 outlet is Pressa.tj, owned by Oila Media Holdings, which, in turn, is owned by Sharif 

 Hamdampur. 

 Online outlets appear to have the most diverse ownership among mediums in 

 Tajikistan. While the government dominates other sectors, the online sector has four 

 independently owned top outlets. However, two of the four independent outlets do 

 not have transparent ownership, which makes it difficult for consumers to evaluate the 

 degree to which an outlet’s business, political, or foreign ties could influence their 

 content. Although only about one-fifth of Tajiks have access to the internet, the 

 government seems to see it as a threat. It regularly blocks news sites critical to the 

 government,  28  including top web portals Faraj and Asia-Plus in the lead-up to the 2020 

 presidential election. Asia-Plus, for example, was blocked several times in 2018 for 

 refusing to print content prepared by government officials.  29  It is also increasingly 

 blocking social media websites like Facebook, YouTube, Odnoklassniki, and 

 29  Reporters Without Borders. “Blocking websites benefits no one in Tajikistan.” Published April 29, 2019. URL: 
 https://rsf.org/en/news/blocking-websites-benefits-no-one-tajikistan  , accessed March 20, 2022. 

 28  Swerdlow, Steve. “Tajikistan: Why authoritarian elections also matter.” The Diplomat. Published October 10, 2020. URL: 
 https://thediplomat.com/2020/10/tajikistan-why-authoritarian-elections-also-matter/  , accessed March 20, 2022. 

 27  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Tajikistan, p. 4. 

 26  Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE). “OSCE Office in Tajikistan supports World Press Freedom Day conference.” 
 Published May 4, 2017. URL:  https://www.osce.org/office-in-tajikistan/315001  , accessed March 20, 2022. 

 25  See Foreign Representatives on Global Journalism Council’s webpage. URL:  https://www.gjc.org.tr/foreign-representatives/  , Accessed March 
 20, 2022. 

 24  Hanbo, Zhou. “Western interference in China’s internal affairs won’t work.” People’s Daily. Published August 31, 2019. URL: 
 http://en.people.cn/n3/2019/0831/c90000-9611065.html  , accessed March 20, 2022. 

 12 

https://rsf.org/en/news/blocking-websites-benefits-no-one-tajikistan
https://thediplomat.com/2020/10/tajikistan-why-authoritarian-elections-also-matter/
https://www.osce.org/office-in-tajikistan/315001
https://www.gjc.org.tr/foreign-representatives/
http://en.people.cn/n3/2019/0831/c90000-9611065.html


 VKontakte.  30  Since the government has the least direct control over online content, it 

 seems to be using its ability to pull the cord on websites to exert influence. 

 Conclusion 

 In this brief, we have identified several avenues by which foreign actors, including but 

 not limited to the Kremlin, might influence the media landscape in Tajikistan. The most 

 direct path for Russia to influence Tajik media is via Kremlin-owned media outlets 

 operating in Tajikistan, such as television station RTR Planeta and radio station Sputnik. 

 Russian news agencies TASS and Sputnik are present in Tajikistan as well. However, two 

 indirect paths emerge from our analysis that may contribute to the vulnerability of Tajik 

 media to foreign influence, including (i) the concentration of government ownership 

 both within and across mediums and (ii) a small but loosely connected independent 

 media. 

 The first indirect path for potential foreign influence is the concentration of government 

 ownership of media. This exists both within and across outlets. The government owns 

 top media in all four major mediums. It completely dominates television, as all five top 

 outlets are government owned. It also owns multiple top outlets in print and radio and 

 at least one top internet outlet. In this respect, if a foreign actor was able to politically 

 capture the Tajik government, it could easily influence a substantial share of the 

 content that Tajiks consume everyday and promote its own preferred narratives. 

 Similarly, there is a high degree of concentration of ownership even among 

 independent media, which may increase vulnerability to malign foreign influence as 

 well. Only larger, more well-established firms have endured since independence, likely 

 due to the hostile environment that the government has created for independent 

 media. In practice, this means that companies such as Asia-Plus Media Group and Oila 

 Media Holdings have outsized influence, as they own media across multiple 

 communication mediums. Although diversification across mediums and cooperation 

 among independent media groups may be an appropriate survival strategy, this 

 concentration of content-producing power in the hands of just a few firms increases 

 their vulnerability to foreign influence. A compromised Asia-Plus Media Group, for 

 30  IREX. 2019. Media Sustainability Index: Tajikistan, p. 3. 

 13 



 instance, could give a foreign influencer the ability to affect narratives across print, 

 radio, and online content simultaneously. However, given recent moves by the 

 government, threats to independent media appear to be more likely to come from the 

 domestic government itself. 

 In sum, Tajik media remain highly vulnerable to domestic, political, and foreign 

 influence due the concentration of media in the hands of the government and a few 

 large firms. This vulnerability is compounded by effects from the Covid-19 pandemic 

 that have decreased revenues among independent newspapers and radio, as 

 advertisers move their business to digital platforms and emphasize outdoor advertising 

 like billboards.  31  Transparency is not a priority for the Tajik government and it has 

 made moves to consolidate its hold on independent media.  32 

 32  A Tajik Supreme Court ruling led to the closing of independent news outlet Akhoboar in 2020 
 (International Partnership for Human Rights. “Tajikistan: Crackdown on independent media outlets, 
 lawyers and political activists continues.” Published May 20, 2021. URL: 
 https://www.iphronline.org/tajikistan-crackdown-on-independent-media-outlets-lawyers-and-political-acti 
 vists-continues.html  , accessed March 20,  2022. 

 31  Timerkhanov, Timur. “Как из-за пандемии изменился рекламный рынок Таджикистана Подробнее.” 
 Asia-Plus. Published August 13, 2020. URL: 
 https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20200813/kak-iz-za-pandemii-izmenilsya-reklamnii-r 
 inok-tadzhikistana  , accessed March 20, 2022. 

 14 

https://www.iphronline.org/tajikistan-crackdown-on-independent-media-outlets-lawyers-and-political-activists-continues.html
https://www.iphronline.org/tajikistan-crackdown-on-independent-media-outlets-lawyers-and-political-activists-continues.html
https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20200813/kak-iz-za-pandemii-izmenilsya-reklamnii-rinok-tadzhikistana
https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20200813/kak-iz-za-pandemii-izmenilsya-reklamnii-rinok-tadzhikistana

