
 Kyrgyzstan: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  6 

 Television  .....................................................................................................................  6 
 Print  .............................................................................................................................  8 
 Radio  .........................................................................................................................  10 
 Online  ........................................................................................................................  11 

 Conclusion  ......................................................................................................................  13 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Kyrgyz media market? This profile seeks to address some of the entry points related to 

 media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including through the 

 republishing of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, 

 and journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect 

 ownership of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for 

 Russian influence through elites and media owners. By better understanding the Kyrgyz 

 Republic’s domestic media ownership environment, including what media outlets 

 citizens consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry 

 points where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 The Kyrgyz Republic appears to have the most diverse set of media owners among 

 Central Asian countries. However, the popularity of Kyrgyz and Russian state-owned 

 outlets create many potential channels for Russian influence to directly or indirectly 

 shape narratives consumed by Kyrgyz citizens. Since owners of top media houses have 

 the potential to influence the content and tone of topics covered by journalists in their 

 employ, understanding who owns the media is crucial to identifying avenues for 

 influence and potential bias in reporting. In this profile, we begin to close this gap with 

 an in-depth look at domestic media ownership in the Kyrgyz Republic. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  1  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in the Kyrgyz Republic, and then 

 identified a list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then 

 used this information to gather the ownership data. We used cross-country sources 

 when available (e.g., Alexa  2  ), as well as business registry data from the Kyrgyz Ministry 

 2  Alexa is an online analysis tool. AidData staff used Alexa’s API to gauge website traffic.  https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 1  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a Higher Education Solutions Network 
 cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1 

https://www.alexa.com/siteinfo


 of Justice, public opinion survey data, media watchdog sources, and other open source 

 data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in the Kyrgyz Republic as of 

 2021 (or the most contemporary data available). This profile focuses on the ownership 

 of traditional broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in 

 this analysis. By mapping out the ownership and influence of traditional forms of 

 media, these profiles lend insights into potential channels for foreign influence in the 

 top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in the Kyrgyz Republic’s media landscape is 

 via Russian state-owned media (see Table 1). All of the eleven Russian state-owned 

 media outlets we tracked have a physical presence in the Kyrgyz Republic, which 

 provides the Kremlin with a strong channel to directly communicate with, and 

 ultimately influence, Kyrgyz citizens. Physical presence includes physical infrastructure, 

 such as cable packages, physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, 

 but excludes satellite broadcasting and online or streaming availability. Table 1 

 provides a footprint of Russian state-owned media presence in the Kyrgyz Republic, 

 but does not speak to how well-consumed each outlet is by Kyrgyz citizens. 

 2 



 Table 1: Russian state-owned media in the Kyrgyz Republic, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✔  Rossiyskaya Gazeta  ✔  Sputnik  ✔  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✔ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✔ 

 Channel One  ✔ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in the Kyrgyz Republic by 

 medium (e.g., television, print, radio, online) based on cross-sectional indicators such 

 as viewership share and circulation. Television is the most consumed medium and is 

 therefore likely more influential than other information sources.  3  While we cannot know 

 the exact influence of each individual outlet, we can assume that outlets that reach 

 higher numbers of consumers have greater potential to influence more citizens. Russian 

 state-owned media outlets are popular in the Kyrgyz Republic,  4  and Russian 

 state-owned Channel One is the most consumed television channel. 

 4  “Kyrgyzstan profile - Media.” British Broadcasting Company. Published June 25, 2019. 

 3  “Kyrgyzstan profile - Media.” British Broadcasting Company. Published June 25, 2019. 
 https://www.bbc.com/news/world-asia-16187183  . 

 3 

https://www.bbc.com/news/world-asia-16187183


 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 present to determine the top media outlets in the Kyrgyz Republic. This strategy offers 

 a more long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top 

 media outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current 

 order of most consumed outlets, but do show a reasonable picture of the media 

 landscape over the past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust 

 for new changes.  5  Additionally, this means that some outlets that recently have 

 stopped circulation, such as Delo No, are included in our rankings. 

 Table 2: Top Kyrgyz media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  Russian Channel 
 One  Super-info  Kyrgyzstan 

 Obondoru  Akipress.org 

 2  OTRK  Vecherniy Bishkek  Europa Plus  Azattyk.kg 

 3  KTRK Music  Avtogid  Dream FM  24.kg 

 4  NTS  Delo No  Tumar FM  Kaktus.media 

 5  TV ElTR  Slovo Kyrgyzstana  Sanjyra Radio  Turmush.kg 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Kyrgyz outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this top 

 outlet list but ranked highly by local experts include the television channel April TV; the 

 radio stations Hit FM Kyrgyzstan and Jash FM; and online outlets Sputnik.kg and 

 Kloop.kg. 

 5  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly 
 available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts 
 conducted in summer 2021. Additional survey data came from: IREX’s Media Sustainability Index (2018), 
 M-Vector’s “Media Research (8th Wave)” Report (2017), and CMDS’ “Media Influence Matrix: 
 Kyrgyzstan” (2019). For online outlets, Alexa (April 2021) was used in addition to the aforementioned 
 surveys. 

 4 



 Media Ownership 

 Media ownership in the Kyrgyz Republic is fairly transparent due to the public business 

 registry of the Ministry of Justice, though proxy owners sometimes conceal the true 

 beneficiaries of media outlets. Further examples of ownership ties and relationships are 

 discussed in the following section. 

 Table 3 lists the ownership information of top Kyrgyz media outlets by medium (e.g., 

 television, newspaper, radio, online). The five Kyrgyz state-owned media outlets are 

 color-coded blue. AidData staff categorized the remaining privately held media outlets 

 based upon the level of Russian ownership that might increase their susceptibility to 

 Kremlin influence. These categories are denoted with increasing saturation of red—no 

 known Russian ties (no color), suspected Russian ties, known Russian ties, and direct 

 Russian ownership. In the Kyrgyz Republic, three owners had suspected or known ties 

 to the Russian government, and one outlet had direct Russian ownership. 

 Table 3: Ownership of top Kyrgyz media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  Russian Channel 
 One  Russian Government  100 

 2  OTRK (OTPK)  Government of the Kyrgyz Republic  100 

 3  KTRK Music  Government of the Kyrgyz Republic  100 

 4  NTS (  НТС  )  NTS TRK LLC  Omurbek Babanov  100 

 5  TV ElTR (  ЭлТР  )  Government of the Kyrgyz Republic  100 

 Print 

 1  Super-info  Super Media LLC 
 Ikramiddin 
 Islamidinovich 
 Nasirdinov 

 100 

 2 
 Vecherniy Bishkek 
 (  Вечерний  Бишкек  ) 

 CJSC Vecherniy Bishkek 
 Publishing House  Alexander Kim  100 

 3  Avtogid  Editorial office of the 
 newspaper AVTOgid LLC  Vitaly Yen  100 

 4  Delo No (  Дело  )  Social-legal Newspaper 
 Delo No 

 Svetlana 
 Krasilnikova  Unknown 

 Viktor Zapolsky  Unknown 

 5 



 5 
 Slovo Kyrgyzstana 
 (  Слово 
 Кыргызстана  ) 

 Government of the Kyrgyz Republic  100 

 Radio 

 1 

 Kyrgyzstan 
 Obondoru 
 (  Кыргызстан 
 обондору  ) 

 Ural Mining and 
 Metallurgical Company 
 (UMMC) 

 Igor Kudryashkin  60 

 Andrey Kozitsyn  30 

 Andrey Bokarev  10 

 2 
 Europa Plus 
 (  Европа  Плюс  ) 

 Ural Mining and 
 Metallurgical Company 
 (UMMC) 

 Igor Kudryashkin  60 

 Andrey Kozitsyn  30 

 Andrey Bokarev  10 

 3 
 Dream FM (  Мин 
 Кыял  ) 

 Government of the Kyrgyz Republic  100 

 4  Tumar FM (  Тумар 
 FM)  Tumar Media Group LLC  Alexey Valerievich 

 Sidorov  100 

 5 
 Sanjyra Radio 
 (  Санжыра  радиосу  )  NTS TRK LLC  Omurbek Babanov  100 

 Online 

 1  Akipress.org  AKI Press Ltd  Marat Tazabekov  100 

 2  Azattyk.kg  United States Agency for Global Media  100 

 3  24.kg  Information Agency 24.kg 
 LLC 

 Asel Ernestovna 
 Otorbaeva  100 

 4  Kaktus.media  ProMedia Public 
 Foundation 

 Dina Maslova  Unknown 

 Narynbek Idinov  Unknown 

 5  Turmush.kg  AKI Press Ltd  Marat Tazabekov  100 

 Results 

 Television 

 Television is the most consumed medium in the Kyrgyz Republic  6  and has the least 

 diverse ownership, with the government controlling three of the top five channels. The 

 Kyrgyz government owns the second, third, and fifth most-consumed television outlets, 

 OTRK, KTRK Music, and TV ElTR, respectively. According to a 2020 Public Association 

 of Journalists survey, OTRK in particular has recently assumed a prominent role as an 

 6  “Kyrgyzstan profile - Media.” British Broadcasting Company. Published June 25, 2019. 
 6 



 outlet for state propaganda.  7  The most-consumed television outlet in the Kyrgyz 

 Republic is Russian Channel One, a Russian state-owned channel.  8 

 The only privately owned top channel is NTS, the fourth most-consumed television 

 outlet. While its ownership is highly opaque, most media report that NTS is owned by 

 Omurbek Babanov, former Prime Minister of the Kyrgyz Republic and a current 

 opposition politician.  9  In October 2017, Babanov ran as an independent presidential 

 candidate, losing to President Soorenbay Jeenbekov, who promised to arrest Babanov 

 on corruption charges.  10  Babanov fled to Russia and in December 2017, under the new 

 Jeenbekov administration, a lawsuit was filed against NTS, resulting in a raid and 

 seizure of NTS offices.  11  Some articles were published stating that Babanov was no 

 longer the owner of NTS in 2017,  12  but later articles stated that Babanov still controlled 

 the outlet in 2019.  13  In June 2021, following his return to the Kyrgyz Republic, Babanov 

 was arrested on corruption charges under the current Sadyr Japarov administration.  14 

 NTS has historically broadcast pro-opposition content, and Babanov has remained an 

 opposition leader, likely leading to his arrest. The ownership of NTS is opaque and 

 unclear following Babanov’s recent arrest, though it is likely he still has control over the 

 outlet. 

 14  “Kyrgyz Ex-PM Babanov Released From Custody For Medical Treatment Abroad.” Radio Free 
 Europe/Radio Liberty. Published July 27, 2021. 
 https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-babanov-released-treatment/31379820.html  . 

 13  “Babanov’s return. Security officers check fact of raider seizure of NTS.” 24.kg News Agency. 
 Published April 12, 2019. 
 https://24.kg/english/114732__Babanovs_return_Security_officers_check_fact_of_raider_seizure_of_NTS/ 

 12  “NTS no longer belongs to Omurbek Babanov.” 24.kg News Agency. Published December 22, 2017. 
 https://24.kg/english/71836_NTS_no_longer_belongs_to_Omurbek_Babanov/ 

 11  “Kyrgyz Officials Impound TV Station Property Owned By Opposition Politician Babanov.” Azattyk. 
 Published December 19, 2017. 
 https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-nts-tv-opposition-babnov-officials-impound-property/28927074.html  . 

 10  “Kyrgyz Prosecutors Open Criminal Case Against Presidential Runner-Up.” Radio Free Europe/Radio 
 Liberty. Published November 4, 2017. 
 https://www.rferl.org/a/kyrgyz-prosecutors-open-criminal-case-against-babanov/28835060.html  . 

 9  “Mirzhan Balybaev has been appointed as the Director General of the NTS TV channel.” Azattyk. 
 Published March 18, 2019.  https://rus.azattyk.org/a/29827945.html  . 

 8  Notably, Russian Channel One, a Russian state-owned channel, is the most-consumed outlet, not Public 
 Channel One, a popular Kyrgyz state-owned television channel. 

 7  Ashiraliev, E. “КЫРГЫЗ ЖУРНАЛИСТИКАСЫНЫН АЗЫРКЫ АБАЛЫ КАНДАЙ?” Public 
 Association of Journalists. Published 2020. 
 https://soros.kg/wp-content/uploads/2020/11/Kyrgyz-zhurnalistikasynyn-abaly.pdf  . 

 7 

https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-babanov-released-treatment/31379820.html
https://24.kg/english/114732__Babanovs_return_Security_officers_check_fact_of_raider_seizure_of_NTS/
https://24.kg/english/71836_NTS_no_longer_belongs_to_Omurbek_Babanov/
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-nts-tv-opposition-babnov-officials-impound-property/28927074.html
https://www.rferl.org/a/kyrgyz-prosecutors-open-criminal-case-against-babanov/28835060.html
https://rus.azattyk.org/a/29827945.html
https://soros.kg/wp-content/uploads/2020/11/Kyrgyz-zhurnalistikasynyn-abaly.pdf


 In sum, the television industry has a number of vulnerabilities to Kremlin influence. The 

 Russian government controls the most-watched television channel in the Kyrgyz 

 Republic. Three outlets are controlled by the Kyrgyz government, with OTRK in 

 particular recently broadcasting messages with pro-Japarov propaganda. In the case of 

 the privately owned NTS, the Kyrgyz government has employed significant restrictive 

 practices to limit the channel’s independence. With heavy state control and influence in 

 the television sector, as well as the popularity of Russian state-owned television, the 

 Kremlin has a number of channels to influence Kyrgyz citizens. 

 Print 

 Ownership of print outlets in the Kyrgyz Republic is more diverse than that of 

 television, but even in this medium, the influence of the government and political elites 

 is still evident. Along these lines, the fifth most-consumed print outlet is Slovo 

 Kyrgyzstana, a Kyrgyz state-owned, Russian-language newspaper. The remaining top 

 print outlets are privately owned, though the print sector in the Kyrgyz Republic is 

 struggling to stay afloat with the rise of online outlets.  15 

 Super-info is the most-consumed print outlet. Until May 2019, Super-info was owned by 

 the family of Kylychbek Sultan, the former Kyrgyz Ambassador to South Korea and 

 founder of Super-info. The previous Jeenbekov administration filed a number of 

 lawsuits against Sultan and Super-info in 2018, similar to its treatment of NTS. 

 Following state pressure, Sultan sold Super-info in May 2019. Although Sultan publicly 

 stated the sale was to a family member,  16  Ikramiddin Islamidinovich Nasirdinov, the new 

 owner according to the public Ministry of Justice business registry, was in fact 

 unrelated.  17  Following the sale, some sources suggested that Raimbek Matraimov, a 

 Kyrgyz oligarch and former Deputy Chief of the Customs Service, purchased Super-info 

 17  “Who are the New Owners of Super Info?” Factcheck.kg. Published May 24, 2019. 
 https://factcheck.kg/kto-oni-novye-vladelczy-super-info/  . 

 16  “Popular Kyrgyz-language Super Info media outlet has new owner.” 24.kg News Agency. Published 
 May 24, 2019. 
 https://24.kg/english/118585_Popular_Kyrgyz-language_Super_Info_media_outlet_has_new_owner/  . 

 15  Turdubaeva, Elina. “Media landscape in Kyrgyzstan: Caught between elite capture and control of 
 political and business interests.” The Foreign Policy Centre. Published March 1, 2021. 
 https://fpc.org.uk/media-landscape-in-kyrgyzstan-caught-between-elite-capture-and-control-of-political-a 
 nd-business-interests/  . 

 8 

https://factcheck.kg/kto-oni-novye-vladelczy-super-info/
https://24.kg/english/118585_Popular_Kyrgyz-language_Super_Info_media_outlet_has_new_owner/
https://fpc.org.uk/media-landscape-in-kyrgyzstan-caught-between-elite-capture-and-control-of-political-and-business-interests/
https://fpc.org.uk/media-landscape-in-kyrgyzstan-caught-between-elite-capture-and-control-of-political-and-business-interests/


 from Sultan and controls the popular outlet through Nasirdinov.  18  However, in October 

 2020, incumbent President Sadyr Japarov placed Raimbek Matraimov under house 

 arrest for corruption.  19  While Matraimov was released in April 2021,  20  his arrest made 

 the ownership of Super-info opaque, as it was unclear who controlled the outlet during 

 his sentence. Nasirdinov is the legal stated owner; however, the true beneficiary is 

 unclear, as a Sultan family member, Raimbek Matraimov, or an unknown third party may 

 control the popular outlet. 

 The second most-consumed print outlet is Vecherniy Bishkek, a Russian-language daily 

 newspaper. Founded and currently owned by Alexander Kim, Vecherniy Bishkek went 

 through a tumultuous ownership period, as former co-owner Alexander Ryabushkin 

 used his state influence to stage a raid of the outlet’s offices in 2015.  21  Ryabushkin was 

 the sole owner of Vecherniy Bishkek until 2019, when a court ruled in favor of returning 

 the newspaper back to Alexander Kim’s control.  22  These shifts in media ownership 

 correspond with political turnover at the time, as former President Atambayev forced 

 Kim to cede ownership to Ryabushkin, until President Jeenbekov took power and 

 undid the work of his predecessor.  23 

 The third most-consumed print outlet is Avtogid, a newspaper for selling or buying 

 cars. Businessman and lawyer Vitaly Yen is the owner of Avtogid. Yen has been involved 

 23  “Kyrgyzstan: As political winds change, iconic newspaper again tussled over.” Eurasianet. Published 
 October 31, 2018. 

 22  “All Vecherniy Bishkek’s assets returned to Alexander Kim.” 24.kg News Agency. Published August 1, 
 2019. 
 https://24.kg/english/125022_All_Vecherniy_Bishkeks_assets_returned_to_Alexander_Kim/  . 

 21  “Kyrgyzstan: As political winds change, iconic newspaper again tussled over.” Eurasianet. Published 
 October 31, 2018. 
 https://eurasianet.org/kyrgyzstan-as-political-winds-change-iconic-newspaper-again-tussled-over. 

 20  RFE/RL’s Kyrgyzstan Service, OCCRP, Kloop, and Bellingcat. “The 'Beautiful' Life Of A Kyrgyz Customs 
 Official.” Radio Free Europe/Radio Liberty. Published December 14, 2020. 
 https://www.rferl.org/a/matraimov-dubai-kyrgyzstan-corruption-luxury-lifestyle/30996456.html; “Kyrgyz 
 Powerbroker Matraimov Released From Custody, Case Closed.” Radio Free Europe/Radio Liberty. 
 Published April 15, 2021. 
 https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-matraimov-released-probe-closed/31204913.html  . 

 19  “House Arrest Ordered For Kyrgyzstan's Powerful Oligarch Raimbek Matraimov.” Radio Free 
 Europe/Radio Liberty. Published October 20, 2020. 
 https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-detains-former-customs-chief-matraimov-on-corruption-charges/3090 
 2497.html  . 

 18  “Popular Kyrgyz-language Super Info media outlet has new owner.” 24.kg News Agency. Published 
 May 24, 2019. 

 9 

https://24.kg/english/125022_All_Vecherniy_Bishkeks_assets_returned_to_Alexander_Kim/
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-matraimov-released-probe-closed/31204913.html
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-detains-former-customs-chief-matraimov-on-corruption-charges/30902497.html
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-detains-former-customs-chief-matraimov-on-corruption-charges/30902497.html


 in international franchise and foreign direct investment work in the Kyrgyz Republic and 

 has spoken at business events run by the United States Embassy in Bishkek.  24 

 The fourth most-consumed print outlet was Delo No, until the outlet shut down its 

 printing operations on May 26, 2021. The owners and founders of Delo No prior to the 

 shutdown were Svetlana Krasilnikova and Viktor Zapolsky.  25  AidData notes that the 

 inclusion of closed outlets in our rankings highlights trends of influential outlets, as 

 owners of many closed outlets across the Europe and Eurasia region often continue to 

 exert influence even after the outlet has closed. Additionally, all measured rankings of 

 top print outlets in the Kyrgyz Republic included Delo No among the most-read 

 outlets. 

 In sum, while top print outlets have more diverse ownership than top television 

 channels, the Kyrgyz government still exerts considerable influence over the print 

 sector. Not only does the government directly own one of the top print outlets, but it 

 has imposed ownership changes on other top outlets such as Super-info and Vecherniy 

 Bishkek, likely to elevate voices more sympathetic to the incumbent regime. This 

 creates major potential vulnerabilities to Russian influence, as the government has the 

 power and willingness to remove owners and influence privately owned newspapers 

 based on the best interests of the incumbent administration. 

 Radio 

 Radio consumption is declining in the Kyrgyz Republic, due to the rise of internet 

 outlets and popularity of television channels.  26  Like print and television, most top radio 

 stations are controlled by the Kyrgyz government or Kyrgyz or Russian political elites. 

 The Kyrgyz government directly owns the third most-consumed radio station, Dream 

 FM. 

 26  Toralieva, Gulnura. “Media Influence Matrix: Kyrgyzstan.” CEU Center for Media, Data and Society 
 (CMDS). Published July 2019. 

 25  “‘Delo No. …’ newspaper announces its closure.” 24.kg News Agency. Published May 26, 2021. 
 https://24.kg/english/195195_Delo_No__newspaper_announces_its_closure/  . 

 24  “International Franchise and Trade Expo Turns the Spotlight on Bishkek for U.S. and International 
 Investors.” U.S. Embassy in the Kyrgyz Republic. Published October 11, 2019. 
 https://kg.usembassy.gov/international-franchise-and-trade-expo-turns-the-spotlight-on-bishkek-for-u-s-a 
 nd-international-investors/  . 

 10 

https://24.kg/english/195195_Delo_No__newspaper_announces_its_closure/
https://kg.usembassy.gov/international-franchise-and-trade-expo-turns-the-spotlight-on-bishkek-for-u-s-and-international-investors/
https://kg.usembassy.gov/international-franchise-and-trade-expo-turns-the-spotlight-on-bishkek-for-u-s-and-international-investors/


 Both top radio stations—Kyrgyzstan Obondoru and Europa Plus, respectively—are 

 owned by the Ural Mining and Metallurgical Company (UMMC) through Europe Media 

 Group. UMMC is majority owned by Russian oligarch Igor Kudryashkin, with minority 

 shares owned by Chief Executive Officer of UMMC Andrey Kozitsyn and Russian 

 oligarch Andrey Bokarev. 

 Tumar FM, the fourth most-consumed radio station, is owned by Alexey Sidorov, its 

 founder. A young Russian national, Sidorov purchased the frequency for Tumar FM from 

 Pyramid Media Group immediately prior to the Kyrgyz government seizure of Pyramid 

 in 2010.  27  Tumar FM has gained in popularity as a hit music station. 

 The fifth most-consumed radio station is Sanjyra Radio, owned by NTS TRK. Sanjyra, 

 like NTS, is owned by former Prime Minister and opposition candidate Omurbek 

 Babanov. In Fall 2017, the Kyrgyz government revoked Sanjyra’s license as a result of 

 repercussions against Babanov. However, Sanjyra purchased a new frequency in March 

 2018, leading to its rebroadcast.  28 

 Top radio outlets are vulnerable to Kremlin influence as well. The top two stations are 

 controlled by Russian oligarchs with connections to the Russian government. The 

 Kyrgyz government directly controls Dream FM and has exerted significant influence 

 over Pyramid and Sanjyra. The fact that the Kyrgyz government is willing to curb 

 independent media in favor of political interests creates an opportunity for the Kremlin 

 to exert influence via these channels. 

 Online 

 Online media outlets are relatively independent from Kyrgyz government interference 

 in their operations and enjoy the most diverse ownership as compared to other 

 mediums in the country. No top online outlets are owned by the Kyrgyz government; 

 28  “Radio Sanjyra has bought a frequency and is preparing to re-broadcast.” 24.kg News Agency. 
 Published March 23, 2018. 
 https://24.kg/kyrgyzcha/79270_sanjyira_radiosu_jyishtyik_satyip_alyip_kayra_efirge_chyiguuga_dayardan 
 uuda_/  . 

 27  “Alexei Sidorov, Director of Radio ‘Tumar’: ‘My First Radio Broadcasted when I was a Child.’” 
 Super-info. Published February 10, 2011. 
 https://www.super.kg/article/?article=6047  . 

 11 

https://24.kg/kyrgyzcha/79270_sanjyira_radiosu_jyishtyik_satyip_alyip_kayra_efirge_chyiguuga_dayardanuuda_/
https://24.kg/kyrgyzcha/79270_sanjyira_radiosu_jyishtyik_satyip_alyip_kayra_efirge_chyiguuga_dayardanuuda_/
https://www.super.kg/article/?article=6047


 however, the United States government owns the second most-consumed online 

 outlet, Azattyk.kg, the Kyrgyz branch of Radio Free Europe/Radio Liberty. 

 Marat Tazabekov is the Chief Executive Officer, founder, and owner of AKI Press Ltd, 

 the parent company of both the first and fifth most-consumed online outlets, 

 Akipress.org and Turmush.kg, respectively. According to IREX’s Media Sustainability 

 Index report, AKI Press is loyal to the authorities and receives news and press releases 

 earlier than other media outlets.  29  As a result, while  AKI Press is privately owned, 

 Tazabekov is loyal to the Kyrgyz government and uses AKI Press as a reporting 

 platform, rather than for investigative journalism. 

 The third most-consumed online outlet is 24.kg. Officially owned by Director-General 

 Asel Ortobaeva, some articles assert that Dzhanybek Bakchiev owns or influences 

 24.kg. Bakchiev, a former Member of Parliament for the Bir Bol Party, denies these 

 claims, as does Ortobaeva.  30  The outlet appears to  be entirely funded by advertising 

 revenues and maintains a stable financial position, unlike most news outlets in the 

 Kyrgyz Republic.  31  As a result, while Bakchiev may  potentially influence the content of 

 24.kg, the news outlet is largely financially independent of the incumbent Japarov 

 government, which may provide greater protection from political interference. 

 The fourth most-consumed online outlet is Kaktus.media. During the Atambayev 

 administration, a number of state-backed lawsuits ordered Zanoza.kg, an independent 

 investigative online outlet, to cease operation for libel.  32  Dina Maslova and Narynbek 

 Idinov, the founders of Zanoza, created Kaktus.media, another investigative outlet, 

 which quickly gained popularity.  33 

 33  “Zanoza.kg turns into Kaktus.” 24.kg News Agency. Published August 1, 2017. 
 https://24.kg/english/58978_Zanozakg_turns_into_Kaktus/  . 

 32  Imanaliyeva, Ayzirek. “New Kyrgyzstan leader vilifying free press.” Eurasianet. Published November 10, 
 2020. 
 https://eurasianet.org/new-kyrgyzstan-leader-vilifying-free-press 

 31  Toralieva, Gulnura. “Media Influence Matrix: Kyrgyzstan.” CEU Center for Media, Data and Society 
 (CMDS). Published July 2019. 

 30  Dzumakadyrov, Sadat. “Has the government taken over the 24.kg news agency?” Azattyk.org. 
 Published September 21, 2015. 
 https://rus.azattyk.org/a/27259613.html 

 29  “Kyrgyzstan 2018: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. 
 Published 2018. 

 12 

https://24.kg/english/58978_Zanozakg_turns_into_Kaktus/
https://eurasianet.org/new-kyrgyzstan-leader-vilifying-free-press
https://rus.azattyk.org/a/27259613.html


 Online outlets have significantly less Kyrgyz government influence in their ownership 

 structures than other mediums. Azattyk.kg, 24.kg, and Kaktus.media all have revealed 

 government corruption and acted as independent free media. However, the shutdown 

 of Zanoza.kg does show that the government can use libel lawsuits to influence 

 popular media outlets in the Kyrgyz Republic. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of the Kyrgyz Republic. The collected data highlight two trends in Kyrgyz 

 media ownership. First, despite more diverse ownership than the other Central Asian 

 countries, the Kyrgyz government exerts considerable influence in the country’s media 

 space. Second, Kyrgyz media outlets are highly vulnerable to Russian influence. 

 The Kyrgyz government directly owns five of the country’s top media outlets, and 

 privately held outlets loyal to the government, such as Turmush.kg and AKI Press, are 

 also present amongst top media. Additionally, the Kyrgyz government and political 

 elites across multiple administrations have consistently used libel laws and lawsuits to 

 curtail the operations and content of independent media. The shutdown of Zadoza, 

 restrictions imposed on Super-info and Vecherniy Bishkek, and arrests of political elites 

 like Omurbek Babanov and Raimbek Matraimov illustrate that the Kyrgyz government 

 is both willing and able to exert influence over privately held media outlets. 

 These dynamics create an opening for external actors such as the Kremlin to co-opt 

 and exert influence over Kyrgyz news outlets via cultivating closer ties with the 

 government. In addition, the Kremlin can more directly influence the country’s media 

 space via its Russian state-owned media and ownership stakes in Kyrgyz media outlets. 

 All eleven measured Russian state-owned media outlets are present in the Kyrgyz 

 Republic, and Channel One is the most-consumed television channel. Russian oligarchs 

 own both Kyrgyzstan Obondoru and Europa Plus, the top radio stations. 

 In sum, the Russian government has a number of potential channels to directly 

 communicate with the Kyrgyz public via its own state-owned media, as well as 

 13 



 indirectly influence citizens via ownership stakes in privately held media outlets and 

 efforts to co-opt Kyrgyz state-owned outlets. 

 14 


