
 Kazakhstan: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Kazakh media market? This profile seeks to address some of the entry points related to 

 media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including the republishing of 

 foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, and through 

 journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect ownership 

 of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for Russian 

 influence through elites and media owners. By better understanding Kazakhstan’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 Media ownership in Kazakhstan is highly centralized around a few politically connected 

 media owners tied to the family of former President Nursultan Nazarbayev.  1  Since 

 owners of top media houses have the potential to influence the content and tone of 

 topics covered by journalists in their employ, understanding who owns the media is 

 crucial to identifying avenues for influence and potential bias in reporting. In this 

 profile, we begin to close this gap with an in-depth look at domestic media ownership 

 in Kazakhstan. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Kazakhstan, and then identified a 

 list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We used cross-country sources when 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a Higher Education Solutions Network 
 cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  “Journalism Funding in Kazakhstan: A Government Affair.” CEU Democracy Institute: Center for Media, Data and Society. Published June 17, 
 2019.  https://cmds.ceu.edu/article/2019-06-17/journalism-funding-kazakhstan-government-affair  . 

 1 

https://cmds.ceu.edu/article/2019-06-17/journalism-funding-kazakhstan-government-affair


 available (e.g., Zenith, Alexa  3  ), as well as public opinion survey data, media watchdog 

 sources, and other open source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Kazakhstan as of 2021 (or the 

 most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of traditional 

 broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in this analysis. 

 By mapping out the ownership and influence of traditional forms of media, these 

 profiles lend insights into potential channels for foreign influence in the top consumed 

 outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Kazakhstan’s media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Eight of the eleven Russian state-owned 

 media outlets we tracked have a physical presence in Kazakhstan, which provides the 

 Kremlin with a strong channel to directly communicate with, and ultimately influence, 

 Kazakh citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable 

 packages, physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes 

 satellite broadcasting and online or streaming availability. Table 1 provides a footprint 

 of Russian state-owned media presence in Kazakhstan, but does not speak to how 

 well-consumed each outlet is by Kazakh citizens. 

 Table 1: Russian state-owned media in Kazakhstan, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✔  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✔ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 3  Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television viewership and newspaper circulation, in several 
 dozen countries around the world. Alexa is an online analysis tool. AidData staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 TV Centre  ✔ 

 Channel One  ✔ 

 RT  ✘ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Kazakhstan by medium 

 (e.g., television, print, radio, online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. Television and online outlets are the top consumed 

 mediums for information in Kazakhstan and are therefore likely more influential, while 

 radio and print media are less consumed.  4  While we cannot know the exact influence of 

 each individual outlet, we can assume that outlets that reach higher numbers of 

 consumers have greater potential to influence more citizens. Only one Russian 

 state-owned media outlet, Channel One Eurasia, a partial subsidiary of Channel One, is 

 among the top outlets of Kazakhstan. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in Kazakhstan. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 most consumed outlets, but do show a reasonable picture of the media landscape over 

 the past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new 

 changes.  5 

 5  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly 
 available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts 

 4  “2019 Media Consumption and Media and Information Literacy Survey in the Countries of Central Asia 
 (Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan).” The Research Institute of Public Opinion. Published 2019. 
 https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00Z2HT.pdf  . 

 3 

https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00Z2HT.pdf


 Table 2: Top Kazakhstan media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  Channel One 
 Eurasia  Karavan  Autoradio  Nur.kz 

 2  KTK  Egemen 
 Kazakhstan 

 Russkoye Radio 
 Asia  Zakon.kz 

 3  NTK  Kazakhstanskaya 
 Pravda  Radio Dacha  Tengrinews.kz 

 4  Channel 31  Ekspress-K  Kazakh Radio  Inform.kz 

 5  Qazaqstan  Vremya  Radio NS  Informburo.kz 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Kazakh outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this top 

 outlet list but ranked highly by local experts include the print outlet Forbes Kazakhstan; 

 the radio stations Europa Plus, Tengri FM, and Radio Azattyk; and internet outlet 

 Kaztag.kg. 

 Media Ownership 

 The absence of legislation mandating transparency, coupled with insufficient 

 institutional protections, contributes to a status quo of opaque media ownership in 

 Kazakhstan.  6  As a result, AidData used unofficial, secondary sources to identify the 

 6  “Kazakhstan 2018: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. Published 
 2018. 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-kazakhstan.p 
 df  . 

 conducted in summer 2021. Additional survey data came from: Kantar’s People-Based Television Ratings 
 (2021), IREX’s Media Sustainability Index (2018), media reports on official broadcast ratings from Liter.kz 
 (2020) and KazInform (2019), CMDS’ “Media Influence Matrix: Kazakhstan” (2019), and USAID, 
 Internews, and Research Institute of Public Opinion’s “Media Consumption and Media and Information 
 Literacy Survey” (2019). 
 Online: Alexa (April 2021) and Zero.kz (2021). 

 4 

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-kazakhstan.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-kazakhstan.pdf


 owner names and shares of privately-owned media. Further examples of ownership ties 

 and relationships are discussed in the results section. 

 Table 3 lists the ownership information of top Kazakh media outlets by medium (e.g., 

 television, newspaper, radio, and online). The seven Kazakh state-owned media outlets 

 are color-coded blue. AidData staff categorized the remaining privately held media 

 outlets based upon the level of Russian ownership that might increase their 

 susceptibility to Kremlin influence. These categories are denoted by an increasing 

 saturation of red—no known Russian ties (no color), suspected Russian ties, known 

 Russian ties, and direct Russian ownership. In Kazakhstan, four owners had suspected 

 or known ties to the Russian government, and one top outlet had direct Russian 

 ownership. 

 Table 3: Ownership of top Kazakh media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  Channel One 
 Eurasia 

 Government of Kazakhstan  80 

 Channel One JSC 

 Government of 
 Russia  6.84 

 VTB Bank  6.58 

 National Media 
 Group  3.9 

 Sogaz  2.68 

 2  KTK  Commercial Television 
 Channel JSC  Dariga Nazarbayeva  100 

 3  NTK  Commercial Television 
 Channel JSC  Dariga Nazarbayeva  100 

 4  Channel 31 

 Verny Capital JSC  Bulat Utemuratov  80 

 CTC Media Inc 
 Ivan Tavrin  15 

 Bank Rossiya  5 

 5  Qazaqstan TV  Government of Kazakhstan  100 

 Print 

 1  Karavan  Kazakhstan Today Agency LLP  Dariga Nazarbayeva  100 

 2  Egemen 
 Kazakhstan  Government of Kazakhstan  100 

 3  Kazakhstanskaya 
 Pravda  Government of Kazakhstan  100 

 5 



 4  Ekspress-K  Eurasian Insurance Company 
 JSC  Unknown  Unknown 

 5  Vremya  Vremya Publishing House LLP 
 Igor Mazhinov  58.2 

 Nurzhan 
 Subkhanberdin  41.8 

 Radio 

 1  Autoradio  Autoradio Kazakhstan LLP  Askar Kantarbayev  100 

 2  Russkoye Radio 
 Asia 

 Russian Telegraph  Unknown  Unknown 

 DLS Group Holding Company 
 LLP  Unknown  Unknown 

 3  Radio Dacha  Krutoy Media Holding 
 Mikhail Gutseriev  75 

 Igor Krutoy  25 

 4  Kazakh Radio  Government of Kazakhstan  100 

 5  Radio NS 
 Government of Kazakhstan  51 

 Nur Otan Political Party  49 

 Online 

 1  Nur.kz  Internet Portal Nur LLP  Kuat Bakhridinov  100 

 2  Zakon.kz  Yurinfo Company LLP 
 Anna Kiselev  Unknown 

 Sergei Kiselev  Unknown 

 3  Tengrinews.kz  Alash Media Group 
 Batyr Kazybayev  Unknown 

 Dinara Temirova  Unknown 

 4  Inform.kz  Government of Kazakhstan  100 

 5  Informburo.kz  Verny Capital JSC  Bulat Utemuratov  100 

 Results 

 Television 

 Television is the most consumed source of information in Kazakhstan, with 59.5% of 

 Kazakh citizens relying on television for news.  7  Owners with ties to the Kazakh and/or 

 Russian governments dominate the television sector in Kazakhstan. The fifth 

 most-consumed television channel, Qazaqstan TV, is fully owned by the government of 

 Kazakhstan. 

 The most-consumed television channel, Channel One Eurasia, is 80% owned by the 

 government of Kazakhstan and 20% by the Russian government through a number of 

 state-owned agencies and companies. Channel One Eurasia rebroadcasts some 

 7  “2019 Media Consumption and Media and Information Literacy Survey in the Countries of Central Asia 
 (Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan).” The Research Institute of Public Opinion. Published 2019. 

 6 



 content from Russia’s Channel One. Notably, the former President of Kazakhstan 

 Nursultan Nazarbayev’s daughter, Dariga Nazarbayeva, may be the true beneficiary of 

 Channel One Eurasia. A powerful force in Kazakhstan, Nazarbayeva was formerly the 

 Chair of the Senate and is currently a member of the Mazhilis. She is also a major 

 player in the media space, owning the second and third most-consumed television 

 outlets, KTK and NTK, respectively. Nazarbayeva also founded state-owned television 

 outlet Khabar TV, and reportedly owns Karavan, the most-consumed print outlet in 

 Kazakhstan, as well. 

 Nazarbayeva is often not the official owner of the outlets that she owns and controls. 

 However, her former husband Rakhat Aliyev admitted that she held stake in Karavan, 

 NTK, and KTK before his arrest in 2014.  8  Additionally, multiple articles about 

 Nazarbayeva’s control over Channel One Eurasia, NTK, and KTK assert that she is the 

 sole owner of the majority of the top outlets in Kazakhstan.  9  This ownership puts the 

 Nazarbayev family in direct control of the majority of Kazakhstan television outlets. 

 The only top television outlet that the Kazakh government or the Nazarbayev family 

 does not directly own is Channel 31. Kazakh billionaire Bulat Utemuratov owns a 

 controlling stake in the outlet, as well as in the fifth most-consumed online outlet, 

 Informburo.kz. Notably, Utemuratov is in the Nazarbayev family’s inner circle, giving the 

 former president’s family influence in every top television outlet.  10  The founder of 

 Channel 31, Armanzhan Baitasov, sold the remaining 20% of shares to Russian media 

 company CTC Media Inc. Russian oligarch Alisher Usmanov formerly owned a 75% 

 stake in CTC Media before selling his shares to his long-time business partner Ivan 

 Tavrin.  11  Bank Rossiya, a Russian publicly traded bank, owns the remaining 25% of 

 11  Smirnov, Sergei. “Алишер Усманов продаст телевизионный бизнес.” Vedemosti. Published December 
 13, 2017. 
 https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/12/13/745133-usmanov-telebiznesa  . 

 10  “Bulat Utemuratov.” Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). Published October 
 6, 2021.  https://kiar.center/bulat-utemuratov/  . 

 9  “Kazakhstan: Well-Connected Tycoon Snaps Up TV Station.” Eurasianet. Published December 10, 2015. 
 https://eurasianet.org/kazakhstan-well-connected-tycoon-snaps-up-tv-station; Nussipov, Adil. “Media 
 Influence Matrix: Kazakhstan.” CEU Democracy Institute: Center for Media, Data and Society. Published 
 June 2019. 
 https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1602/mimkazakhstanfunding.pdf  . 

 8  Mamashuly, Asylkhan. “Направление «Каравана» менялось каждый раз со сменой владельца.” Radio 
 Azattyk. Published July 27, 2011. 
 https://rus.azattyq.org/a/karawan_newspaper_/24277868.html  . 

 7 

https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/12/13/745133-usmanov-telebiznesa
https://kiar.center/bulat-utemuratov/
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1602/mimkazakhstanfunding.pdf
https://rus.azattyq.org/a/karawan_newspaper_/24277868.html


 shares in CTC Media through Telcrest Investments. Shareholders of Bank Rossiya 

 include Yury Kovalchuk and Gennady Timchenko, Russian oligarchs and friends of 

 President Vladimir Putin.  12  In sum, Kazakh oligarch Bulat Utemuratov owns the majority 

 of Channel 31, while Russian political and business elites own a minority stake in the 

 Kazakh channel. 

 Top television outlets in Kazakhstan are highly vulnerable to Russian influence. The 

 Russian government and Russian elites own significant minority shares in Channel One 

 Eurasia and Channel 31, allowing them direct access to the Kazakh population. 

 Additionally, the concentration of outlets in the hands of Kazakhstan’s political elite, 

 namely Dariga Nazarbayeva and Bulat Utemuratov, creates further vulnerabilities for 

 the Kremlin to exploit. 

 Print 

 Like television, top print media outlets in Kazakhstan are controlled by the Kazakh 

 government and connected political elites. Both the second and third most-consumed 

 print outlets, Egemen Kazakhstan and Kazakhstanskaya Pravda, respectively, are 

 state-owned. Additionally, Dariga Nazarbayeva owns Karavan, the most-consumed 

 newspaper. 

 Ekspress-K, the fourth most-consumed print outlet,  13  has opaque ownership. According 

 to public documents on the Kazakhstan Stock Exchange (KASE), Eurasian Insurance 

 Company, one of the country’s largest insurance agencies, is the sole owner of 

 Ekspress-K.  14  This is further evidenced by the fact that Express-K advertises job 

 vacancies for other Eurasian Resource Group subsidiaries on their website. However, 

 there is disagreement regarding the ownership of Eurasian Insurance Company. Led by 

 14  “Листинговой комиссии по простым акциям АО "Страховая компания ‘Евразия.’” Kazakhstan Stock 
 Exchange. Published November 28, 2005.  https://kase.kz/files/emitters/SKEA/skea_list.pdf 

 13  In June 2021, Ekspress-K published their final print issue and fully moved to an online version of the 
 site, called Exk.kz. Nurullin, Eldar. “Вышел в свет последний номер газеты «Экспресс К.»” Express-K. 
 Published June 25, 2021. 
 https://exk.kz/news/98868/vyshiel-v-sviet-posliednii-nomier-ghaziety-ekspriess-k  . 

 12  Bazenkova, Anastasia. “CTC Media Sells Russian Television Stations to Billionaire Usmanov.“ The 
 Moscow Times. Published September 25, 2015. 
 https://www.themoscowtimes.com/2015/09/25/ctc-media-sells-russian-television-stations-to-billionaire-u 
 smanov-a49836  . 

 8 

https://kase.kz/files/emitters/SKEA/skea_list.pdf
https://exk.kz/news/98868/vyshiel-v-sviet-posliednii-nomier-ghaziety-ekspriess-k
https://www.themoscowtimes.com/2015/09/25/ctc-media-sells-russian-television-stations-to-billionaire-usmanov-a49836
https://www.themoscowtimes.com/2015/09/25/ctc-media-sells-russian-television-stations-to-billionaire-usmanov-a49836


 CEO Boris Umanov,  15  the Eurasian Insurance Company is owned by Eurasian Resource 

 Group (ERG), one of the largest mining and metallurgy companies operating in 

 Kazakhstan.  16  The ownership structure of ERG is complex and opaque, with some 

 foreign ownership and ownership by Kazakh elites. 

 The fifth most-consumed print outlet in Kazakhstan is Vremya. Igor Mazhinov, the 

 Chairman of Bank RBK, founded the newspaper and continues to own a controlling 

 stake in Vremya through Shanyrak Trade LLC. Mazhinov is among the most influential 

 businessmen in Kazakhstan and is the son-in-law of Vladimir Kim, a highly connected 

 Kazakh billionaire.  17  Another Kazakh billionaire, Nurzhan Subkhanberdin, owns the 

 remaining 41.8% of shares in Vremya.  18 

 Like television, print ownership in Kazakhstan is dominated by the government and 

 political elites. Nazarbayeva and the government of Kazakhstan own the top three print 

 outlets, whereas one of the largest mining companies owns Ekspress-K and two Kazakh 

 oligarchs control Vremya. As noted, this highly concentrated ownership system 

 provides significant vulnerabilities to Russian influence in the print sector. 

 Radio 

 Radio is the least-consumed medium for news, with only 5.6% of Kazakh citizens using 

 radio as a source of information.  19  While radio is less consumed in Kazakhstan than 

 other mediums, the ownership structure of radio outlets follows the same pattern as 

 print and television of centralization around political elites and the Kazakh government. 

 The government of Kazakhstan wholly owns Kazakh Radio, the fourth most-consumed 

 radio station, and partially owns, along with Nursultan Nazarbayev’s ruling Nur Otan 

 Party, Radio NS, the fifth most-consumed radio station. 

 19  “2019 Media Consumption and Media and Information Literacy Survey in the Countries of Central Asia 
 (Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan).” The Research Institute of Public Opinion. Published 2019. 

 18  “Nurzhan Subkhanberdin's estate - on the Cote d'Azur and the size of the Vatican.” Organized Crime 
 and Corruption Reporting Project (OCCRP). Published April 15, 2021. 
 https://kiar.center/nurzhan-subkhanberdins-estate-on-the-cote-dazur-and-the-size-of-the-vatican/  . 

 17  “Igor Mazhinov.” Forbes Kazakhstan. Published 2015.  https://forbes.kz/ranking/object/814  . 

 16  “Our Business.” Eurasian Resource Group.  https://www.erg.kz/en/content/o-kompanii  . 

 15  “Management.” Eurasian Insurance Company JSC. 
 https://theeurasia.kz/en/about/company-management/ 

 9 

https://kiar.center/nurzhan-subkhanberdins-estate-on-the-cote-dazur-and-the-size-of-the-vatican/
https://forbes.kz/ranking/object/814
https://www.erg.kz/en/content/o-kompanii
https://theeurasia.kz/en/about/company-management/


 Askar Kantarbayev owns the most-consumed radio station, Autoradio, along with Dala 

 FM, another radio station in Kazakhstan.  20  Although he owns multiple radio stations, 

 Kantarbayev has considerably fewer connections to the Kazakhstan ruling elite than 

 many of the other media owners in this report. 

 The second most-consumed station is Russkoye Radio Asia, a Kazakh branch of Russian 

 “Russkoye Radio.” While the individual ownership of Russkoye Radio Asia is opaque, 

 AidData staff found that the outlet is partially owned by Russian Telegraph LLC, a 

 Russian media company, and partially owned by DLS Group, a Kazakh company.  21 

 Russian billionaire Mikhail Gutseriev has a majority stake in the third most-consumed 

 radio outlet, Radio Dacha. Gutseriev is politically connected and sanctioned for his ties 

 to Belarusian President Alexander Lukashenko.  22  Igor Krutoy, the founder of Krutoy 

 Media Holding and famed Russian musician, sold Gutseriev a 75% stake in Krutoy 

 Media Holding, the parent company of Radio Dacha in 2013.  23 

 Russian influence is apparent in top radio stations, as both Russkoye Radio Asia and 

 Radio Dacha have Russian owners. Additionally, centralized government ownership can 

 create further vulnerabilities to Russian influence in Kazakhstan. 

 Online 

 While the government of Kazakhstan maintains a large presence in top online outlets, 

 there is more diversity in owners among online outlets. However, most top online 

 outlets still promote pro-government views. The fourth most-consumed online outlet, 

 Inform.kz, is state-owned. 

 23  “Krutoy Media radio stations acquired by Mikhail Gutseriev structures.” Krutoy Media Holding. 
 Published January 29, 2013.  http://www.krutoymedia.ru/eng/news/244.htm  . 

 22  Tognini, Giacomo. “Tracker: In-Depth Look At 20 Russian Billionaires Hit By Sanctions.” Forbes. 
 Published March 1, 2022. 
 https://www.forbes.com/sites/giacomotognini/2022/03/01/tracker-in-depth-look-at-20-russian-billionaire 
 s-hit-by-sanctions/?sh=541a8ac3ce7a  . 

 21  Nussipov, Adil. “Media Influence Matrix: Kazakhstan.” CEU Democracy Institute: Center for Media, 
 Data and Society. Published June 2019. 

 20  Nussipov, Adil. “Media Influence Matrix: Kazakhstan.” CEU Democracy Institute: Center for Media, 
 Data and Society. Published June 2019. 

 10 

http://www.krutoymedia.ru/eng/news/244.htm
https://www.forbes.com/sites/giacomotognini/2022/03/01/tracker-in-depth-look-at-20-russian-billionaires-hit-by-sanctions/?sh=541a8ac3ce7a
https://www.forbes.com/sites/giacomotognini/2022/03/01/tracker-in-depth-look-at-20-russian-billionaires-hit-by-sanctions/?sh=541a8ac3ce7a


 Kuat Bakhridinov owns and operates the most-consumed online 

 outlet—pro-government Nur.kz. Bakhridinov does not appear to have ties to the 

 government despite his pro-government views.  24 

 Sergei Kiselev and his wife Anna founded and own the second most-consumed online 

 outlet, Zakon.kz, also known for its pro-government views. Until February 2022, Kiselev 

 worked as the CEO of Channel One Eurasia, the top television channel in the country, 

 purportedly owned by Dariga Nazarbayeva.  25  Similarly, Tengrinews.kz, the third 

 most-consumed online outlet, also holds pro-government views.  26  Through Alash 

 Media Group, Batyr Kazybayev and Dinara Temirova own and control Tengrinews.kz, as 

 well as radio stations Tengri FM and Zhuldyz FM. 

 Lastly, the fifth most-consumed online outlet is Informburo.kz, owned by its founder, 

 Bulat Utemuratov. The Kazakh billionaire is also the majority owner of the fourth 

 most-consumed television outlet, Channel 31. Utemuratov holds close ties to the 

 Nazarbayev family and promotes pro-government content in his outlets as well.  27 

 In sum, while the ownership is slightly more diverse among top online outlets, the 

 narratives promoted by these outlets are pro-government. However, the diversity of 

 owners, coupled with the fact that all top online owners are domestic citizens, does 

 slightly diminish the potential for Russian influence through ownership in top online 

 media outlets in Kazakhstan. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of Kazakhstan. The collected data highlight two trends in Kazakh media 

 27  “Bulat Utemuratov.” Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). Published October 
 6, 2021. 

 26  Nussipov, Adil. “Media Influence Matrix: Kazakhstan.” CEU Democracy Institute: Center for Media, 
 Data and Society. Published June 2019. 

 25  “Sergey Kiselev confirmed KazTAG's information about his departure from the Eurasia TV channel.” 
 KazTAG. Published February 22, 2022. 
 https://kaztag.kz/ru/news/sergey-kiselev-podtverdil-informatsiyu-kaztag-o-svoem-ukhode-s-telekanala-ev 
 raziya  . 

 24  Nussipov, Adil. “Media Influence Matrix: Kazakhstan.” CEU Democracy Institute: Center for Media, 
 Data and Society. Published June 2019. 

 11 

https://kaztag.kz/ru/news/sergey-kiselev-podtverdil-informatsiyu-kaztag-o-svoem-ukhode-s-telekanala-evraziya
https://kaztag.kz/ru/news/sergey-kiselev-podtverdil-informatsiyu-kaztag-o-svoem-ukhode-s-telekanala-evraziya


 ownership. First, most top outlets are either directly or indirectly connected to the 

 Kazakh ruling elite. Second, Kazakh media outlets are highly vulnerable to Russian 

 influence. 

 Top Kazakh media outlets center around the Nazarbayev family and the Kazakh 

 government. Of the twenty measured top outlets across mediums, seven are owned by 

 the government, three are owned by Dariga Nazarbayeva, and three more are owned 

 by individuals in Nazarbayev’s inner circle, namely Bulat Utemuratov and Sergei Kiselev. 

 Of the remaining seven outlets that do not have a direct connection to the Nazarbayev 

 family, Nur.kz and Tengrinews.kz promote pro-government views and Vremya is owned 

 by the son-in-law of Vladimir Kim, who is a member of Nazarbayev’s inner circle as 

 well.  28  Ultimately, the only top outlets that are not actively tied to the government or 

 members of the ruling party are controlled by foreign owners. 

 This highly centralized media system creates significant vulnerabilities to Russian 

 influence. The Russian government has the ability to influence a significant portion of 

 the Kazakh population through just influencing the Nazarbayev family. Additionally, the 

 Russian government directly owns one top outlet, Channel One Eurasia, and has a 

 significant presence through state-owned media outlets in Kazakhstan. Additionally, 

 Russian oligarchs with ties to the Kremlin own shares in top Kazakhstan outlets, 

 including Channel 31, Radio Dacha, and Russkoye Radio Asia. 

 In sum, the Kazakhstan media space has many channels for Russian influence, including 

 both potential and actual vulnerabilities. Russian direct ownership and a highly 

 centralized media market create numerous opportunities for the Russian government to 

 influence narratives consumed by Kazakh citizens. 

 28  Patrucic, Miranda, Ilya Lozovsky, and OCCRP Kazakhstan. “Secretive Offshore Maneuvers Enriched Unofficial 
 Third Wife of Kazakhstani Leader Nursultan Nazarbayev.” Organized Crime and Corruption Reporting Project 
 (OCCRP). Published October 3, 2021. 
 https://www.occrp.org/en/the-pandora-papers/secretive-offshore-maneuvers-enriched-unofficial-third-wife-of-kazak 
 hstani-leader-nursultan-nazarbayev  . 

 12 

https://www.occrp.org/en/the-pandora-papers/secretive-offshore-maneuvers-enriched-unofficial-third-wife-of-kazakhstani-leader-nursultan-nazarbayev
https://www.occrp.org/en/the-pandora-papers/secretive-offshore-maneuvers-enriched-unofficial-third-wife-of-kazakhstani-leader-nursultan-nazarbayev

