
 Belarus: Profile of Media Ownership and 

 Potential Foreign Influence Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  8 

 Television  .....................................................................................................................  8 
 Print  .............................................................................................................................  9 
 Radio  .........................................................................................................................  10 
 Online  ........................................................................................................................  12 

 Conclusion  ......................................................................................................................  14 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Belarusian media market? This profile seeks to address some of the entry points related 

 to media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that malign 

 influence may affect narrative creation in other ways, including through the 

 republishing of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, 

 and journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect 

 ownership of traditional domestic media outlets to identify potential entry points for 

 Russian influence through elites and media owners. By better understanding Belarus’ 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 Belarus remains one of the least transparent countries in the Europe and Eurasia 

 region.  1  Outside of the many state-owned media outlets, a complex web of Russian 

 and Belarusian shell companies obscures who owns and de facto controls the domestic 

 media market. Since owners of top media houses have the potential to influence the 

 content and tone of topics covered by journalists in their employ, understanding who 

 owns the media is crucial to identifying avenues for influence and potential bias in 

 reporting. In this profile, we begin to close this gap with an in-depth look at domestic 

 media ownership in Belarus. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Belarus, and then identified a list 

 of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We used cross-country sources when 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  Bak, Mathias. “Overview of Corruption and Anti-Corruption in Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, 
 Moldova and Ukraine.” Published July 4, 2020. 

 1 



 available (e.g., Zenith, Alexa  3  ), as well as survey data, media watchdog sources, and 

 other open source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Belarus as of 2021 (or the 

 most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of traditional 

 broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in this analysis. 

 By mapping out the ownership and influence of traditional forms of media, these 

 profiles lend insights into potential channels for foreign influence in the top consumed 

 outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Belarus’ media landscape is via Russian 

 state-owned media (see Table 1). Seven of the eleven Russian state-owned media 

 outlets we tracked have a physical presence in Belarus, which provides the Kremlin with 

 a strong channel to directly communicate with, and ultimately influence, Belarusian 

 citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable packages, 

 physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes satellite 

 broadcasting and online or streaming availability. Table 1 provides a footprint of 

 Russian state-owned media presence in Belarus, but does not speak to how 

 well-consumed each outlet is by Belarusian citizens. 

 3  Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television 
 viewership and newspaper circulation, in several dozen countries around the world. Alexa is an online 
 analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic.  https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1: Russian state-owned media in Belarus, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✔  Rossiyskaya Gazeta  ✔  Sputnik  ✘  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✔ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✘ 

 In this profile, AidData has captured direct Russian channels of influence through 

 state-owned media infrastructure. Other indirect forms of Russian influence are 

 possible, including domestic outlets republishing narratives and pro-Russian journalists 

 in-country. In Belarus, the republishing of Russian state media content is widespread. 

 Most domestic state-run outlets directly retransmit Russian state media content. 

 However, according to a recent survey conducted by Chatham House, trust in these 

 outlets is low, with only 19% of Belarusians stating that they trust domestic state-owned 

 media outlets.  4  As a result, despite the high availability  of Russian state media outlets 

 and content, most Belarusians do not wholly trust these news sources. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Belarus by medium 

 (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. Television is the most consumed medium in Belarus, 

 though online media is consumed by 74% of Belarusians under age 35.  5  While we 

 make no claims about the exact influence of each individual outlet, we can assume that 

 5  “Annual Survey Report: Belarus.” European Union Neighbors - East. Published March 2020. 
 https://euneighbourseast.eu/news-and-stories/opinion-polls/opinion-survey-2020-belarus/  . 

 4  Astapenia, Ryhor. “Belarusians’ views on the political crisis - Nov 2021.” Chatham House. January 20, 
 2022.  https://www.chathamhouse.org/2022/01/belarusians-views-political-crisis  . 

 3 

https://euneighbourseast.eu/news-and-stories/opinion-polls/opinion-survey-2020-belarus/
https://www.chathamhouse.org/2022/01/belarusians-views-political-crisis


 outlets that reach higher numbers of consumers have greater potential to influence 

 more citizens. While the Russian state-owned media that we tracked do not appear in 

 the top outlets for Belarus, a number of top Belarusian media outlets repurpose 

 Russian state media content. Other Russian state and privately owned media outlets 

 dominate the Belarusian media market, including Komsomolskaya Pravda, 

 Gazprom-Media’s Humor FM, Russkoe Radio, and Russian Planet (Rusplt.ru). 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in Belarus. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 most consumed outlets, but do show a solid picture of the media landscape over the 

 past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new changes.  6 

 Komsomolskaya Pravda in Belarus and Tut.by have both been included in these 

 rankings, despite their forced shutdowns by the government of Belarus.  7  These outlets 

 will be further discussed in the analysis section. 

 Table 2: Top Belarusian media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  NTV-Belarus 
 Sovetskaya 
 Belorussiya - 
 Belarus Segodnya 

 Autoradio  Tut.by 

 2  ONT  Komsomolskaya 
 Pravda in Belarus  Radio Roks  Onliner.by 

 3  Belarus 1  Argumenti i Fakty 
 v Belorussii  Humor FM  Kp.by 

 4  RTR Belarus  Narodnaya Volya  Unistar Radio  Kp.ru 

 7  “News website of Komsomolskaya Pravda in Belarus blocked.” BelSat TV. Published September 29, 
 2021. 
 https://belsat.eu/en/news/29-09-2021-news-website-of-komsomolskaya-pravda-in-belarus-blocked/  . 

 6  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly 
 available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts 
 conducted in summer 2021. Additional survey data came from: Zenith's Market & Media Intelligence 
 database: Share of viewing - individuals (%) 2018, Zenith's Market & Media Intelligence database: 
 Circulation (000s) 2018, Zenith's Market & Media Intelligence database: Peak time adult audience (000s) 
 2018, and IREX’s Media Sustainability Index (2019). 
 Online: Alexa, April 2021 

 4 

https://belsat.eu/en/news/29-09-2021-news-website-of-komsomolskaya-pravda-in-belarus-blocked/


 5  STV  BelGazeta  Russkoe Radio  Rusplt.ru 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Belarus outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this top 

 outlets list but ranked highly by local experts include the radio stations Radio BA and 

 Hit FM, and the online outlets Belapan.com and Charter97.org. 

 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Belarus media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). Media ownership in Belarus is highly 

 centralized between the government and government-affiliated elites, and true media 

 owners are often obscured through a complex web of shell companies. According to a 

 European Parliament report, over 80% of radio stations and 45% of television stations 

 in Belarus are directly owned by the government.  8  Further examples of ownership ties 

 and relationships are discussed in the following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian ownership. 

 This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 1) Direct Russian 

 ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, and 4) No Russian ties. 

 Additionally, Belarusian state-owned media is color-coded blue. In Belarus, 16 owners 

 had suspected or known ties to the Russian government, and 6 outlets had direct 

 Russian ownership. As such, this profile has 34 red color-codes and 7 designations of 

 state-owned media. 

 8  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary Research Service. Published 
 February 2022. 

 5 



 Table 3: Ownership of top Belarusian media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  NTV-Belarus 
 National State Television and Radio 
 Broadcasting Company of the Republic 
 of Belarus 

 100 

 2  ONT  Ministry of Information of the Republic 
 of Belarus  100 

 3  Belarus 1 
 National State Television and Radio 
 Broadcasting Company of the Republic 
 of Belarus 

 100 

 4  RTR-Belarus  Ministry of Information of the Republic 
 of Belarus  100 

 5  STV  Government of the Republic of Belarus  100 

 Print 

 1 

 Sovetskaya 
 Belorussiya - 
 Belarus 
 Segodnya 

 Government of the Republic of Belarus  100 

 2 
 Komsomolskay 
 a Pravda in 
 Belarus 

 Komsomolskaya 
 Pravda Publishing 
 House JSC 

 Sergei Rudnov 

 Majority 

 Vladimir Sungorkin 

 Vitaly Krivenko 

 Sergei Orlov 

 Grigory Berezkin 

 Arkady Evstafiev 

 Elena Ovcharenko 

 Vladimir 
 Mamontov 

 CJSC BelKP-Press  Marina Statsenko  Minority 

 3 
 Argumenty i 
 Fakty v 
 Belorussii 

 Municipal Government of Moscow  100 

 4  Narodnaya 
 Volya 

 Narodnaya Volya 
 LLC  Iosif Syaredzich  100 

 5  BelGazeta  BelGazeta LLC 
 Kirill Zhivolevich  Majority 

 Yury Karetnikov  Minority 

 6 



 Radio 

 1  Autoradio  "Vashe 
 Televidenie" LLC  Valery Kravchuk  Unknown 

 2  Radio Roks 
 Editorial Office of 
 the Radio Station 
 Radio Roks-M LLC 

 Unknown  Unknown 

 3  Humor FM  "Vashe 
 Televidenie" LLC  Valery Kravchuk  Unknown 

 4  Unistar Radio 

 Belarusian State University  Unknown 

 Media Invest 
 GmbH 

 Harald Albrecht  Unknown 

 Georg Bogner  Unknown 

 5  Russkoe Radio  Federal State Unitary Enterprise 
 Gosconcert  100 

 Online 

 1  Tut.by  Tut by Media LLC 

 Evgenia 
 Chernyavskaya  Majority 

 Kirill Voloshin  Minority 

 Lyudmila Chekina  Minority 

 Marina Zolotova  Minority 

 Ksenia Ivanova  Minority 

 2  Onliner.by  Onliner LLC 
 Ksenia Shuravko  51 

 Vitaly Shuravko  49 

 3  Kp.by 

 Komsomolskaya 
 Pravda Publishing 
 House JSC 

 Sergei Rudnov 

 Majority 

 Vladimir Sungorkin 

 Vitaly Krivenko 

 Sergei Orlov 

 Grigory Berezkin 

 Arkady Evstafiev 

 Elena Ovcharenko 

 Vladimir 
 Mamontov 

 CJSC BelKP-Press  Marina Statsenko  Minority 

 4  Kp.ru 
 Komsomolskaya 
 Pravda Publishing 
 House JSC 

 Sergei Rudnov  45.2 

 Vladimir Sungorkin  4 

 Vitaly Krivenko  Unknown 

 Sergei Orlov  Unknown 

 7 



 Grigory Berezkin  Unknown 

 Arkady Evstafiev  Unknown 

 Elena Ovcharenko  Unknown 

 Vladimir 
 Mamontov  Unknown 

 5  Rusplt.ru  PIK Group 

 Sergei Gordeev  59.4 

 VTB Bank  15.5 

 Kirill Pisarev  9.3 

 PJSC PIK (Public)  9.03 

 Promsvyaz Capital 
 BV  6.77 

 Results 

 Television 

 Television is the most consumed outlet in Belarus.  9  All of the top five television outlets 

 in Belarus are owned and operated by the Government of Belarus. The National State 

 Television and Radio Broadcasting Company of Belarus operates NTV-Belarus and 

 Belarus-1, while the Ministry of Information operates STV, ONT and RTR-Belarus. All 

 five channels utilize some Russian state media content. For example, ONT rebroadcasts 

 a doctored version of Russia’s Channel 1, as well as some content from other Russian 

 federal channels, including NTV, TNT, and RTR-Planeta. According to the Republic of 

 Belarus’ official website, Belarus.by, ONT only produces 46% of its own content, with 

 the remaining 54% aired from Russia’s Channel 1.  10  NTV-Belarus also rebroadcasts 

 Russia’s NTV, while RTR-Belarus repurposes broadcasts from RTR-Planeta in Russia.  11 

 11  Szostek, Joanna. “Russian influence on news media in Belarus.” Communist and Post-Communist 
 Studies:  Volume 48, Issues 2–3  , June–September 2015, Pages 123-135 
 https://core.ac.uk/download/pdf/296209831.pdf  . 

 10  “Belarusian TV channels encouraged to rely on national platform.” Belarus.by. Published April 10, 
 2018. 
 https://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarusian-tv-channels-encouraged-to-rely-on-nati 
 onal-platform_i_0000077617.html 

 9  “Annual Survey Report: Belarus.” European Union Neighbors - East. Published March 2020. 

 8 

https://www.sciencedirect.com/journal/communist-and-post-communist-studies/vol/48/issue/2
https://core.ac.uk/download/pdf/296209831.pdf
https://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarusian-tv-channels-encouraged-to-rely-on-national-platform_i_0000077617.html
https://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarusian-tv-channels-encouraged-to-rely-on-national-platform_i_0000077617.html


 While Russian state media are present both in a direct and rebroadcast format, they are 

 not broadcast live in Belarus, to allow the Belarusian government to censor unwanted 

 content.  12  Additionally, while Belarusian state-owned media often rely on Russian 

 content, a significant portion of content in Belarus is still produced domestically, 

 allowing the Belarusian government to directly influence the population.  13 

 Print 

 Print media remains widely used in Belarus, with 61% of Belarusians consuming print 

 media.  14  The high use of newspapers may be a result of the high private ownership of 

 print media in Belarus, which according to a European Parliament report is over 70% 

 privately owned.  15  However, the most-consumed print outlet in Belarus is the 

 state-owned outlet Belarus Segodnya. 

 The second most-consumed outlet during our study period is Komsomolskaya Pravda 

 in Belarus. A partial subsidiary of the Russian newspaper Komsomolskaya Pravda (KP),  16 

 in August 2020, the Belarusian government forced domestic publishing houses to 

 cease printing the newspaper version. In September 2021, the Belarusian government 

 blocked the website domestically as well, effectively eliminating KP in Belarus from the 

 Belarusian audience.  17  KP in Belarus has been included on our list despite its effective 

 closure, as multiple surveys ranked the newspaper among the top most-consumed 

 outlets in the country, even after the Belarusian government blocked its print version. 

 The third most-consumed print outlet is Argumenty i Fakty v Belorussii. Like KP, 

 Argumenty i Fakty is an owned subsidiary of the Russian Argumenty i Fakty, though the 

 Belarusian editor-in-chief Igor Nikolaevich Sokolov and his team produce the majority 

 17  “News website of Komsomolskaya Pravda in Belarus blocked.” BelSat TV. Published September 29, 
 2021. 

 16  Szostek, Joanna. “The Mass Media and Russia’s ‘Sphere of Interests’: Mechanisms of Regional 
 Hegemony in Belarus and Ukraine.” Geopolitics (2018), 23:2, 307-329, DOI: 
 10.1080/14650045.2017.1402298. 

 15  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary 
 Research Service. Published February 2022. 

 14  “Annual Survey Report: Belarus.” European Union Neighbors - East. Published March 2020. 

 13  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary 
 Research Service. Published February 2022. 

 12  “Belarus Profile - Media.” BBC. Published June 8, 2021. 
 https://www.bbc.com/news/world-europe-17941331 

 9 

https://www.bbc.com/news/world-europe-17941331


 of content locally.  18  In 2014, the Municipal Government of Moscow became the sole 

 owner and operator of Argumenty i Fakty, highlighting a Russian government-owned 

 media in the top consumed print outlets of Belarus.  19 

 Two opposition newspapers round out the top five print outlets in Belarus. Narodnaya 

 Volya is the fourth most-consumed newspaper, followed by BelGazeta. Narodnaya 

 Volya was founded by journalist and editor-in-chief Iosif Syaredzich in 1995. BelGazeta 

 is currently majority owned by long-time journalist and editor-in-chief Kirill Zhivolevich, 

 with Director of BelGazeta Yury Karetnikov owning a minority stake. Like many 

 opposition newspapers and journalists, Narodnaya Volya and BelGazeta have been 

 harassed by the Belarusian government through a number of different methods. Most 

 recently, along with KP in Belarus in August 2020, the Belarusian government blocked 

 the print of Narodnaya Volya and BelGazeta, forcing the newspapers to release their 

 copies solely online.  20 

 In sum, top print outlets in Belarus have more diverse content and ownership than top 

 television outlets. However, as noted by the forced government closure of KP in 

 Belarus, as well as the forced print stoppages of Narodnaya Volya and BelGazeta, the 

 Belarusian government is willing and able to censor content that it does not like in print 

 outlets. 

 Radio 

 The ownership structures of top radio outlets in Belarus is highly opaque compared to 

 print media. According to a European Parliament report, radio in Belarus is heavily 

 state-controlled, with over 80% of radio stations owned by the government of 

 20  “The printed version of Brestskaya Gazeta suffered the fate of Narodnaya Volya, BelGazeta, 
 Svobodnye Novosti Plus.” Brestskaya Gazeta. Published January 19, 2021. 
 https://www.b-g.by/society/pechatnuyu-versiyu-brestskoy-gazetyi-postigla-uchast-narodnoy-voli-belgaze 
 tyi-svobodnyih-novostey-plyus/  . 

 19  Szostek, Joanna. “The Mass Media and Russia’s ‘Sphere of Interests’: Mechanisms of Regional 
 Hegemony in Belarus and Ukraine.” Geopolitics (2018), 23:2, 307-329, DOI: 
 10.1080/14650045.2017.1402298. 

 18  Szostek, Joanna. “The Mass Media and Russia’s ‘Sphere of Interests’: Mechanisms of Regional 
 Hegemony in Belarus and Ukraine.” Geopolitics (2018), 23:2, 307-329, DOI: 
 10.1080/14650045.2017.1402298. 

 10 

https://www.b-g.by/society/pechatnuyu-versiyu-brestskoy-gazetyi-postigla-uchast-narodnoy-voli-belgazetyi-svobodnyih-novostey-plyus/
https://www.b-g.by/society/pechatnuyu-versiyu-brestskoy-gazetyi-postigla-uchast-narodnoy-voli-belgazetyi-svobodnyih-novostey-plyus/


 Belarus.  21  Nearly all of the top radio stations in Belarus are spin-offs of radio stations in 

 Russia, which may or may not be affiliated with the Belarusian versions. 

 Autoradio, the most-consumed radio station, and Humor FM, the third most-consumed 

 station, are both owned by Vashe Televidenie LLC, a company that is ultimately 50% 

 owned by Trio Media LLC. Trio Media LLC runs all advertising for all Vashe Televidenie 

 subsidiaries and is owned by Sergei Teterin, Olga Minets, and AMG Inform LLC.  22 

 Sergei Teterin has ties to President Alexander Lukashenko, and is the former Assistant 

 to the President and Director of Belarus’ National Olympic Committee. Olga Minets, a 

 popular singer in Belarus known as Alesya, is married to Leonid Minets, the owner of 

 BelMuz TV and AMG Inform LLC.  23  The director of Vashe Televidenie LLC is Valery 

 Kravchuk, for whom only some information can be found. While the complete 

 ownership structure of Vashe Televidenie LLC is unclear, powerful elites connected to 

 the Lukashenko government benefit from ownership of the top radio outlets. 

 The second most-consumed radio station is Radio Roks, a rock music station. The 

 ownership structure of Radio Roks is unclear. Some sources claim that Radio Roks is 

 owned by a private Belarusian company, while others claim that Russian organizations 

 own the outlet.  24  Both Russia and Ukraine have their own radio stations that are also 

 called Radio Roks, although they do not appear to be openly affiliated. Ultimately, no 

 reliable ownership data was available for Radio Roks in Belarus. 

 The remaining outlets have foreign ownership. The fourth most-consumed station, 

 Radio Unistar, was created in 2000 as a joint venture between Belarusian State 

 University and Media Invest GmbH, a German company. While BSU is a public 

 university, little government influence seems to penetrate the content of Radio Unistar, 

 which airs mostly pop music and pop culture news. Russkoe Radio, the fifth 

 most-consumed radio station, rebroadcasts content from Russkoe Radio in Russia 

 24  “Who owns the popular FM stations in Belarus?” Svaboda. Published January 18, 2019. 
 https://www.svaboda.org/a/29717321.html 

 23  “How members of the Yarmolenko family became shadow media tycoons in Belarus.” Nasha Niva. 
 Published July 26, 2019.  https://nashaniva.com/?c=ar&i=234472&lang=ru  . 

 22  “Sergey Teterin and singer Alesya are co-owners of TNT-International.” Nasha Niva. Published March 
 15, 2019.  https://nashaniva.com/?c=ar&i=227050&lang=ru  . 

 21  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary 
 Research Service. Published February 2022. 

 11 

https://www.svaboda.org/a/29717321.html
https://nashaniva.com/?c=ar&i=234472&lang=ru
https://nashaniva.com/?c=ar&i=227050&lang=ru


 owned by a Russian state organization, FSUE Gosconcert. The Belarus version is 

 registered to the same private company address as Radio Roks;  25  However, the 

 Belarusian Russkoe Radio website claims it is owned by Russian Media Group, a media 

 conglomerate in Russia acquired by Russian state-owned FSUE Gosconcert.  26 

 Like television, both the Russian and Belarusian governments own shares in the top 

 radio outlets in Belarus. Radio is highly opaque, likely due to the complexity of hidden 

 ownership of top outlets by political elites connected to the Lukashenko government 

 and/or Russia. 

 Online 

 Across the Europe and Eurasia region, top-viewed online media sites tend to be 

 independently owned more often than traditional media. For the top two online outlets 

 in Belarus, that trend remains true. Tut.by, the most viewed online news site in Belarus, 

 gained popularity for its coverage of the 2020 anti-government protests. However, 

 following the protests in late 2020, Lukashenko’s government arrested or exiled the 

 owners of Tut.by and banned the site, which is no longer accessible in Belarus.  27 

 Currently, Evgenia Chernyavskaya, the daughter of Tut.by founder Yuri Zisser and 

 current majority stakeholder, lives in Tel Aviv, though the Lukashenko regime has 

 arrested her mother, Yulia, and a number of journalists.  28  Minority owners Kirill Voloshin 

 and Ksenia Ivanova both remain abroad as well. The two other minority shareholders, 

 Lyudmila Chekina and Marina Zolotova have been arrested by Belarusian authorities. 

 As such, the status of Tut.by as a top independent news source in Belarus is in 

 jeopardy. Tut.by has remained among top outlets on surveys conducted after the 

 government shutdown of the website, meaning that Belarusians continue to access 

 Tut.by or at least still view the outlet as highly influential. One potential explanation for 

 28  “'Nobody is safe' in Belarus, says independent media heiress behind Tut.by.” France 24. Published 
 May 27, 2021. 
 https://www.france24.com/en/live-news/20210527-nobody-is-safe-in-belarus-says-independent-media-h 
 eiress-behind-tut-by 

 27  “Belarus Slaps 'Extremist' Label On Popular News Sites.” Radio Free Europe/Radio Liberty. Published 
 August 13, 2021.  https://www.rferl.org/a/belarus-tutby-zerkalo-banned/31409535.html 

 26  “Сергея Кожевникова уволили с поста гендиректора Русской медиагруппы.” RBC.ru. Published August 
 10, 2015.  https://www.rbc.ru/technology_and_media/10/08/2015/55c899b49a7947624ab886c5  . 

 25  “Who owns the popular FM stations in Belarus?” Svaboda. Published January 18, 2019. 
 https://www.svaboda.org/a/29717321.html 

 12 

https://www.france24.com/en/live-news/20210527-nobody-is-safe-in-belarus-says-independent-media-heiress-behind-tut-by
https://www.france24.com/en/live-news/20210527-nobody-is-safe-in-belarus-says-independent-media-heiress-behind-tut-by
https://www.rferl.org/a/belarus-tutby-zerkalo-banned/31409535.html
https://www.rbc.ru/technology_and_media/10/08/2015/55c899b49a7947624ab886c5
https://www.svaboda.org/a/29717321.html


 this phenomenon is that virtual private networks (VPNs) are often used in Belarus to 

 avoid blocked websites and government censorship, though these routing websites 

 have started to be attacked by the government as well.  29 

 Onliner.by, the second-most visited online news site in Belarus, is also independently 

 owned. Now-divorced couple Vitaly and Ksenia Shuravko own the full enterprise, which 

 focuses on lifestyle, fashion, and technology news rather than politics. According to a 

 Bolshoi article, Onliner.by models itself after a Silicon Valley start-up and seems to use 

 journalism to build an “onliner” lifestyle.  30 

 The Russian and Belarusian versions of Komsomolskaya Pravda (KP) are both in the top 

 visited news sites in Belarus, though Kp.by was blocked by Belarusian authorities in 

 September 2021.  31  The sole difference between Kp.by and Kp.ru is that CJSC 

 BelKP-Press, a partial subsidiary of Komsomolskaya Pravda Publishing House, publishes 

 Kp.by, whereas KPPH publishes Kp.ru directly. The ownership of Komsomolskaya 

 Pravda is complex and highly opaque, making it difficult to confirm exact names of 

 owners or their share holdings. KP in Belarus is mostly owned by KPPH, but it also has 

 minority shareholders in Belarus, including longtime director Marina Statsenko. 

 The final top online outlet is Rusplt.ru, or Russian Planet, a Russian media site owned 

 by Morton Construction Company. A major construction contractor in Russia, Morton 

 was purchased by PIK Group, one of the largest real estate conglomerates in Russia. As 

 a result, PIK Group is the parent company of Russian Planet. PIK Group held an IPO in 

 2007, leading to partial public ownership of the company. Former Russian senator, 

 Sergei Gordeev, remains the majority shareholder, with Russian state-owned VTB Bank 

 owning the next highest percentage. Founder of PIK Group, Kirill Pisarev owns a 

 minority stake, and the rest of the shares were purchased publicly. 

 31  “News website of Komsomolskaya Pravda in Belarus blocked.” BelSat TV. Published September 29, 
 2021. 

 30  “Vitaliy Shuravko, owner of onliner.by: ‘Do real things.’” Bolshoi.by. Published 2013. 
 https://bolshoi.by/persona/onliner-vitalij-shuravko/  . 

 29  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary 
 Research Service. Published February 2022. 
 https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698922/EPRS_BRI(2022)698922_EN.pdf  . 

 13 

https://bolshoi.by/persona/onliner-vitalij-shuravko/
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698922/EPRS_BRI(2022)698922_EN.pdf


 In sum, online outlets are susceptible to Russian and Belarusian government influences. 

 The Belarusian government shut down both Tut.by and Kp.by as a result of their 

 reporting on the 2020-2021 Belarus protests. Affiliates of the Russian government 

 control both Kp.ru and Rusplt.ru. As a result, while some online outlets still remain 

 independent, state control of online media in Belarus remains a fundamental issue. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of Belarus. The collected data highlight two trends in Belarusian media. 

 First, Russian state-owned media dominates the media market in Belarus. Second, 

 Belarus’ domestic media ownership is top-heavy, government-influenced, and very 

 opaque, which may create further opportunities for malign influence, be it foreign or 

 domestic. 

 Many Russian state-owned outlets operate directly within Belarus; however, most 

 Belarusians consume Russian state media through Belarusian intermediaries, which are 

 able to tailor Russian broadcasts that better fit the Belarusian narrative. All five of the 

 top television outlets in Belarus rebroadcast Russian state-owned television. Similarly, 

 Russian state-owned media constitute two of the five top radio stations in Belarus. 

 Outside of the Russian government, major Russian media outlets, such as 

 Komsomolskaya Pravda and Russian Planet, make up a large share of the Belarusian 

 media market. As a result, Russia has many strong channels for influence in Belarus. 

 The remaining outlets that do not rebroadcast Russian content or are not 

 Russian-owned are mostly government owned or influenced. The state-run Belarus 

 Segodnya is the most circulated newspaper in Belarus and Radio Unistar could be 

 influenced through the public Belarusian State University. In addition, independent 

 outlets that cross the government have been targeted, as the most read news site, 

 Tut.by, was shut down for its coverage of the Belarusian protests. As such, the 

 Belarusian government extends considerable influence over independent media as 

 well. 

 14 



 In sum, the Russian government has a number of strong channels for influencing 

 Belarus’ media. Centralized media ownership, heavy state control, and the presence of 

 Russian state media outlets and media content provide a clear picture of heavy Russian 

 influence in the Belarusian media space. 

 15 


