
 Serbia: Profile of Media Ownership and 

 Potential Foreign Influence Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  4 
 Results  ..............................................................................................................................  6 

 Television  .....................................................................................................................  6 
 Print  .............................................................................................................................  8 
 Radio  ...........................................................................................................................  9 
 Online  ..........................................................................................................................  9 

 Conclusion  ......................................................................................................................  10 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Serbian media market? This profile seeks to address some of the entry points related to 

 media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including through the 

 republishing of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, 

 and journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect 

 ownership of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for 

 Russian influence through elites and media owners. By better understanding Serbia’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 On the surface, Serbian media ownership appears transparent and ownership 

 information for top outlets is usually easy to track down. However, much of this 

 ownership information that is available is out of date, incorrect, or deceptive, in that 

 one person may be the legal owner, but the outlet is de facto controlled by someone 

 else. Since owners of top media houses have the potential to influence the content and 

 tone of topics covered by journalists in their employ, understanding who owns the 

 media is crucial to identifying avenues for influence and potential bias in reporting. In 

 this profile, we begin to close this gap with an in-depth look at domestic media 

 ownership in Serbia. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  The data for this profile was 1

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Serbia, and then identified a list 

 of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We used cross-country sources when 

 1  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1 



 available (e.g., Alexa  ), as well as Zenith, Serbian business registries (apr.gov.rs), 2

 business profiles, survey data, media watchdog sources (including the Media 

 Ownership Monitor Serbia), and other open source data. This profile includes data for 

 Serbia proper and does not separate out any information that may differ in breakaway 

 regions such as Vojvodina. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Serbia as of 2021 (or the most 

 contemporary data available). This profile focuses on the ownership of traditional 

 broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in this analysis. 

 By mapping out the ownership and influence of traditional forms of media, these 

 profiles lend insights into potential channels for foreign influence in the top consumed 

 outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Serbia’s media landscape is via Russian 

 state-owned media (see Table 1). Seven of the eleven Russian state-owned media 

 outlets we tracked have a physical presence in Serbia, which provides the Kremlin with 

 a relatively strong channel to directly communicate with, and ultimately influence, 

 Serbian citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable 

 packages, physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes 

 satellite broadcasting and online or streaming availability. Table 1 provides a footprint 

 of Russian state-owned media presence in Serbia, but does not speak to how 

 well-consumed each outlet is by Serbian citizens. 

 2  Alexa is an online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo. 

 2 



 Table 1: Russian state-owned media in Serbia, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✔  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✔ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Serbia by medium 

 (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. While we cannot know the exact influence of each 

 individual outlet, we can assume that outlets that reach higher numbers of consumers 

 have greater potential to influence more citizens. Notably, none of the Russian 

 state-owned outlets (previously identified in Table 1) were among those with the 

 highest market share. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 present to determine the top media outlets in Serbia. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 3 



 most consumed outlets, but do show a solid picture of the media landscape over the 

 past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new changes. 

 Table 2: Top Serbian media outlets ranked by overall consumption 3

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  RTS 1  Blic  Radio S  Blic.rs 

 2  PINK  Informer  Radio Beograd  Kurir.rs 

 3  N1 TV  Vecernje novosti  Play Radio  B92.net 

 4  PRVA  Kurir  Hit FM Radio  Telegraf.rs 

 5  Happy TV  Alo!  Radio S2  Alo.rs 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Serbian outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this top 

 outlet list but ranked highly by local experts include the print outlet Politika, radio 

 station TDI, and online outlet Informer.rs. 

 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Serbian media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). Serbian media ownership is quite diverse, in 

 that several types of ownership are present in the country. While some outlets are 

 transparent about their ownership, others are not registered and have changed hands 

 without informing the public. Serbia does have a disclosure law requiring ownership to 

 be registered, but it is rarely enforced.  Some top  outlets are foreign owned. In one 4

 instance we could not find ownership data and have listed this in the table below as 

 4  IREX (2019)  Media Sustainability Index: Serbia  . pg.  9. 

 3  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly 
 available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts 
 conducted in summer 2021. Additional survey data came from: Zenith (2018), NATO Strategic 
 Communications Centre of Excellence’s “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information 
 Environment” reports (2021), IREX Media Sustainability Index (2019), Centar za slobodne izbore i 
 demokratiju’s “Public Perceptions of the International Position of Serbia” report (2021), Gemius (2021), 
 and Media Landscapes (2017). 
 Online: Alexa (2021) 

 4 



 “unknown.” Further examples of ownership ties and relationships are discussed in the 

 following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian ownership. 

 This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 1) Direct Russian 

 ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, and 4) No Russian ties. 

 Additionally, Serbian state-owned media and public broadcasters are color-coded blue. 

 In Serbia, no owners had suspected or known ties to the Russian government, and no 

 top outlets had direct Russian ownership. As such, this profile has no red color-coded 

 outlets and two designations of state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Serbian media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  RTS 1  Radio Television Serbia (RTS)  100 

 2  Pink TV  Pink International  Zeljko Mitrovic  100 

 3  N1 TV  United Group 

 BC Partners  52.3 

 "Senior management"  38.5 

 Kohlberg Kravis Roberts 
 (KKR)  6.8 

 EBRD  2.4 

 4  PRVA  Kopernikus Corporation  Srdjan Milovanovic  100 

 5  Happy TV  Ideogram  Vladana Cirovic  100 

 Print  1  Blic 

 Ringier Group 

 La Mobiliere  12.5 

 Ringier Family 
 37.5 

 Marc Walder 

 Axel Springer 5

 Kohlberg Kravis Roberts 
 (KKR)  17.8 

 CPPIB  6.5 

 Friede Springer  11.3 

 Mathias Döpfner  11 

 Axel Sven Springer  2.5 

 Ariane Melanie Springer  0.5 

 5  Shares are rounded to the nearest tenth. 

 5 



 Friede Springer 
 Foundation  0.5 

 2  Informer  Insajder Tim  Dragan Vucicevic  100 

 3  Vecernje 
 novosti 

 Media 026  Boban Rajic  98.06 

 Beodragos  Unknown  1.94 

 4  Kurir  Adria Media Group  Igor Zezelj  100 

 5  Alo!  Dnevne Novine Alo  Sasa Blagojevic  100 

 Radio 

 1  Radio S  S Media Team  Ljubinka Andjelkovicis  100 

 2  Radio Beograd 
 1  Radio Television of Serbia  100 

 3  Play Radio  Kopernikus Corporation  Srdjan Milovanovic  Majority 

 4  Hit FM Radio  Maxim Media  Milos Krdzic  100 

 5  Radio S2  S Media Team  Ljubinka Andjelkovicis  100 

 Online 

 1  Blic.rs 

 Ringier Group 

 La Mobiliere  12.5 

 Ringier Family 
 37.5 

 Marc Walder 

 Axel Springer 

 Kohlberg Kravis Roberts 
 (KKR)  17.8 

 CPPIB  6.5 

 Friede Springer  11.3 

 Mathias Döpfner  11 

 Axel Sven Springer  2.5 

 Ariane Melanie Springer  0.5 

 Friede Springer 
 Foundation  0.5 

 2  Kurir.rs  Adria Media Group  Igor Zezelj  100 

 3  B92.net  Kopernikus Corporation  Srdjan Milovanovic  100 

 4  Telegraf.rs  Internet Group Ltd  Srecko Miodragovic  100 

 5  Alo.rs  Dnevne Novine Alo  Sasa Blagojevic  100 

 Results 

 Television 

 Multiple owner types are present in Serbia’s top consumed television outlets. Serbia’s 

 most-watched television channel is the state-owned RTS 1, which is run through the 

 6 



 public broadcasting service Radio Television Serbia. RTS also operates the second 

 most-consumed radio station, Radio Beograd. 

 Pink TV, owned by Zeljko Mitrovic, is the second-most popular television channel. 

 Mitrovic is believed to have maintained close ties with the ruling elite, including former 

 President Slobodan Milosevic, in order to obtain a nationwide broadcasting frequency. 6

 Since 2014, Mitrovic’s media company has received more than €10 million in loans from 

 the State treasury, leading to allegations that it is being funded by the state. 7

 The third most popular television station in Serbia is N1 TV, owned by the United 

 Group. United Group owns several other outlets in the region, including online outlet 

 Nova.rs. The majority shareholder of this group of primarily foreign investors is British 

 private equity firm BC Partners, while US-based Kohlberg Kravis Roberts (KKR) owns a 

 minority share. 

 The fourth and fifth most consumed television outlets in Serbia are tied to Srdjan 

 Milovanovic, whose brother, Zvezdan, is a senior official of the Serbian Progressive 

 Party and is believed to be also involved in the business. Srdjan Milovanovic is the sole 

 owner of both PRVA, along with another popular channel, O2.  Milovanovic also loaned 8

 television outlet Happy a total of 4.8 million Euros in 2017, with shares in Happy as 

 collateral. If the loan is not repaid on time, Milovanovic could become the owner of this 

 network as well. Happy is currently owned by Vladana Cirovic, although informally 

 controlled by Predrag “Peconi” Rankovic, who is tied to the Surcinski Klan, a Belgrade 

 criminal group. 9

 In sum, Serbia’s television sector appears to consist of a diverse mix of ownership 

 types. However, while N1 TV is foreign owned, the rest of the top outlets are owned by 

 the state government or have direct ties to political elites. 

 9  Media Ownership Monitor: Serbia,  Predrag Rankovic  . 
 8  Media Ownership Monitor: Serbia,  Srdjan Milovanovic. 

 7  “Serbia: Powerful private media company ‘Pink’ supported by State with more than €10 million,” South 
 East European Network for Professional Media, 14 June 2018, 
 https://seenpm.org/serbia-powerful-private-media-company-pink-supported-state-e10-mil/  . 

 6  Media Ownership Monitor: Serbia,  Zeljko Mitrovic. 

 7 

https://seenpm.org/serbia-powerful-private-media-company-pink-supported-state-e10-mil/


 Print 

 Ownership of top print media in Serbia is more diverse than in television. All of the top 

 outlets have different owners, and the top news outlet is foreign-owned. The 

 top-consumed outlet, and the only foreign-owned newspaper outlet on this list, is Blic, 

 which is owned by Swiss publishing organization Ringier Axel Springer Media AG. 

 Ringier Axel Springer Media owns several outlets in the region, including the Bosnian 

 newspaper Euroblic. 

 The second most popular print outlet is Informer, which was founded by Dragan 

 Vuciecevic and gained popularity as an inexpensive tabloid.  Informer’s online outlet is 10

 also fairly popular in Serbia. 

 Third is Vecernje novosti, which was a state-owned outlet that was privatized a little 

 over a decade ago. The outlet has changed hands several times over the last decade 

 and is now majority owned by Boban Rajic through his company Media 026. Rajic owns 

 the Coka group, which is a portfolio company that includes everything from trade to 

 cardboard packaging to restaurants.  The minority  stake of Vecernje novosti belongs 11

 to Beodragos, a small paper company with no public ownership information. 

 Kurir, the fourth-most read print outlet, is owned by Igor Zezelj, who acquired Adria 

 Media Group in 2019.  Zezelj also is the owner of  Mondo, another Serbian media 12

 company that was previously owned and operated by the state-run Telekom Srbija. The 

 details of Adria Media Group’s sale have not been made public, and it has been 

 reported that Telekom continues to control Kurir even though Zezelj has denied this 

 claim. 13

 13  “Telekom alleged to control tabloid publisher,” N1, 11 February 2020, 
 https://rs.n1info.com/english/news/a568576-telekom-alleged-to-control-tabloid-publisher/  . 

 12  Media Ownership Monitor: Serbia  , Adria Media Group. 

 11  Vecernje Novosti  , “Changes in the ownership structure  of the Company news: Media 026 majority 
 owner,” November 15, 2019. 

 10  Media Ownership Monitor: Serbia,  Dragan Vucicevic  . 

 8 

https://rs.n1info.com/english/news/a568576-telekom-alleged-to-control-tabloid-publisher/


 Lastly, Alo! is owned by Sasa Blagojevic, who bought the outlet from Ringier Axel 

 Springer Media in 2017. We were unable to find much information about Blagojevic, 

 besides that he has worked for several years in the Serbian marketing space. 14

 While the print sector in Serbia appears to contain relatively diverse ownership types, 

 not much is known about some owners, such as the Beodragos company or Sasa 

 Blagojevic. Other outlets, like Kurir, may be obscuring their true ownership. 

 Radio 

 The most-listened to radio outlet in Serbia is Radio S, and its sister outlet Radio S2 is 

 the fifth most-listened to outlet. Radio S is formally owned by Ljubinka Andjelkovicis, 

 though it is commonly believed that her son, Zoran Andjelkovic, is in control of the 

 company. Zoran Andjelkovic was previously the President of the Serbian Railroad and a 

 member of Parliament. 15

 The second most consumed radio station is Radio Beograd. This publicly owned 

 channel is operated by Radio Television of Serbia. Other individually owned radio 

 outlets include Play Radio and Hit FMRadio. Play Radio is owned by Srdjan 

 Milovanovic, the media mogul who also owns B92 and television station PRVA. Hit FM 

 is owned by Milos Krdzic, who is believed to be friendly with the political elite.  Krdzic 16

 also owns TDI Radio. 

 Online 

 Four of the five top online outlets are owned by individuals and companies already 

 discussed in the preceding categories. Blic.rs is the online version of the newspaper 

 Blic, owned by foreign media group Ringier Axel Springer Media. Kurir.rs is the online 

 version of Kurir, owned by Igor Zezelj. B92.net is owned by Srdjan Milovanovic and is 

 tied to Radio B92, along with the television outlets O2 and PRVA. Lastly, Alo! is owned 

 by Sasa Blagojevic, who operates a print outlet of the same name. 

 16  Media Ownership Monitor: Serbia,  Milos Krdzic  . 

 15  Media Ownership Monitor: Serbia,  Zoran Andjelkovic. 

 14  Media Ownership Monitor: Serbia,  Sasa Blagojevic. 

 9 



 Telegraf.rs rounds out this list and is nominally owned by Srecko Miodragovic through 

 the Internet Group Ltd. However, sources report that the real owner of Telegraf.rs is 

 Serbian businessman Veselin Jevrosimovic, who owns the IT company Comtrade. 17

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media environment of 

 Serbia. The Kremlin’s channels to exert malign influence via Serbian media appear at 

 first to be relatively limited due to lack of Russian ownership. Russian state-owned 

 media is not among the top consumed outlets in Serbia, and the Kremlin does not 

 appear to have an overt ownership stake in the country’s top media outlets. However, 

 the re-purposing of Russian state-owned media content may occur frequently, often 

 without direct citation of the source, in both domestic and foreign-owned outlets. 18

 However, the absence of a strong regulatory environment to mandate transparent 

 disclosure of ownership of Serbia’s media outlets means that we could be 

 undercounting potential Kremlin linkages that are obscured from view. 

 While the top consumed outlets within each medium have low rates of ownership 

 overlap, the ownership of top media outlets is fairly centralized across mediums to a 

 handful of owners, many with ties to political elites or allegations of receiving explicit 

 state funding. This centralization could mean that Serbia is vulnerable to receiving 

 biased media information and provides an opening for a Russian-sympathetic owner to 

 affect many mediums. 

 While many media companies in Serbia do share their business registrations or ascribe 

 formal owners, the true control and ownership often belongs to a family member, 

 usually with political ties. This opacity likely increases the vulnerability of Serbian 

 citizens to potential bias in domestic reporting. This risk is acute, as the majority of 

 domestic media outlets are connected to wealthy local business owners or political 

 18  “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information  Environment,” NATO Strategic Communications 
 Centre of Excellence, October 2021, 
 https://stratcomcoe.org/pdfjs/?file=/publications/download/Russias-footprint-in-the-Western-Balkan.pdf 
 ?zoom=page-fit  . 

 17  Media Ownership Monitor: Serbia, Veselin Jevrosimovic. 

 10 

https://stratcomcoe.org/pdfjs/?file=/publications/download/Russias-footprint-in-the-Western-Balkan.pdf?zoom=page-fit
https://stratcomcoe.org/pdfjs/?file=/publications/download/Russias-footprint-in-the-Western-Balkan.pdf?zoom=page-fit


 elite, which tend to orient their reporting to appeal to a specific ethnic group or 

 political party, rather than a broader and more diverse constituency. There are also 

 instances, such as Kurir, where state-backed broadcasters may be controlling the media 

 even when they are not listed as formal owners. Low transparency of both Serbia’s 

 media outlet ownership and the potential for repurposed content, creates vulnerability 

 to influence by both the domestic political elites and Russia. 

 11 


