
 Georgia: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  3 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  4 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  5 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  7 
 Results  ..............................................................................................................................  9 

 Television  .....................................................................................................................  9 
 Print  ...........................................................................................................................  13 
 Radio  .........................................................................................................................  15 
 Online  ........................................................................................................................  16 

 Conclusion  ......................................................................................................................  17 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 



 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Georgia media market? This profile seeks to address some of the entry points related 

 to media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including through the 

 republishing of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, 

 and journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect 

 ownership of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for 

 Russian influence through elites and media owners. By better understanding Georgia’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 Georgia’s media ownership is relatively transparent, though ownership of top outlets 

 often concentrates across mediums. Since owners of top media houses have the 

 potential to influence the content and tone of topics covered by journalists in their 

 employ, understanding who owns the media is crucial to identifying avenues for 

 influence and potential bias in reporting. In this profile, we begin to close this gap with 

 an in-depth look at domestic media ownership in Georgia. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  The data for this profile was 1

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Georgia, and then identified a list 

 of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We used cross-country sources when 

 available (e.g., Alexa  ), as well as Georgia’s public business registry, media watchdog 2

 sources, and other open source data. This profile includes data for Georgia proper and 

 2  Alexa is an online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 1  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

https://www.alexa.com/siteinfo


 does not separate out any information that may differ in breakaway regions such as 

 Abkhazia and South Ossetia. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Georgia as of 2021. This 

 profile focuses on the ownership of traditional broadcast, print, and online media 

 outlets. Social media is not included in this analysis. By mapping the ownership and 

 influence of traditional forms of media, these profiles lend insights into potential 

 channels for foreign influence in the top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Georgia’s media landscape is via Russian 

 state-owned media (see Table 1). Nine of the eleven Russian state-owned media 

 outlets we tracked have a physical presence in Georgia, which provides the Kremlin 

 with a strong channel to directly communicate with, and ultimately influence, Georgian 

 citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable packages, 

 physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes satellite 

 broadcasting and online or streaming availability. Although the top Russian television 

 and news agencies all have a presence in Georgia, the top newspaper and radio 

 outlets do not. Since Georgians get most of their information from television,  the 3

 Kremlin could consider it as a prime medium for releasing its content. In sum, Kremlin 

 media maintains a fairly strong presence within Georgian borders. Table 1 provides a 

 footprint of Russian state-owned media presence in Georgia, but does not speak to 

 how well-consumed each outlet is by Georgian citizens. 

 3  Keshelashvili, et al. (2021) Georgia: An Information Ec  osystem Assessment. Part One: Context, Infrastructure,  Regulation, and 
 Revenue. Internews, p. 6. URL:  https://internews.org/resource/georgia-information-ecosystem-assessment/  .  Accessed February, 25, 
 2022. 

https://internews.org/resource/georgia-information-ecosystem-assessment/


 Table 1: Russian state-owned media in Georgia, 2021 4

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✔  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✘  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✔ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✔ 

 Channel One  ✔ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Georgia by medium 

 (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. Television remains the most consumed medium for 

 important information like domestic political news, Covid-19 information, and 

 international affairs, though younger audiences are increasingly turning to social media 

 and the Internet.  While we cannot know the exact influence of each individual outlet, 5

 5  International Republican Institute’s Center for Insights in Survey Research (2021) “Public Opinion 
 Survey: 
 Residents of Georgia (February 2021).” URL: 
 https://www.iri.org/resources/new-poll-amid-political-crisis-georgians-show-concerns-over-economy-and- 
 covid-19/  . Accessed February 25, 2022.  Caucasus Research  Resource Center/National Democratic 
 Institute (2020) “Public Attitudes in Georgia: Results of June 2020 Survey.” URL: 

 4  While we did not find evidence that Rossiyskaya Gazeta circulates in Georgia, we found evidence that 
 Russia Beyond the Headlines (RBTH), a printed supplement created by Rossiyskaya Gazeta, is placed in 
 other newspapers in the country. 

https://www.iri.org/resources/new-poll-amid-political-crisis-georgians-show-concerns-over-economy-and-covid-19/
https://www.iri.org/resources/new-poll-amid-political-crisis-georgians-show-concerns-over-economy-and-covid-19/


 we can assume that outlets that reach higher numbers of consumers have greater 

 potential to influence more citizens. Despite the presence of many Russian state-owned 

 media outlets in Georgia, none appears in the top five outlets for any medium. 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in Georgia. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 most consumed outlets, but do show a solid picture of the media landscape over the 

 past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new changes. 6

 Table 2: Top Georgian media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  Imedi  Kviris Palitra  Fortuna FM  Ambebi.ge 

 2  Mtavari Arkhi  Rezonansi  Radio Imedi  Interpressnews.ge 

 3  Rustavi 2  Asaval-Dasavali  Georgian Radio  Palitravideo.ge 

 4  GDS TV  Alia  Radio Palitra  On.ge 

 5  TV Pirvelli  Akhali Taoba  Abkhazetis Khma  Kvirispalitra.ge 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Georgian outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this top 

 outlet list but ranked highly by local experts include the television station Channel 

 6  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly 
 available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts 
 conducted in summer 2021. Additional survey data came from: the International Republican Institute 
 (2021), Internews (2021), the Caucasus Research Resource Center (2020), TVMR GE (Nielsen) (2020), the 
 Center for Media, Data, and Society (2019), IREX’s Media Sustainability Index (2019), Transparency 
 International (2019), the Caucasus Research Resource Center (2017), Media Landscapes, Maia 
 Mikashavidze (2017). 
 Online: AidData Media Survey (2021), Alexa (April, 2021), Top.ge (2021), IREX’s Media Sustainability 
 Index (2019), Media Landscapes, Maia Mikashavidze (2017). 

 https://www.ndi.org/publications/results-june-2020-public-opinion-polls-georgia  . Accessed February, 25 
 2022. 

https://www.ndi.org/publications/results-june-2020-public-opinion-polls-georgia


 1(GPB), the radio station Radio Ar Daidardo, and online outlets Netgazeti.ge and 

 Primetime.ge. 

 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Georgian media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). The 2004 Law on Broadcasting (Chapter XII, 

 Articles 60-62) limits concentration of media ownership and mandates ownership 

 transparency. Nonetheless, we find owners with ties to more than one outlet in at least 

 two mediums. Some outlets have owners with murky ties to Georgia’s political elite that 

 create opportunities for hidden influence. We discuss further examples of ownership 

 ties and relationships in the following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian ownership. 

 This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 1) Direct Russian 

 ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, and 4) No Russian ties. 

 Additionally, Georgian state-owned media is color-coded blue. In Georgia, no media 

 owners had suspected or known ties to the Russian government, and none had direct 

 Russian ownership. As such, this profile has no red color-code and one designation of 

 state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Georgia media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, 
 Individuals 

 Owner 
 (%) 

 Television 

 1  Imedi TV  Imedi TV Ltd. 
 Irakli Rukhadze  Majority 

 Other 
 shareholders  Minority 

 2  Mtavari Arkhi  Main Channel, Ltd. 

 Zaza Okuashvili  40 

 Bakur Jakhaia  37 

 Nika Gvaramia  12 



 Nikoloz Sisauri  3 

 Giorgi Rurua  2.5 

 Marie Ana Rurua  2.5 

 Manana Sanadze  1 

 Teimuraz Vasilidze  1 

 Giuli Alasania  0.75 

 Nikolozi Alasania  0.25 

 3  Rustavi 2  Rustavi 2 TV  Kibar Khalvashi  100 

 4  GDS TV  GDS TV LLC 
 Irakli Rukhadze  Majority 

 Other 
 shareholders  Minority 

 5  TV Pirveli  First TV Ltd.  Vakhtang Tsereteli  100 

 Print 

 1  Kviris Palitra  Palitra Media 
 Irakli Tevdorashvili  75 

 Zaza Buadze  25 

 2  Rezonansi  Rezonansi Daily 
 Newspaper Ltd. 

 Zurab 
 Macharadze  100 

 3  Asaval-Dasavali 
 Asaval-Dasavali 
 Publishing House 
 Ltd 

 Lasha 
 Nadareishvili  100 

 4  Alia 
 Alia and Kviris 
 Kronika 
 Newspapers Ltd. 

 Giorgi Bregvadze  100 

 5  Akhali Taoba  Akhali Taoba 
 Newspaper Ltd. 

 Ioseb 
 Goginashvili  45 

 Zurab Beridze  40 

 Medea Sanaia  10 

 Beka Goginashvili  5 

 Radio 

 1  Fortuna FM  Radio Holding 
 Fortuna 

 Guram 
 Chigogidze  100 

 2  Radio Imedi  Georgia Media 
 Production Group 

 Irakli Rukhadze  Majority 

 Other 
 shareholders  Minority 

 3 
 Georgian Public 
 Broadcasting 
 (GPB) 

 Government of the Republic of 
 Georgia  100 

 4  Radio Palitra  Palitra Media  Irakli Tevdorashvili  75 



 Zaza Buadze  25 

 5  Abkhazetis 
 Khma 

 Media Holding 
 Ltd.  Nino Chkheidze  100 

 Online 

 1  Ambebi.ge  Palitra Media  Irakli Tevdorashvili  75 

 3  balkanweb.com  Focus Group LLC  Zaza Buadze  25 

 2  Interpressnews. 
 ge  Palitra Media 

 Irakli Tevdorashvili  75 

 Zaza Buadze  25 

 3  Palitravideo.ge  Palitra Media 
 Irakli Tevdorashvili  75 

 Zaza Buadze  25 

 4  On.ge  On.ge Ltd. 

 Nodar David  25 

 Giorgi Jibladze  25 

 Zurab 
 Gumbaridze  12.5 

 Giorgi Lifonava  12.5 

 Mikheil 
 Mshvildadze  12.5 

 Irakli Saghinadze  12.5 

 5  Kvirispalitra.ge  Palitra Media 
 Irakli Tevdorashvili  75 

 Zaza Buadze  25 

 Results 

 Television 

 Television is by far the most consumed media in Georgia, with 88% of Georgians 

 identifying it as their main information source.  Georgia’s top television outlets are all 7

 privately held, with no state-owned media making the list. While Table 3 reveals some 

 ownership diversity in Georgia’s top television outlets, this has not prevented escalating 

 7  Keshelashvili, et al. (2021) Georgia: An Information Ec  osystem Assessment. Part One: Context, Infrastructure,  Regulation, and 
 Revenue. Internews, p. 6. 



 political polarization. Members from the ruling Georgian Dream party refuse to appear 

 on or engage with several outlets with critical views. 8

 Irakli Ruzhdze, through his asset management and recovery firm Hunnewell Partners, is 

 the principal owner of the first and fourth most-watched Georgian television outlets: 

 Imedi TV and GDS TV, respectively.  Imedi TV is owned directly by Teleimedi LLC, while 9

 GDS TV Ltd. directly owns GDS TV. Both companies, in turn, are owned by Georgian 

 Media Production Group, which Ruzhdze and his partners own through the Dutch firm 

 Media Finance Group BV.  Reports suggest partners  of Ruzhdze control a minority 10

 share.  Ruzhdze only recently became the owner of  these outlets, along with popular 11

 Maestro TV (not in our top media list), after they were sold by previous owner Inna 

 Gudavadze.  Media watchdogs considered Imedi closely  aligned to elites and the 12

 pro-Georgian Dream party while Gudavadze owned the outlet, and it appears to have 

 12  Taktakishvili, Natio. ‘Holder company of TV Imedi for sale.’ Business Media Georgia. Published January 
 29, 2021  URL:  https://bm.ge/en/article/holder-company-of-tv-imedi-for-sale/74529  .  Accessed February 
 25, 2022. 

 11  These unnamed partners likely include Igor Alexeev and Benjamin Marson, founding partners of 
 Hunnewell Partners along with Ruzhdze. See  https://www.hunnewellpartners.com/our-team/  .  Alexeev 
 and Marson also appear as defendants along with Ruzhdze in trial over ownership of Media Finance BV, 
 the Dutch firm that owns Georgian Media Production Group LLC. See “Dutch court has granted 
 pre-judgment attachment of the interests businessman Irakli Rukhadze and his partners have in a 
 foundation, owning 100% of TV ‘Imedi.’” Business Media Georgia. Published October 20, 2021. 

 10  Recent reports of litigation in the Netherlands and the United Kingdom suggest the ownership is 
 being challenged, but sources unanimously indicate Ruzhdze fully controls the outlets. See (i) “Dutch 
 court has granted pre-judgment attachment of the interests businessman Irakli Rukhadze and his 
 partners have in a foundation, owning 100% of TV ‘Imedi.’” Business Media Georgia. Published October 
 20, 2021. URL: 
 https://bm.ge/en/article/dutch-court-has-granted-pre-judgment-attachment-of-the-interests-businessma 
 n-irakli-rukhadze-and-his-partners-have-in-a-foundation-owning-100-of-tv-imedi/93602  .  Accessed 
 February 25, 2022; (ii) Tkeshelashvili, Shota. “UK court to determine the multi-million sum Irakli Rukhadze 
 and his business-partners have to pay to recovery partners and Revoker LLP.” Forbes. Published October 
 20, 2021. URL: 
 https://forbes.ge/en/uk-court-to-determine-the-multi-million-sum-irakli-rukhadze-and-his-business-partne 
 rs-must-pay-to-recovery-partners-revoker-llp/  . Accessed  February 25, 2022. 

 9  Taktakishvili, Natio. “The buyer of TV Imedi and GDS TV is known,” Business Media Georgia. Published 
 January 29, 2021. URL: 
 https://bm.ge/en/article/amiran-gamyrelidze-restornebis-mimart-solidaruli-var/74552  .  Accessed February 
 25, 2022. 

 8  IREX (2021) Georgia: Vibrant Information Barometer, p. 8. URL: 
 https://www.irex.org/resource/vibrant-information-barometer-vibe  .  Accessed February 25, 2022. 

https://bm.ge/en/article/holder-company-of-tv-imedi-for-sale/74529
https://www.hunnewellpartners.com/our-team/
https://bm.ge/en/article/dutch-court-has-granted-pre-judgment-attachment-of-the-interests-businessman-irakli-rukhadze-and-his-partners-have-in-a-foundation-owning-100-of-tv-imedi/93602
https://bm.ge/en/article/dutch-court-has-granted-pre-judgment-attachment-of-the-interests-businessman-irakli-rukhadze-and-his-partners-have-in-a-foundation-owning-100-of-tv-imedi/93602
https://forbes.ge/en/uk-court-to-determine-the-multi-million-sum-irakli-rukhadze-and-his-business-partners-must-pay-to-recovery-partners-revoker-llp/
https://forbes.ge/en/uk-court-to-determine-the-multi-million-sum-irakli-rukhadze-and-his-business-partners-must-pay-to-recovery-partners-revoker-llp/
https://bm.ge/en/article/amiran-gamyrelidze-restornebis-mimart-solidaruli-var/74552
https://www.irex.org/resource/vibrant-information-barometer-vibe


 retained this leaning.  A 2019 poll found Imedi the most trusted television outlet in 13

 Georgia. 14

 The second and third most popular television channels, Mtavari Arkhi and Rustavi 2 

 respectively, share a connected past. Mtavari Arkhi is directly owned by Main Channel, 

 Ltd., which is in turn owned by several shareholders, with Zaza Okushvili (40%), Bakur 

 Jakhaia (37%), and Nika Gvaramia (12%) holding the largest shares. Seven others hold 

 the remaining 11%, with no person holding more than 3% among those seven. Kibar 

 Khalvashi owns 60% of Rustavi 2 outright and effectively controls the remaining 40% 

 share through his ownership of Panorama Ltd. In 2006, Khalvashi was coerced into 

 selling his share of Rustavi 2 by former Georgian president Mikheil Saakashvili. 

 However, he reclaimed his owner’s stake after Georgia’s Supreme Court restored 

 ownership to him in a 2019 decision. 15

 Shortly after this court decision, Rustavi 2 dismissed several journalists, including 

 former Director General Nika Gvaramia. Various NGOs active in the Georgian media 

 space released a statement in 2019 worried that shifting staff, including new 

 management, and the firing of several journalists at Rustavi 2 eroded critical opposition 

 to the government.  As a result of the firings, Gvaramia  and other former Rustavi 2 16

 journalists and staff started Mtavari Arkhi in 2019 to provide an opposition voice in the 

 Georgian media. Gvaramia also has ties to Georgian politics as a member of the 

 Parliament of Georgia and brief stints as Minister of Education and Science and 

 Minister of Justice in the 2000s. He is currently the lawyer of former Georgian president 

 Mikheil Saakashvili,  who is now serving a six-year  sentence after being convicted of 17

 17  “Lawyer: Saakashvili was Recognized as a ‘Victim’ by Ukrainian Prosecutor General’s Office.” Georgia 
 Today. Published February 11, 2022. URL: 

 16  See statement  here  , signed by Transparency International  Georgia, Georgian Democracy Initiative, and 
 Center for Research Journalism and Economic Analysis, among others. 

 15  Antidze, Margarita. “Europe's human rights court rules against owners of Georgian pro-opposition TV 
 channel in ownership row.” Reuters. Published July 18, 2019. URL: 
 https://www.reuters.com/article/us-georgia-politics-tv-court-idUSKCN1UD1YY  .  Accessed February 25, 
 2022. 

 14  The Caucasus Research Resource Centers (2019) NDI: Public attitudes in Georgia, 
 November-December 2019. URL:  https://www.caucasusbarometer.org/en/nn2019ge/codebook/  . 
 Accessed February 25, 2022. 

 13  IREX (2021) Georgia: Vibrant Information Barometer, p. 4, 8. Accessed February 25, 2022. 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/vibe-georgia-2021.pdf 

https://www.transparency.ge/en/post/statement-ngos-ongoing-staff-changes-rustavi-2-tv
https://www.reuters.com/article/us-georgia-politics-tv-court-idUSKCN1UD1YY
https://www.caucasusbarometer.org/en/nn2019ge/codebook/
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/vibe-georgia-2021.pdf


 abuse of power.  Giuli Alasania, Saakashvili’s mother, is also a minority owner of the 18

 outlet. Gvaramia himself remains entangled in an ongoing trial after a 2019 indictment 

 on charges of misuse of funds while at Rustavi 2.  Mtavari Arkhi is the second most 19

 trusted media outlet in Georgia behind Imedi TV. 20

 The fifth most popular television outlet is TV Pirveli, owned by Vakhtang Tsereteli 

 through First TV Ltd. The outlet started in 2015 and focused on sports programming, 

 but later expanded to other content including news, education, and general 

 entertainment. Tsereteli’s father was convicted of money laundering in January 2022; 

 defendants in the case claimed the investigation stemmed from the station's critical 

 coverage of the government.  The government denies  the case was politically 21

 motivated. 

 Georgian ownership of top television channels remains fairly diverse, with the 

 exception of two top outlets that share the same owner: Imedi TV and GDS TV. While 

 ownership is transparent, Imedi TV and GDS TV’s ownership transfer from Inna 

 Gudavadze to Irakli Ruzhdze and his partners could only be confirmed through media 

 reports. However, our difficulty in ascertaining the current ownership through official 

 sources may simply be a function of the ongoing legal process. In addition, several 

 owners have close ties to political figures and parties. These cozy relations present 

 problems for mitigating outside influence, should foreign malign influences 

 compromise these political figures and seek to influence an outlet’s narratives. 

 21  Shoshiashvili, Tata. “TBC bank founder and Georgian opposition leader found guilty of fraud.” Open 
 Caucasus Media. Published January 12, 2022. URL: 
 https://oc-media.org/tbc-bank-founder-and-georgian-opposition-leader-found-guilty-of-fraud/  .  Accessed 
 February 25, 2022. 

 20  The Caucasus Research Resource Centers (2019) NDI: Public attitudes in Georgia, 
 November-December 2019. 

 19  “Former General Director of Rustavi 2 presented charges.” First Channel (1TV). Published August 9, 
 2019, URL:  https://1tv.ge/en/news/former-general-director-of-rustavi-2-presented-charges/  .  Accessed 
 February 26, 2022. 

 18  “Saakashvili Convicted Of Abuse Of Power, Sentenced In Absentia.” RFE/RL's Georgian Service. 
 Published June 29, 2018. URL: 
 https://www.rferl.org/a/saakashvili-convicted-of-abuse-of-power-sentenced-in-absentia/29327555.html?lt 
 flags=mailer  . Accessed February 26, 2022. 

 https://georgiatoday.ge/lawyer-saakashvili-was-recognized-as-victim-by-ukrainian-prosecutor-generals-of 
 fice/  . Accessed February 26, 2022. 

https://oc-media.org/tbc-bank-founder-and-georgian-opposition-leader-found-guilty-of-fraud/
https://1tv.ge/en/news/former-general-director-of-rustavi-2-presented-charges/
https://www.rferl.org/a/saakashvili-convicted-of-abuse-of-power-sentenced-in-absentia/29327555.html?ltflags=mailer
https://www.rferl.org/a/saakashvili-convicted-of-abuse-of-power-sentenced-in-absentia/29327555.html?ltflags=mailer
https://georgiatoday.ge/lawyer-saakashvili-was-recognized-as-victim-by-ukrainian-prosecutor-generals-office/
https://georgiatoday.ge/lawyer-saakashvili-was-recognized-as-victim-by-ukrainian-prosecutor-generals-office/


 Print 

 Only about 14% of Georgians identify newspapers as their main source of information. 

 Like television, print media boasts diverse ownership,  though all five top outlets have 22

 different owners.  Overall, newspaper ownership is quite transparent, with owners 

 easily identified through both official government records and reports from media and 

 NGO watchdogs that identify the same owners. 

 Palitra Media owns Kviris Palitra, the most-circulated print outlet in Georgia. Palitra is a 

 large media corporation that owns a number of outlets in various mediums, including 

 the TV channel Palitra News and the online outlet Interpressnews.ge. The company 

 also has other interests in the marketing, internet-commerce, and web development 

 sectors, in addition to owning Biblusi, a popular bookstore chain. According to 

 Georgia’s public business registry, Irakli Tevdorashvili (75%) and Zaza Buadze (25%) own 

 Palitra Media. Buadze and Tevdorashvili do not appear to have overt foreign ties or 

 close ties to Georgian political parties. However, a Transparency International report 

 noted that politician Dimitri Kumsishvili worked as the director of Kviris Palitra before 

 joining the government as Georgia's First Deputy Prime Minister and Minister of 

 Economy and Sustainable Development in the 2010s.  Kumsishvili is currently a 23

 member of the Georgian Dream party. 

 Rezonansi is the second most-circulated print outlet. It is directly owned by Rezonansi 

 Daily Ltd., which is owned by Zarub Macharadze. Macharadze co-founded the paper in 

 1990 as a Russian-language outlet before switching to the Georgian language in 1992. 

 Despite its history of publishing in Russian, we found no overt foreign ties between 

 Macharadze and Russia. 

 Asaval-Dasavali is the third most-circulated newspaper and is owned directly by 

 Asaval-Dasavali Publishing House, itself owned by Lasha Nadareishvili. The paper has a 

 reputation for publishing hate speech against various ethnic, religious, LGBTQ, and 

 23  Tsetskhladze and Gogiashvili (2018) Who Owns Georgian Media? Transparent International, p. 22. URL: 
 https://transparency.ge/sites/default/files/media_mplobeloba-e_1.pdf  .  Accessed February 25, 2022. 

 22  Keshelashvili, et al. (2021) Georgia: An Information Ec  osystem Assessment. Part One: Context, 
 Infrastructure, Regulation, and Revenue. Internews, p. 6. 

https://transparency.ge/sites/default/files/media_mplobeloba-e_1.pdf


 political groups,  as well as more recently spreading misinformation about the 24

 Covid-19 vaccine.  It also promotes anti-US and anti-NATO  content.  Macharadze 25 26

 also owns the Georgian News Agency and is a board member of the Georgian Press 

 Association. 

 Alia is the fourth most popular newspaper in Georgia. It is directly owned by Alia 

 Holdings, which is owned by Giorgi Bregvadze. While Bregvadze does not have overt 

 or obvious domestic or foreign ties, newspapers from Alia Holdings have been found 

 to publish content that fuels anti-Western attitudes in Georgia.  The European 27

 Commission Against Racism and Intolerance (ECRI), based on the Media Development 

 Foundation’s study, cites outlets from Alia Holdings as having homophobic and 

 xenophobic editorial policies.  Finally, Akhali Taoba  is the fifth most-consumed print 28

 outlet, owned directly by Akhali Taoba Newspaper Ltd., which is then owned by four 

 shareholders: Ioseb Goginashvili (45%), Zurab Beridze (40%), Medea Sanaia (10%), and 

 Beka Goginashvili (5%). We find no overt political ties, foriegn or domestic, among 

 Akhali Taoba’s owners. 

 Overall, we find the top print outlets to have fairly diverse and transparent ownership. 

 This is perhaps reflected in a recent Internews sentiment analysis of Georgian print 

 media, that found all five outlets discussed above to be without serious bias for or 

 against any particular political party in their content from February and March 2021 (the 

 time just after the November 2020 Parliamentary Elections in Georgia).  We do find, 29

 29  Kviris Palitra, Rezonansi, and Akhali Taoba covered all major political parties mostly neutrally, while Alia 
 and Asaval-Dasavali covered all major political parties with mainly negative coverage (though this 
 negative coverage did not seem to have a bias).  See Internews Georgia (2021) Study and Research on 

 28  Council of Europe: European Commission Against Racism and Intolerance (ECRI), ECRI Report on 
 Georgia (Fifth Monitoring Cycle): Adopted December 8, 2015, March 1, 2016, CRI (2016), 2: pp. 16-16, 
 URL:  https://www.refworld.org/docid/584e8b914.html  .  Accessed February 25, 2022. 

 27  Giorgi, et al. (2020) Media Influence Matrix: Georgia. Central European University’s Center for Media, 
 Data and Society, p. 31. 

 26  Giorgi, et al. (2020) Media Influence Matrix: Georgia. Central European University’s Center for Media, 
 Data and Society, p. 31. 

 25  “The Anti-Vaccination Movement and Russian Propaganda.” Institute for Development of Freedom of 
 Information. Published May 5, 2020. URL: 
 https://idfi.ge/en/anti-waxer_movement_and_russian_propaganda  .  Accessed February 25, 2022. 

 24  Giorgi, et al. (2020) Media Influence Matrix: Georgia. Central European University’s Center for Media, 
 Data and Society, p. 69. URL: 
 https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1425/mimgeorgiafullreport2020.pdf 
 . Accessed February 25, 2022. 

https://www.refworld.org/docid/584e8b914.html
https://idfi.ge/en/anti-waxer_movement_and_russian_propaganda
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1425/mimgeorgiafullreport2020.pdf


 however, several outlets with single shareholders. Since multi-stakeholder ownership 

 structures are more difficult to compromise, this lack of within-outlet ownership 

 diversity creates a potential vulnerability for foreign, malign actors to influence content. 

 Radio 

 Radio is the least consumed media in Georgia, with only 13% of Georgians listing it as 

 their main source of information.  The most popular  outlet is Fortuna FM, which is 30

 directly owned by Radio Fortuna FM. Radio Fortuna FM is jointly owned by Tamar 

 Chigogidze (38.9%), Zura Chigogidze (38.9%), and Zamira Chigogidze (22.2%). While 

 predominantly an entertainment station playing a wide variety of popular music, it also 

 provides a news service each hour. 

 The second most popular station is Imedi Radio, directly owned by Imedi Holding. Like 

 other companies in the Imedi family, it is directly owned by Georgian Media Production 

 Group Ltd, which is owned by Irakli Rukhadze and his partners. Georgian Public 

 Broadcasting (GPB), the third most consumed radio station, is state-owned, with the 

 Georgian government owning 100% of the firm. This is one of the outlets with which 

 the Georgian Dream party will engage, suggesting close ties to the country’ ruling 

 politicians. 31

 The fourth most popular station is Radio Palitra, owned by the Palitra Media firm which 

 is ultimately owned by Irakli Tevdorashvili (75%) and Zaza Buadze (25%). Abkhazetis 

 Khma, the fifth most listened to station, is directly owned by Media Holding Ltd., which 

 Nino Chkheidze (100%) ultimately controls. Chkheidze does not appear to have overt 

 foreign or domestic political ties. 

 In sum, we find the radio sector in Georgia has diverse ownership, with all top-five 

 outlets having five different owners. In addition, the process of finding information on 

 radio ownership in Georgia is transparent and easy using the government’s public 

 31  IREX (2021) Georgia: Vibrant Information Barometer, p. 4, 8. 

 30  Keshelashvili, et al. (2021) Georgia: An Information Ecosystem Assessment, Internews, p. 6. 

 Election Media Coverage for the 2020 Parliamentary Elections in Georgia, p. 3. URL: 
 https://mediamonitor.ge/uploads_script/accounts/2_-_INTERNEWS_GEORGIA_-_PRESS_04.2021-EN.pd 
 f  . Accessed February 25, 2022. 

https://mediamonitor.ge/uploads_script/accounts/2_-_INTERNEWS_GEORGIA_-_PRESS_04.2021-EN.pdf
https://mediamonitor.ge/uploads_script/accounts/2_-_INTERNEWS_GEORGIA_-_PRESS_04.2021-EN.pdf


 business registry. While we do not find foreign ties, we observe at least two outlets 

 with close relationships with the currently ruling Georgian Dream party—Imedi Radio 

 and GPB. This poses some vulnerability to foreign, malign influence for some of the 

 most-consumed radio content. 

 Online 

 About 36% of Georgians use news websites and apps as their main source of 

 information.  Palitra Media owns the top three news  sites in Georgia: Ambedi.ge, 32

 Interpressnews.ge, and Palitravideo.ge, respectively. It also owns the fifth most popular 

 online outlet, Kvirispalitra.ge, the online version of its top-ranked print outlet Kviris 

 Palitra. Like other Palitra Media holdings, these web portals are directly owned by 

 Palitra Media Holding’s Irakli Tevodrashvili (75%) and Zaza Buadze (25%). 

 The fourth most popular site is On.ge, which is owned directly by On.ge Ltd. Though 

 information on the website's “About Us” section provides outdated documentation, 33

 Georgia’s public business registry  provides up-to-date information on its ownership 

 structure. Two other companies own On.ge Ltd: Formula Production Ltd. (50%) and 

 Society Omedia Media (50%). Formula Production’s ownership structure includes 

 shareholders Mikheil Mshvildadze (25%), Irakli Saghinadze (25%), Zurab Gumbaridze 

 (25%), and Giorgi Lifonava (25%). We also find Society Omedia Media’s owners are 

 Giorgi Jibladze (50%) and Nodar David (50%). Formula Production’s owners have other 

 relevant ties in the media sector. Mshvildadze and Gumbaridze own InterMedia, an 

 advertising firm that Transparency International Georgia reported as having a 

 monopoly on the Georgian advertising market in 2017 through advertising contracts 

 with both Imedi and Rustavi 2.  Gumbaridze is the  General Director of Formula TV, a 34

 station that he alleges has come under state pressure over critical coverage of 

 34  Tsetskhladze, et al. (2018) The Georgian Advertising Market in 2017: Trends and Challenges. 
 Transparency International Georgia, p. 9. 

 33  See  https://on.ge/about  . Accessed February 25, 2022. 

 32  Keshelashvili, et al. (2021) Georgia: An Information Ecosystem Assessment, Internews, pg. 6. 

https://on.ge/about


 Georgian authorities.  Regarding On.ge’s other owners from Society Omedia Media, 35

 we find no overt political or business ties. 

 The online medium in Georgia has the least ownership diversity among its top five 

 outlets. Four of the five top outlets we examine are held by Palitra Media. The one 

 outlet Palitra Media does not own, On.ge, does boast a diverse list of owners, but 

 some owners have ties to other media-related firms with some level of influence in 

 Georgia’s media space. Given the lack of ownership diversity in the online medium, the 

 narratives that Georgians consume on web portals are highly vulnerable to foreign, 

 malign influence. 

 Conclusion 

 In this brief, we have identified several avenues by which foreign actors, including but 

 not limited to the Kremlin, might influence the media landscape in Georgia. The most 

 direct path to influence is via Kremlin-owned media outlets operating in Georgia, 

 specifically Kremlin-owned TV and news agencies. However, our analysis reveals two 

 additional indirect paths that may contribute to the vulnerability of Georgian media to 

 foreign influence, including (i) the concentration of ownership in web portals and 

 television and (ii) cross-medium ownership concentration. 

 First, four of the top five online outlets are concentrated in the hands of one firm: 

 Palitra Media. This lack of ownership diversity in top Georgian web portals makes 

 narratives in this medium especially vulnerable to foreign malign influence. With the 

 increase in use of the Internet and smartphones to get news, this development is 

 particularly concerning for the future of the Georgian media landscape. Television also 

 presents some concerning ownership concentration. Businessman Irakli Rukhadze and 

 his partners own two of the top television outlets, including the most watched and 

 35  “Car used by Georgian broadcaster Formula TV vandalized.” Committee to Protect Journalists. 
 Published April 13, 2021. URL: 
 https://cpj.org/2021/04/car-used-by-georgian-broadcaster-formula-tv-vandalized/  .  Accessed February 
 28, 2022. “Georgia's independent TV channels allege state pressure.” France 24. Published April 12, 
 2019. URL: 
 https://www.france24.com/en/20191204-georgia-s-independent-tv-channels-allege-state-pressure  . 
 Accessed February 28, 2022. 

https://cpj.org/2021/04/car-used-by-georgian-broadcaster-formula-tv-vandalized/
https://www.france24.com/en/20191204-georgia-s-independent-tv-channels-allege-state-pressure


 most trusted one—Imedi TV. Rukhadze, a US citizen and Georgian native, also owns a 

 minority stake in Georgia’s largest mobile communications company Magti.  Coupled 36

 with the Kremlin television presence in Georgia, this medium carries a concerning level 

 of vulnerability for foreign influence in the country. 

 Second, we find that cross-medium ownership of top outlets exists in a rather 

 noticeable way. Palitra Media Holding owns at least one of the most consumed media 

 outlets in three of the four mediums we examine: print, radio, and online. This includes 

 one in print, one in radio, and four online for a total of six or 30% of all top-consumed 

 media in Georgia. Additionally, Irakli Rukhadze and his partners control two top 

 television channels and one top radio station. Between Rukhadze and Palitra Media, 

 45% of the ownership is concentrated in top outlets across mediums in Georgia. This 

 concentration of ownership across mediums increases the amount of vulnerable 

 content, should a malign foreign influence co-opt the firm’s editorial position. A fully 

 compromised Palitra media, for example, could have huge implications for the 

 narratives that Georgians consume. 

 Though these channels of potential vulnerability are cause for concern, we find other 

 positive developments. When journalists and anchors from the news desk at Rustavi 2 

 left after perceived politically-motivated firings, they created their own television 

 channel with the intentions of providing an opposition perspective to the Georgian 

 media space. Mtavari Arkhi has become competitive, and boasts a great diversity of 

 owners. This ownership diversification among top media increases resilience to malign 

 foreign influence in Georgia’s media space. 

 36  “Dutch court has granted pre-judgment attachment of the interests businessman Irakli Rukhadze and 
 his partners have in a foundation, owning 100% of TV ‘Imedi.’” Business Media Georgia. Published 
 October 20, 2021. 


