
 Montenegro: Profile of Media 

 Ownership and Potential Foreign 

 Influence Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  7 

 Television  .....................................................................................................................  7 
 Print  .............................................................................................................................  9 
 Radio  .........................................................................................................................  10 
 Online  ........................................................................................................................  12 

 Conclusion  ......................................................................................................................  13 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Montenegrin media market? This profile seeks to address some of the entry points 

 related to media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that 

 malign influence may affect narrative creation in other ways, including the republishing 

 of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, and through 

 journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect ownership 

 of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for Russian 

 influence through elites and media owners. By better understanding Montenegro’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 In August 2020, the Montenegrin government passed the new Media Law which 

 enacted legal requirements for increasing ownership transparency.  1  Prior to that time, 

 data on media ownership was limited, and many hidden owners controlled the media 

 landscape through proxies.  2  While this new law has not yet been widely enforced and 

 some hidden owners persist, the law is a step in the right direction for increasing 

 transparency.  3  Since owners of top media houses have the potential to influence the 

 content and tone of topics covered by journalists in their employ, understanding who 

 owns the media is crucial to identifying avenues for influence and potential bias in 

 reporting. In this profile, we begin to close this gap with an in-depth look at media 

 ownership in Montenegro. 

 3  Vukovic, Dragoljub and Daniela Brnic.   ”Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Montenegro.” 
 European University Institute. Published July 2021. 
 https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/71967/montenegro_results_mpm_2021_cmpf.pdf?sequen 
 ce=1&isAllowed=y 

 2  “Montenegro 2019: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. 
 Published 2020. 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-montenegro. 
 pdf 

 1  Smiljanic, Veljko and Bojan Vuckovic. “Revising the Regulatory Environment for Media in Montenegro.” 
 Karanovic and Partners. Published September 16, 2020. 
 https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=1af28765-3e3e-4095-bf64-d73ecbf96a54 

 1 

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/71967/montenegro_results_mpm_2021_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/71967/montenegro_results_mpm_2021_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-montenegro.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-montenegro.pdf
https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=1af28765-3e3e-4095-bf64-d73ecbf96a54


 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  4  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Montenegro, and then identified 

 a list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We primarily used cross-country sources 

 when available (e.g., Alexa  5  ), as well as survey data, media watchdog sources, media 

 articles, and other open source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Montenegro as of 2021 (or 

 the most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of 

 traditional broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in 

 this analysis. By mapping out the ownership and influence of traditional forms of 

 media, these profiles lend insight into potential channels for foreign influence of the 

 top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Montenegro’s media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Only two of the eleven Russian state-owned 

 media outlets we tracked have a physical presence in Montenegro, which provides the 

 Kremlin with a weak channel to directly communicate with, and ultimately influence, 

 Montenegrin citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable 

 packages, physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes 

 satellite broadcasting and online or streaming availability. Table 1 provides a basic 

 footprint of Russian state-owned media presence in Montenegro, but does not speak 

 to how well-consumed each outlet is by Montenegrin citizens. 

 5  Alexa is an online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 4  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1: Russian state-owned media in Montenegro, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✔  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✘  TASS  ✘ 

 Russia 24  ✘  Sputnik  ✘ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✘ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and the presence of pro-Russian journalists in-country. In this 

 profile, AidData has captured direct Russian channels of influence through state-owned 

 media infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Montenegro by medium 

 (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. According to a NATO study, television and online 

 outlets are the top consumed mediums for information in Montenegro and are 

 therefore likely more influential, while radio and print media are less consumed.  6  While 

 we make no claims about the exact influence of each individual outlet, we can assume 

 that outlets that reach higher numbers of consumers have greater potential to influence 

 more citizens. Despite the presence of two Russian state-owned media outlets in 

 6  Svetoka, Sandra and Tihomira Doncheva. “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information 
 Environment: Susceptibility to Russian Influence.” NATO Strategic Communications Centre of 
 Excellence. Published October 2021. 
 https://stratcomcoe.org/publications/russias-footprint-in-the-western-balkan-information-environment-su 
 sceptibility-to-russian-influence/216  . 

 3 

https://stratcomcoe.org/publications/russias-footprint-in-the-western-balkan-information-environment-susceptibility-to-russian-influence/216
https://stratcomcoe.org/publications/russias-footprint-in-the-western-balkan-information-environment-susceptibility-to-russian-influence/216


 Montenegro, none of the tracked Russian state media appears in the top five outlets 

 for any medium. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in Montenegro. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 most consumed outlets, but do show a solid picture of the media landscape over the 

 past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new changes.  7 

 Table 2: Top Montenegrin media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  TV Vijesti  Dan 
 Radio Crne Gore 
 (RCG) (Radio 
 Montenegro) 

 vijesti.me 

 2  TVCG  Vijesti  Radio Antena M  cdm.me 

 3  Nova (formerly TV 
 Pink)  Pobjeda  Atlas Radio (RTV 

 A1)  portalanalitika.me 

 4  Pink M  Dnevne Novine  Radio D  rtcg.me 

 5  Prva TV  Blic Crna Gora 
 (Blic Montenegro)  Radio 98 (R98)  in4s.net 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Montenegrin outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. Additional outlets excluded from this top outlet list 

 but ranked highly by local experts include the online outlets Antena M (antenam.net), 

 Montenegrin News Agency (mina.news), and PCNEN (pcnen.com). 

 7  Television, Print and Radio rankings: Television, radio and print rankings were calculated using multiple 
 publicly available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional 
 experts conducted in summer 2021. Additional survey data came from: IREX’s Media Sustainability Index 
 (2019), NATO Strategic Communications Centre for Excellence Russia’s Footprints report (2021), IRI’s 
 Public Opinion in Montenegro survey (2017), and Digital Forensic Center’s public opinion survey (2021). 
 Online rankings: Alexa, April 2021. 

 4 



 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Montenegrin media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). Following the passage of the new Media Law 

 in August 2020, media outlets are required to publicly report all owners with greater 

 than a five percent share in the outlet. The new Media Law requires transparency of 

 online outlets, in addition to traditional print and broadcasting outlets. However, the 

 government has not widely enforced the law as of early 2021, which means that 

 ownership transparency has not yet caught up to the new legal requirements in 

 Montenegro.  8  Further examples of ownership ties and  relationships are discussed in the 

 following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff has devised a four-point scale, color-coded shades of red, to indicate 1) 

 Direct Russian ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, and 4) No 

 Russian ties. Montenegro has one outlet with suspected Russian ties, the online news 

 outlet IN4S, which acts as a consistent reposter of Kremlin-owned Sputnik Srbija. No 

 known relationship between IN4S and the Russian government exists, but the 

 continued use of Russian state media articles in Montenegro implies a potential 

 relationship. State-owned media is color-coded blue in the table below; as such, IN4S 

 is highlighted in red to denote “suspected Russian ties” and four state-owned outlets 

 are highlighted in blue below to denote state ownership. 

 Table 3: Ownership of top Montenegrin media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television  1  TV Vijesti  Daily Press LLC 

 Media Development 

 Investment Fund 
 30.725 

 Filip Ivanovic  22.05 

 Katarina Perovic  22.05 

 Stefan Mitrovic  18.175 

 8  Vukovic, Dragoljub and Daniela Brnic.   ”Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Montenegro.” 

 5 



 Marijana Bojanic  7 

 2  TVCG  Radio i Televizija Crne Gore  100 

 3  Nova (TV Pink)  United Group 

 BC Partners  52.3 

 Senior management  38.5 

 Kohlberg Kravis Roberts 

 (KKR) 
 6.8 

 EBRD  2.4 

 4  Pink M 
 Pink International 

 Company 
 Zeljko Mitrovic  100 

 5  Prva TV  Kopernikus Corporation  Srdjan Milovanovic  100 

 Print 

 1  Dan  Jumedia Mont LLC 

 Mladen Milutinović  50 

 Slavica Jovanović  25 

 Vojin Jovanović  25 

 2  Vijesti  Daily Press LLC 

 Media Development 

 Investment Fund 
 30.725 

 Filip Ivanovic  22.05 

 Katarina Perovic  22.05 

 Stefan Mitrovic  18.175 

 Marijana Bojanic  7 

 3  Pobjeda  Media Nea 
 Petros Stathis  99.9 

 Boris Darmanović  0.01 

 4  Dnevne Novine  Savana Group  Veselin Mijač  100 

 5 
 Blic Crna Gora 

 (Blic Montenegro) 

 Ringier Group 

 Ringier Family 
 37.5 

 Marc Walder 

 La Mobiliere  12.5 

 Axel Springer 

 Kohlberg Kravis Roberts 

 (KKR) 
 17.8 

 Friede Springer  11.3 

 Mathias Döpfner  11 

 CPPIB  6.5 

 Axel Sven Springer  2.5 

 Ariane Melanie Springer  0.5 

 Friede Springer Foundation  0.5 

 6 



 Radio 

 1 

 Radio Crne Gore 

 (RCG) (Radio 

 Montenegro) 

 Radio i Televizija Crne Gore  100 

 2  Radio Antena M  Antena M LLC  Darko Sukovic  100 

 3  RTV A1  Atlas Group  Dusko Knezevic  100 

 4  Radio D  M.D. Company LLC 
 Ljiljana Martinovic  50 

 Dejan Raznatovic  50 

 5  Radio 98 (R98)  Radio i Televizija Crne Gore  100 

 Online 

 1  vijesti.me  Daily Press LLC 

 Media Development 

 Investment Fund 
 30.725 

 Filip Ivanovic  22.05 

 Katarina Perovic  22.05 

 Stefan Mitrovic  18.175 

 Marijana Bojanic  7 

 2  cdm.me  Media Nea 
 Petros Stathis  99.9 

 Boris Darmanović  0.01 

 3 
 portalanalitika.m 

 e 
 Portal Press LLC  Petros Stathis  100 

 4  rtcg.me  Radio i Televizija Crne Gore  100 

 5  in4s.net  IN4S  Gojko Raičević  100 

 Results 

 Television 

 Television is the most popular news medium in Montenegro, with 67 percent of 

 Montenegrins watching television daily.  9  While the  second most-watched television 

 outlet in Montenegro is the state-owned Television Crne Gore (TVCG), the remaining 

 four most-watched television channels are all privately run and are fully or partially 

 owned by media companies from outside of Montenegro. 

 9  Svetoka, Sandra and Tihomira Doncheva. “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information 
 Environment: Susceptibility to Russian Influence.” NATO Strategic Communications Centre of 
 Excellence. Published October 2021. 

 7 



 The most popular television station in Montenegro is TV Vijesti.  10  In May 2008, with the 

 help of US-based Media Development Investment Fund, Vijesti newspaper launched a 

 nationwide television station in Montenegro. While the owners of Vijesti have changed 

 many times since the newspaper’s original launch in 1996, the current Montenegrin 

 owners include journalist Filip Ivanovic, Vijesti co-founder Katarina Perovic, Stefan 

 Mitrovic, and CEO of TV Vijesti, Marijana Bojanic. In addition to these domestic 

 owners, the largest single shareholder of Vijesti is the Media Development Investment 

 Fund, a US-based media investment non-profit with financing from George Soros’ 

 Open Society Foundation. Prior to December 2020, TV Vijesti was often critical of the 

 former Djukanovic regime; however, following the 2020 parliamentary elections, Vijesti 

 has been highly supportive of the newly elected opposition government.  11 

 The third most-watched television station is Nova M, formerly known as TV Pink until 

 owner Zeljko Mitrovic sold the outlet to the United Group in 2018. The United Group is 

 owned by a coalition of Western businesses, including British-owned BC Partners, 

 US-owned Kohlberg Kravis Roberts (KKR), and a minority share from the European Bank 

 for Reconstruction and Development (EBRD). Interestingly, Mitrovic, a Serbian 

 businessman, reinstated a new Pink M channel in Montenegro in October 2018, 

 competing against his former company. Currently, the new Pink M is the fourth-most 

 watched television outlet in Montenegro. 

 Prva TV is the fifth-most watched television station in Montenegro. Srdjan Milovanovic’s 

 Kopernikus Corporation owns Prva TV, a popular outlet in Serbia. Milovanovic controls 

 a large share of media outlets in the Western Balkans, including online outlet B92, 

 television channels O2 and Prva TV, and radio station Play Radio (formerly B92 Radio). 

 Four of the top five television stations in Montenegro are either fully or partially owned 

 by media companies from outside Montenegro. Serbian media moguls Zeljko Mitrovic 

 and Srdjan Milovanovic own Pink M and Prva TV respectively, while Western owners 

 hold considerable shares in Nova M and TV Vijesti. According to a 2021 NATO 

 StratCom Report, Montenegrins perceive Serbia to be the greatest foreign security 

 11  USAID has informally confirmed Vijesti’s pro-government bias in consultation with AidData. AidData 
 staff could not externally confirm the validity of this statement. 

 10  “Public Opinion Survey – Media Literacy and the Citizens of Montenegro.” Digital Forensics Center. 

 8 



 threat to Montenegro, which may be due in part to significant Serbian ownership of top 

 Montenegrin outlets.  12 

 Print 

 While print media has declining readership in Montenegro, the owners of most top 

 newspapers also own top outlets in other mediums. The owners of most-read print 

 outlet Dan, formerly owned Radio D. The owners of the second most-read outlet, 

 Vijesti, also own Vijesti TV and the Vijesti online news portal. Petros Stathis, the main 

 owner of third most-read outlet Pobjeda, also owns top online outlets Portal Analitika 

 and Cafe del Montenegro (CdM). 

 Founded by Dusko Jovanovic in 1998, Dan is currently the most-read newspaper in 

 Montenegro. Initially an opposition newspaper closely tied to the Socialist People’s 

 Party, Dan was largely critical of the Djukanovic government. In 2004, founder and 

 editor-in-chief Dusko Jovanovic was assassinated.  13  Half of Jovanovic’s shares were split 

 between his wife, Slavica Jovanovic, and his son, Vojin Jovanovic. Mladen Milutinovic, 

 the current editor-in-chief of Dan, received the remaining half of the shares and remains 

 the head of the Dusko Jovanovic Foundation. 

 Vijesti, the second most-read newspaper, is owned by the same owners as TV Vijesti 

 and, like Dan, is considered critical of the incumbent government. While initially a 

 pro-Djukanovic newspaper, following the 2006 independence referendum from Serbia, 

 Vijesti developed a more critical stance against the long-time leader. 

 Pobjeda, the third most-read newspaper in Montenegro, is a former state-run 

 newspaper. Purchased by Greek business tycoon Petros Stathis in 2014, the newspaper 

 remained pro-Djukanovic government, and Stathis was considered a “strategic 

 partner” of the Montenegrin regime.  14  In November 2014,  as Pobjeda was on the 

 verge of bankruptcy, Stathis purchased the pro-government media conglomerate 

 14  Freedom House. Nations in Transit 2018 - Montenegro. Published April 11, 2018. 
 https://www.refworld.org/docid/5b3cc278a.html  . 

 13  “Dusko Jovanovic.” Committee to Protect Journalists. Last updated: March 2021. 
 https://cpj.org/data/people/dusko-jovanovic/ 

 12  Svetoka, Sandra and Tihomira Doncheva. “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information 
 Environment: Susceptibility to Russian Influence.” NATO Strategic Communications Centre of 
 Excellence. Published October 2021. 

 9 

https://www.refworld.org/docid/5b3cc278a.html
https://cpj.org/data/people/dusko-jovanovic/


 Media Nea through his investment firm First Financial Holdings. Stathis owns 99.99 

 percent of Pobjeda through Media Nea, but allowed the CEO and founder of Media 

 Nea, Boris Darmanovic, to own the remaining 0.01 percent of the newspaper. 

 Stathis and Darmanovic also owned the fourth most-read newspaper in Montenegro, 

 Dnevne Novine, until Veselin Mijac purchased the newspaper in early 2021. A 

 Montenegrin citizen, Mijac has lived in Sweden for decades, eventually establishing the 

 Swedish company Savana Group. Through Savana Group and negotiations with Stathis, 

 Mijac purchased Dnevne Novine. 

 Most sources report that Montenegro only has four daily newspapers: Dan, Vijesti, 

 Pobjeda, and Dnevne Novine.  15  However, in the 2021  AidData survey of local experts, 

 Blic Crna Gora, the Montenegrin branch of the Serbian outlet Blic, was ranked the fifth 

 most-read newspaper in Montenegro. Blic is owned by Swiss publishing house, Ringier 

 Axel Springer Media AG, in turn owned by the Ringier and Springer families, as well as 

 the aforementioned US owners of Nova M, Kohlberg Kravis Roberts (KKR). In sum, the 

 declining print media sector in Montenegro has given way to foreign ownership, such 

 as Greek owner Petros Stathis, Western owners in Vijesti and Blic, and 

 Swedish-Montenegrin owner Veselin Mijac. 

 Radio 

 Radio stations in Montenegro seem to be more locally owned than other mediums in 

 Montenegro. The government of Montenegro owns two of the top five radio stations: 

 the most-listened radio station, Radio Crne Gore, and the fifth-most listened radio 

 station, Radio 98. The remaining outlets are all private with Montenegrin owners. 

 The second-most popular radio station is Radio Antena M, owned by Montenegrin 

 journalist Darko Sukovic. Sukovic is CEO, owner, and the editor-in-chief of Radio 

 Antena M and online Portal Antena M. Sukovic has no apparent ties to either the 

 Montenegrin government or foreign governments. 

 15  Freedom House. Nations in Transit 2018 - Montenegro. Published April 11, 2018. 
 https://www.refworld.org/docid/5b3cc278a.html  . 

 10 

https://www.refworld.org/docid/5b3cc278a.html


 The third-most popular radio station is RTV A1 (formerly Atlas Radio), owned by 

 Montenegrin businessman Dusko Knezevic. Knezevic is the founder and President of 

 Atlas Group Corporation (AGC), a major conglomerate owning financial services, media 

 outlets, and banks in Southeastern Europe, the United Kingdom, and Russia. Knezevic 

 is one of the wealthiest Montenegrins, and holds a pro-Western and pro-NATO stance 

 despite his business dealings in Russia.  16  In January  2019, a video surfaced of Knezevic 

 handing a $100,000 check to the Mayor of Podgorica, supposedly to support the ruling 

 Democratic Party of Socialists of Montenegro (DPS) re-election bids.  17  As a result of the 

 perceived corruption, mass protests erupted in Montenegro calling on President Milo 

 Djukanovic and other DPS leaders to step down. In response to the protests, 

 Montenegrin authorities filed money laundering charges against Knezevic and the 

 Mayor of Podgorica, though no early elections were called.  18  Knezevic supposedly lives 

 in London now, but remains the sole owner of RTV A1 through Atlas Group.  19 

 The fourth-most popular radio station is Radio D, co-owned by Ljiljana Martinovic and 

 Dejan Raznatovic. Radio D was formerly owned by the owners of Dan newspaper, 

 Mladen Milutinovic, Slavica Jovanovic, and Voljn Jovanovic. However, the Electronic 

 Media Agency of Montenegro ruled in 2013 that the owners of Dan had to sell their 

 stakes in Radio D to prevent media concentration. This ruling was regarded as 

 potentially politically motivated, as Dan was considered to be an opposition 

 newspaper.  20  As a result of this government-forced  sale, Martinovic and Raznatovic are 

 the owners of Radio D, while Milutinovic remains the “authorized representative” of the 

 radio station. Radio stations in Montenegro are owned exclusively by local owners and 

 20  Cadenovic, Ivan and Mila Radulovic. “Montenegro: double standards in regulating media 
 concentration.” Centro per la Cooperazione Internazionale. Published April 27, 2017. 
 https://www.cci.tn.it/eng/Areas/Montenegro/Montenegro-double-standards-in-regulating-media-concen 
 tration-179589 

 19  Freeman, Colin. “Montenegro Tycoon fights to end 29-year reign of  'Milo the Czar' from London 
 exile.” 

 18  Kajosevic, Samir. “Montenegro Capital’s Ex-Mayor Indicted for Money-Laundering.” Balkan Insight. 
 Published September 24, 2021. 
 https://balkaninsight.com/2021/09/24/montenegro-capitals-ex-mayor-indicted-for-money-laundering/ 

 17  Tomovic, Dusica. “Montenegro Protesters Demand President’s Resignation.” Balkan Insight. Published 
 February 23, 2019. 
 https://balkaninsight.com/2019/02/23/montenegro-protesters-demand-presidents-resignation/ 

 16  Freeman, Colin. “Montenegro Tycoon fights to end 29-year reign of  'Milo the Czar' from London 
 exile.” Telegraph UK. Published August 29, 2020. 
 https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/29/montenegro-tycoon-fights-end-29-year-reign-milo-czar-lo 
 ndon/ 

 11 

https://www.cci.tn.it/eng/Areas/Montenegro/Montenegro-double-standards-in-regulating-media-concentration-179589
https://www.cci.tn.it/eng/Areas/Montenegro/Montenegro-double-standards-in-regulating-media-concentration-179589
https://balkaninsight.com/2021/09/24/montenegro-capitals-ex-mayor-indicted-for-money-laundering/
https://balkaninsight.com/2019/02/23/montenegro-protesters-demand-presidents-resignation/
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/29/montenegro-tycoon-fights-end-29-year-reign-milo-czar-london/
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/29/montenegro-tycoon-fights-end-29-year-reign-milo-czar-london/


 appear to have fewer potential channels for foreign influence than other traditional 

 mediums. 

 Online 

 Many of the same owners of top outlets in Montenegro own the most popular online 

 outlets as well. Petros Stathis, the Greek owner of top newspaper Pobjeda, also owns 

 the second and third most-visited online outlets in Cafe del Montenegro (CdM) and 

 Portal Analitika, respectively. Vijesti is the most popular online outlet through the portal 

 vijesti.me. The owners of Daily Press LLC, the parent company of Vijesti, control the 

 television, the newspaper, and the online outlet. Finally, the government of 

 Montenegrin owns rtcg.me, the fourth most-visited online outlet. 

 Gojko Raicevic, the owner and founder of IN4S news portal, is the only new name in 

 the list of owners of top online outlets in Montenegro. IN4S is the fifth most-visited 

 outlet in Montenegro, and is outwardly pro-Russian. According to analysis conducted 

 by NATO, IN4S is the largest republisher of content from Sputnik Srbija in Montenegro. 

 Sputnik Srbija is the Serbian version of Russian state-owned media Sputnik, and IN4S 

 often exactly duplicates or repurposes content from the Russian state media site.  21  As a 

 result, IN4S provides an indirect but potent channel for Russian content and narratives 

 to reach the Montenegrin population. 

 Due to the popularity of online outlets in Montenegro (second in consumption only to 

 television), the content and ownership of online outlets is particularly important.  22  The 

 majority of top online outlets in Montenegro are, like television, foreign-owned. In 

 addition, the popularity of IN4S, a clear channel for Russian state media to further 

 narratives in Montenegro, highlights subtle ways that Russia can influence the 

 Montenegrin public. 

 22  “Public Opinion Survey – Media Literacy and the Citizens of Montenegro.” Digital Forensics Center. 

 21  Svetoka, Sandra and Tihomira Doncheva. “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information 
 Environment: Susceptibility to Russian Influence.” NATO Strategic Communications Centre of 
 Excellence. Published October 2021. 

 12 



 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of Montenegro. The collected data highlight three trends in Montenegrin 

 media ownership. First, many media outlets in Montenegro are owned by foreign 

 owners. Second, Russian narratives have channels for subtle but potent influence in 

 Montenegro. Third, media transparency and ownership in Montenegro is dynamic and 

 appears transitional. 

 Montenegrin top media outlets are mostly centered around foreign owners. Of the 

 most-consumed mediums, television and online, eight of the ten measured television 

 and online outlets are foreign-owned and many of these foreign owners own multiple 

 top outlets in Montenegro. For example, Greek businessman Petros Stathis owns two 

 top online outlets and a top newspaper outlet, and Serbian media mogul Srdjan 

 Milovanovic owns a top television station. As such, Montenegrin media is flush with 

 foreign influence coming from Serbia, Russia, Europe, and the United States. This 

 openness to foreign ownership in top media could lead to a potential channel for 

 Russian influence, as there are few norms preventing Russian owners from purchasing 

 outlets in Montenegro. 

 While there is no direct Russian ownership of top outlets in Montenegro, Russian 

 narratives in Serbian and Montenegrin outlets are present. Montenegrin top online 

 outlet IN4S is a major republisher of Russian state media content, as are some 

 Serbian-owned online and television outlets. These channels provide the Russian 

 government with a potent channel of influence, as Kremlin narratives can be disguised 

 as local insights. 

 Lastly, with the passage of the new Media Law in 2020, Montenegro is taking steps 

 toward increased media transparency and ownership. However, the Montenegrin 

 government’s unequal enforcement of many components of this law, in combination 

 with recent developments in the media landscape, has created a rapidly changing 

 media environment. Many media outlets, such as Nova M and Vijesti, look more 

 Western in nature with a plurality of owners from different backgrounds. Other 

 ownership structures, such as RTV A1 and Prva TV, are still based on older models of 

 13 



 control, with political and economic elites from both Montenegro and abroad 

 controlling the media. If the law becomes applied more evenly, there is potential for 

 Montenegrin media ownership to diversify to combat corruption and foreign influence, 

 though the steps for this have been preliminary at best. 

 In sum, Montenegro has some channels for Russian influence. While there are only two 

 Russian state-owned outlets present in Montenegro, the repurposing of Russian 

 state-owned content by local outlets allows Kremlin narratives to directly influence the 

 Montenegrin public. In addition, the dominance of foreign ownership and ownership 

 by political elites provides vulnerabilities for potential Russian ownership or influence in 

 Montenegro. 

 14 


