
 North Macedonia: Profile of Media 

 Ownership and Potential Foreign 

 Influence Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  7 

 Television  .....................................................................................................................  7 
 Print  .............................................................................................................................  9 
 Radio  .........................................................................................................................  10 
 Online  ........................................................................................................................  10 

 Conclusion  ......................................................................................................................  11 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 



 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Macedonian media market? This profile seeks to address some of the entry points 

 related to media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that 

 malign influence may affect narrative creation in other ways, including the republishing 

 of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, and through 

 journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect ownership 

 of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for Russian 

 influence through elites and media owners. By better understanding North 

 Macedonia’s domestic media ownership environment, including what media outlets 

 citizens consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry 

 points where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 North Macedonia remains one of the more transparent countries in the Europe and 

 Eurasia region.  1  In 2013, North Macedonia implemented the Law on Media, which 

 required the ownership of broadcast and print media to be made public. However, 

 online media ownership is relatively opaque, as outlets remain exempt from reporting 

 on their ownership structure. Since owners of top media houses have the potential to 

 influence the content and tone of topics covered by journalists in their employ, 

 understanding who owns the media is crucial to identifying avenues for influence and 

 potential bias in reporting. In this profile, we begin to close this gap with an in-depth 

 look at domestic media ownership in North Macedonia. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in North Macedonia, and then 

 identified a list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then 

 used this information to gather the ownership data. We used cross-country sources 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a Higher Education Solutions Network 
 cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  The Vibrant Information Barometer, “2021 North Macedonia Report,” 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/vibe-north-macedonia-2021.pdf  . 

 1 

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/vibe-north-macedonia-2021.pdf


 when available (e.g., Zenith, Alexa  3  ), as well as the Central Registry of North 

 Macedonia, media watchdog sources, and other open source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in North Macedonia as of 2021 

 (or the most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of 

 traditional broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in 

 this analysis. By mapping out the ownership and influence of traditional forms of 

 media, these profiles lend insights into potential channels for foreign influence in the 

 top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in North Macedonia’s media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Five of the eleven Russian state-owned media 

 outlets we tracked have a physical presence in North Macedonia, which provides the 

 Kremlin with a few channels to directly communicate with, and ultimately influence, 

 Macedonian citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable 

 packages, physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes 

 satellite broadcasting and online or streaming availability. Table 1 provides a footprint 

 of Russian state-owned media presence in North Macedonia, but does not speak to 

 how well-consumed each outlet is by Macedonian citizens. 

 3  Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television viewership and newspaper circulation, in several 
 dozen countries around the world. Alexa is an online analysis tool. AidData staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1: Russian state-owned media in North Macedonia, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✘  TASS  ✘ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✔ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in North Macedonia by 

 medium (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. According to a 2021 International Republican Institute 

 poll, television and online outlets are the top consumed mediums for information in 

 North Macedonia and are therefore likely more influential, while radio and print media 

 are less consumed.  4  While we cannot know the exact influence of each individual 

 outlet, we can assume that outlets that reach higher numbers of consumers have 

 greater potential to influence more citizens. Despite the presence of some Russian 

 4  “Macedonia National Public Opinion Poll.” International Republican Institute. Published June 16, 2021. 
 https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/wysiwyg/iri_n_macedonia_march-april_2021_poll_j 
 une_2021.pdf 

 3 

https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/wysiwyg/iri_n_macedonia_march-april_2021_poll_june_2021.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/wysiwyg/iri_n_macedonia_march-april_2021_poll_june_2021.pdf


 state-owned media outlets in North Macedonia, no Russian media appears in the top 

 five outlets for any medium. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in North Macedonia. This strategy offers a 

 more long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top 

 media outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current 

 order of the most-consumed outlets, but do show a solid picture of the media 

 landscape over the past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust 

 for new changes.  5 

 Table 2: Top Macedonian media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  TV Sitel  Sloboden pečat  Antena 5  Time.mk 

 2  Kanal 5  Večer  Channel 77 (Kanal 77)  Sitel.com.mk 

 3  TV Telma  Nezavisen vesnik  Radio Metropolis  kajgana.com 

 4  TV Alsat-M  Nova Makedonija  Macedonian Radio 1  centar.mk 

 5  TV Alfa  Koha  Radio Bubamara  tv21.tv 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Macedonian outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this top 

 outlet list but ranked highly by local experts include the state-run television channel 

 Macedonian Radio Television (MRT), radio station City FM 97.9, and online outlets 

 Kurir.mk, Fokus.mk, and Sakam de Kazam (sdk.mk). 

 5  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly 
 available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts 
 conducted in summer 2021. Additional survey data came from: IREX’s Media Sustainability Index (2019), 
 Agency for Audio and Audio-visual Media Services of the Republic of Macedonia’s Market Report (2020), 
 Agency for Audio and Audio-visual Media Services of the Republic of Macedonia’s Public Opinion 
 Research (2017 and 2021), National Democratic Institute’s Public Opinion Survey (2021), and 
 International Republican Institute’s Public Opinion Survey (2021). 
 Online: Alexa, April 2021 

 4 



 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Macedonian media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). Media ownership transparency in North 

 Macedonia is regulated through the 2005 Law on Broadcasting Activity, the 2013 Law 

 on Media, and the 2013 Law on Audiovisual Media Services. For radio and television 

 outlets, the 2005 Law on Broadcasting Activity prevents political elites and their 

 families from owning radio or television media. This restriction is expanded to the print 

 media sector in the 2013 Law on Media and Law on Audiovisual Media Services. These 

 laws are extensive and should theoretically create a highly transparent and public 

 media space; however, these laws are often poorly implemented in practice. As stated 

 in IREX’s Vibrant Information Barometer, “there are excellent freedom of information 

 (FOI) legislation and strong regulations against media concentration. The problem, 

 rather, is in the implementation of these laws and regulations.”  6  Further examples of 

 ownership ties and relationships are discussed in the following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian ownership. 

 This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 1) Direct Russian 

 ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, and 4) No Russian ties. 

 Additionally, Macedonian state-owned media is color-coded blue. In North Macedonia, 

 no owners had suspected or known ties to the Russian government, and no top outlets 

 had direct Russian ownership. As such, this profile has no red color-coding and only 

 one designation of state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Macedonian media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 
 1  Sitel TV  Monteko LLC  Goran Ivanovski  100 

 2  Kanal 5  Kanal 5 SMLLC  Emil Stojmenov  100 

 6  The Vibrant Information Barometer, “2021 North Macedonia Report.” 
 5 



 3  Telma TV  7  Makpetrol AD Stock 
 Company 

 Publicly Traded Stock  Unknown 

 Andreja Josifovski 
 (through OILKO Skopje) 

 3.43 

 4  TV Alfa  CHS Invest Group Ltd  Peter Schatz  51.3 

 Goran Balac  5.7 

 Makosped JSC  Publicly Traded Stock  14.3 

 Tome Kornakov  2.7 

 Technometal Vardar Inc  Publicly Traded Stock  12.4 

 Dusko Angelov  2.6 

 Evropa Inc  Publicly Traded Stock  9 

 Mila Leventic  1 

 Esamedin Hasani  1 

 5  TV Alsat-M  VEVE Group Ltd Skopje  Imihane Velija  88 

 Zana Velija  11 

 TRD Alsat-M  Ferik Velija  1 

 Print 

 1  Sloboden pečat  Free Press LLC  Vladimir Galjak  50 

 Miroslav Jovanovic  50 

 2  Večer  Vecer Press LTD  Saso Bogdanovski  100 

 3  Nezavisen vesnik  Independent Balkan 
 News Agency LLC 
 Skopje 

 Spiridon Sideris  95 

 Nikolaos Fragopulos  5 

 4  Nova Makedonija  Repro One Ltd  Mincho Jordanov  100 

 5  Koha  Koha Production LLC  Lirim Dulov  60 

 Arben Ratkocer  40 

 Radio 

 1  Antena 5  Antena 5 Radio 
 Network 

 Zoran Petrov  33.3 

 Marjan Gusev  33.3 

 Kosta Janevski  33.3 

 2  Channel 77 (Kanal 
 77) 

 GBC Communications 
 LTD 

 Viktor Gavrilov  100 

 7  Telma TV is wholly owned by Makpetrol AD, a publicly traded oil company. However, ownership 
 becomes highly circular after this point, making it extremely difficult to pinpoint individual shareholders 
 and their respective shares.  As a case in point, OILKO Skopje, another publicly traded company, owns 
 22.87% of shares in Makpetrol AD (as of April 15, 2019) President of the Makpetrol board Andreja 
 Josifovski owns 14.98% of OILKO Skopje, the largest percentage for an individual in the company, giving 
 him a 3.43% stake in Makpetrol. In turn, Makpetrol AD owns 35% stake in OILKO as well, meaning that 
 both companies are invested in each other. No other company or individual owns more than 5% share in 
 Makpetrol, meaning that their ownership is not published. Ultimately, the share of publicly traded stock 
 is ambiguous, as OILKO and Makpetrol’s percentages of private owners to public stockholders is unclear. 

 6 



 3  Radio Metropolis  Metropolis Radio 
 Network 

 Darko Gelev  50.04 

 Mile Gjosevski  49.96 

 4  Macedonian Radio 1  Government of North Macedonia  100 

 5  Radio Bubamara  Trade Broadcasting 
 Company - Bubamara 
 LLC 

 Ranko Petrovic  100 

 Online 

 1  Time.mk  Tajm-Borg LLC  Igor Trajkovski  100 

 2  Sitel.com.mk  Monteko LLC  Goran Ivanovski  100 

 3  kajgana.com  Kajgana Media LLC  Darko Lazarevski  Unknown 

 Marjan Lazarevski  Unknown 

 Dejan Petkovski  Unknown 

 Darko Stoilevski  Unknown 

 4  centar.mk  Sky Press Ltd  Unknown  Unknown 

 5  tv21.tv  Company 21  Aferdita Saraçini Kelmendi  60 

 Eugen Saracini  20 

 Florin Kelmendi  10 

 Xheraldina Vula  10 

 Results 

 Television 

 Television remains the most popular news medium in North Macedonia.  8  The top most 

 watched television channels consist of only private television channels, many of which 

 are ultimately owned by larger joint stock companies and publicly traded corporations. 

 For example, Telma TV is owned by Makpetrol AD, the largest oil distributor in North 

 Macedonia, which trades on the Macedonian Stock Exchange. Similarly, a number of 

 joint stock companies, including Makosped JSC, Technometal Vardar Inc, and Evropa 

 Inc, own minority shares in TV Alfa. This complex ownership structure appears 

 reminiscent of Western media ownership, with multiple independent minority 

 shareholders and public corporations. 

 8  Macedonia National Public Opinion Poll.” International Republican Institute. Published June 16, 2021. 
 7 



 However, despite TV Alfa’s outwardly Western ownership structure, foreign owners 

 control the television outlet. Peter Schatz, a Hungarian media executive and the 

 majority shareholder of TV Alfa, is directly connected to Hungarian Prime Minister 

 Viktor Orban’s right-wing Fidesz Party. TV Alfa is aligned with the conservative 

 VMRO-DPRO party, and Schatz’s acquisition of TV Alfa in 2017 is a potential way for 

 the right-wing Fidesz Party to bolster conservative ideologies in North Macedonia.  9 

 Notably, the Government of North Macedonia charged Schatz’s CHS Invest Group with 

 tax evasion in 2021, highlighting the role of foreign corruption in the Macedonian 

 media market.  10 

 For television outlets with individual owners or families of owners, TV Sitel, Kanal 5, and 

 TV Alsat-M round out the top television outlets in North Macedonia. TV Sitel is owned 

 by soft-drink company Monteko LLC, wholly owned by Goran Ivanovski, the son of 

 former Socialist Party of Macedonia leader and Member of Parliament Ljubisav 

 Ivanov-Dzingo. Similarly, Kanal 5 is owned by Emil Stojmanov, the son of Member of 

 Parliament and former leader of VMRO-DPRO Boris Stojmanov. 

 Notably, the Government of North Macedonia in 2012 instructed these two outlets to 

 comply with the 2005 Law on Broadcasting Activity, which prevents the ownership of 

 media outlets by the families of politicians. For TV Sitel, Ljubisav Ivanov-Dzingo retired 

 from his parliamentary position to avoid prosecution; however, he was able to retain his 

 status as leader of the Socialist Party of Macedonia.  11  For Kanal 5, a reportedly 

 undisclosed sale of the television outlet occurred in 2012; however, according to recent 

 Agency for Audio and Audiovisual Media reports, Emil Stojmanov is still the owner of 

 Kanal 5.  12  Finally, TV Alsat-M is owned by the Velija family, divided into portions 

 between the children of Alsat-M founder and Albanian media mogul Vebi Velija 

 following his death in 2009. 

 12  Agency for Audio and Audiovisual Media Services. “Report on Media Ownership.” last edited June 2017. 
 https://avmu.mk/wp-content/uploads/2017/06/REPORT-ON-MEDIA-OWNERSHIP.pdf 

 11  Petkovska, Biljana. “Ownership and Financial Models of the Most Influential TV-Channels in Macedonia, Croatia, and Slovenia.” Macedonian 
 Institute for Media: Skopje, 2021. 
 https://mim.org.mk/attachments/article/1035/Ownership%20and%20financial_models%20of%20the%20most%20influential%20TV%20channels.pdf 

 10  “The company-owner of Alfa TV accused of tax evasion.” Sloboden Pecat. Published April 1, 2021. 
 https://www.slobodenpecat.mk/en/firmata-sopstvenik-na-tv-alfa-obvineta-za-danochno-zatajuvane/  . 

 9  Jovanovska, Maja, Tamas Bodoky, and Aubrey Belford. “Right-Wing Hungarian Media Moves Into the Balkans.” OCCRP. Published May 9, 2018. 
 https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-media-moves-into-the-balkans 

 8 

https://avmu.mk/wp-content/uploads/2017/06/REPORT-ON-MEDIA-OWNERSHIP.pdf
https://mim.org.mk/attachments/article/1035/Ownership%20and%20financial_models%20of%20the%20most%20influential%20TV%20channels.pdf
https://www.slobodenpecat.mk/en/firmata-sopstvenik-na-tv-alfa-obvineta-za-danochno-zatajuvane/
https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-media-moves-into-the-balkans


 In contrast to the complex and diverse ownership of Telma TV, it is clear that other top 

 television channels are at greater risk of political capture, as the sons of two party 

 leaders own full stakes in top television outlets. In addition, while the laws on media 

 ownership in North Macedonia are largely comprehensive, enforcement of the laws is 

 not, as in the case of Kanal 5. Additionally, foreign influence is present in the 

 Macedonian television sector, such as Hungarian ownership of TV Alfa. 

 Print 

 Print media ownership in North Macedonia follows a similar pattern to television, as 

 private and foreign owners dominate the top five outlets. The most-circulated outlet in 

 North Macedonia is Sloboden Pečat, owned by Free Press LLC. Vladimir Galjak, a 

 prominent Serbian lawyer, and Miroslav Jovanovic, a Macedonian businessman, each 

 own equal portions of Free Press LLC. Večer, the next most read outlet, is owned by 

 Saso Bogdanovski, a Macedonian businessman. Little information outside of their 

 ownership history is available for Jovanovic or Bogdanovski. Nezavisen Vesnik is part of 

 the Independent Balkan News Agency network, which operates in many Balkan 

 countries and is owned by two Greek citizens, Spiros Sideris, founder and 

 editor-in-chief of IBNA, and Nikolaos Fragopulos. Koha is an Albanian daily newspaper, 

 owned by two ethnic Albanian journalists in North Macedonia, Arben Ratkoceri and 

 Lirim Dullovi. 

 The fourth-most read outlet, Nova Makedonija, is wholly owned by Repro One Ltd, a 

 company registered in the British Virgin Islands without a named shareholder. However, 

 in 2021, the British Virgin Islands mandated that all foreign entities registered there 

 must name a final owner. After 22 years of unnamed ownership, former Deputy Prime 

 Minister Mincho Jordanov was revealed to be the owner of Repro One Ltd, which owns 

 companies in construction, real estate, and media.  13 

 Like the television sector, foreign private owners play a role in print media, with 

 investors from Greece and Serbia owning shares in top print outlets. Additionally, 

 hidden ownership (similar to that of some top television outlets) can still be found in 

 13  “Минчо се пријави како сопственик на офшор-фирма со огромен имот.” Fokus Media. Published May 7, 
 2021.  https://fokus.mk/mincho-se-prijavi-kako-sopstvenik-na-ofshor-firma-so-ogromen-imot/ 

 9 

https://fokus.mk/mincho-se-prijavi-kako-sopstvenik-na-ofshor-firma-so-ogromen-imot/


 the Macedonian print media space. Hidden and foreign owners create potential 

 vulnerabilities for Russian influence in both Macedonian print media and television. 

 Radio 

 Unlike television and print, top Macedonian radio stations are fully owned by domestic 

 actors. Most top radio stations are privately owned, with the exception of state-owned 

 Macedonian Radio 1. The top radio station in North Macedonia is Antena 5, a 

 contemporary hit music station owned by co-founders Zoran “DJ Dynamite” Petrov, 

 Marjan Gusev, and Kosta Janevski. The next top outlet, Kanal 77, is a news station 

 owned and founded by GBC Communications LLC, wholly owned since 2013 by Viktor 

 Gavrilov. Kanal 77 sometimes rebroadcasts Radio Free Europe segments. 

 The final two outlets are Radio Metropolis, owned by executive director Darko Gelev 

 and Mile Gjosevski, and Radio Bubamara, owned by station director Ranko Petrovic. 

 Both stations mostly broadcast music. AidData researchers found no indications of 

 hidden ownership or foreign influence, with the exception of some rebroadcasts of 

 Radio Free Europe, in Macedonian top radio outlets. 

 Online 

 Online outlets are not required to disclose their ownership in North Macedonia, 

 obscuring who controls these channels. For example, the individual owner of Centar.mk 

 is unknown, as are the breakdown of shareholder percentages for the owners of 

 Kajgana.com. Nevertheless, some online outlets are more transparent than others. 

 The top visited online news outlet in North Macedonia is Time.mk, a news aggregation 

 site owned and founded by Igor Trajkovski. A senior data scientist and researcher, 

 Trajkovski created the site to draw headlines from all over the Internet. The second 

 most-visited outlet is Sitel.com.mk, an online news site for TV Sitel whose ownership is 

 discussed in the television section. 

 The third most-visited outlet is Kajgana.mk, co-founded and owned by Darko 

 Lazarevski, Marjan Lazarevski, Dejan Petkovski, and Darko Stoilevski. Similar to 

 Time.mk, Kajgana.mk is a web news portal and pulls from Macedonian-language 

 10 



 media. The site includes memes and gaming news in addition to regular news 

 headlines, drawing a diverse audience. 

 Unlike online television channels or web portals, the fourth most-visited website, the 

 online tabloid Centar.mk, does write and analyze its own reporting. Owned by the 

 opaque Sky Press Ltd, Centar.mk, like many online tabloids, reports mostly on 

 healthcare and pop culture, in addition to some political news. 

 Finally, RTV 21, an Albanian-language television station broadcasting from Pristina, 

 Kosovo, has one of the top visited news sites in North Macedonia. Widely viewed by 

 the ethnic Albanian population in North Macedonia, TV21.tv was created by Aferdita 

 Saracini Kelmendi, her husband Florin Kelmendi, and her brother Eugen Saracini. 

 Xheraldina Vula also owns a minority share in the company. The only apparent foreign 

 influence in top online outlet ownership comes from ethnic Albanians in Kosovo. As 

 noted before, there is a clear trend of foreign owners in the Macedonian media market, 

 as well as some opaque ownership structures, highlighting potential vulnerabilities to 

 foreign malign influence. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of North Macedonia. The collected data highlight two trends in 

 Macedonian media. First, Macedonian media ownership is generally transparent, 

 though some risk of political capture exists. Second, while no owners have Russian ties, 

 the Macedonian media market has some clear vulnerabilities to Russian influence. 

 Due to the public business register and reports from the Agency for Audio and 

 Audiovisual Media Services, media ownership in North Macedonia is mostly 

 transparent. Despite this transparency, there are some instances of political capture of 

 the media, such as the children of politicians owning television stations or former 

 Deputy Prime Minister Mincho Jordanov’s ownership of media outlets through 

 companies hidden in the British Virgin Islands. Additionally, online outlets do not have 

 to report their ownership to the government, leading to opaqueness and potential 

 vulnerabilities in media ownership online. While media transparency laws in North 

 11 



 Macedonia are largely comprehensive, enforcement of these laws is not, leading to a 

 greater risk of hidden ownership with opportunities for political capture by forces 

 foreign or domestic, particularly in the less transparent online mediums. 

 None of the top media owners in North Macedonia have clear ties to the Russian 

 government. However, the significant presence of foreign ownership, including from 

 Hungary, Kosovo, Greece, and Serbia, highlights a potential entry point for Russian 

 influence. Openness to foreign ownership, coupled with the aforementioned trend of 

 hidden ownership, provides potential vulnerabilities for Russian ownership in North 

 Macedonia. Additionally, Russian state-owned media have a moderate presence in 

 North Macedonia, with broadcasts of five state-owned television outlets available in 

 the country. While Russia's international broadcasting is not highly viewed, it offers 

 some opportunity to directly influence the Macedonian population. Furthermore, 

 online television and web portals that grab headlines from all over the Internet are 

 widely consumed in North Macedonia and Russian state-owned articles pulled through 

 these outlets could offer a third channel of influence. 

 In sum, North Macedonia has some openings for Russian influence. While there are five 

 present Russian state-owned outlets in North Macedonia, the potential repurposing of 

 Russian state-owned content by local news aggregators allows Kremlin narratives to 

 directly influence the Macedonian public. In addition, the dominance of foreign 

 ownership and ownership by political elites provides vulnerabilities for potential 

 Russian ownership or influence. 

 12 


