
 Belarus: Profile of Media Ownership 
 and Potential Foreign Influence 
 Channels 

 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln 

 Zaleski 

 April 2023 



 Table of Contents 

 Table of Contents  1 
 Acknowledgements  1 
 Introduction  1 
 Russian Media Footprints  2 

 Table 1. Russian state-owned media in Belarus, 2021  3 
 Top Media Outlets  4 

 Table 2: Top Belarusian media outlets ranked by overall consumption  5 
 Media Ownership  6 

 Table 3: Ownership of top Belarusian media outlets by share  6 
 Results  8 

 Television  8 
 Print  9 
 Radio  10 
 Online  12 

 Conclusion  14 

 Acknowledgements 

 AidData would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this 

 profile. We additionally want to acknowledge AidData’s team of student 

 Research Assistants who collected data for this project, including Diane 

 Frangulea, Maggie Herndon, Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, 

 Morgan King, Deb Kornblut, Amelia Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper 

 Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, Emmeline Walker, Sophia Zaman, and 

 Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative 

 in the Belarusian media market? This profile seeks to address some of the entry 

 points related to media ownership and Russian state-owned media. AidData 

 recognizes that malign influence may affect narrative creation in other ways, 

 including through the republishing of foreign content in domestic media outlets, 

 interactions on social media, and journalist biases. However, this project focuses 

 solely on direct and indirect ownership of traditional domestic media outlets to 

 identify potential entry points for Russian influence through elites and media 

 owners. By better understanding Belarus’ domestic media ownership 

 environment, including what media outlets citizens consume and who the 

 owners of those outlets are, we can anticipate entry points where malign actors 

 may try to influence domestic narratives. 

 Belarus remains one of the least transparent countries in the Europe and Eurasia 

 region.  1  Outside of the many state-owned media outlets,  a complex web of 

 Russian and Belarusian shell companies obscures who owns and de facto 

 controls the domestic media market. Since owners of top media houses have the 

 potential to influence the content and tone of topics covered by journalists in 

 their employ, understanding who owns the media is crucial to identifying 

 avenues for influence and potential bias in reporting. In this profile, we begin to 

 close this gap with an in-depth look at domestic media ownership in Belarus. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by 

 AidData, a research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data 

 for this profile was collected manually by AidData staff and student research 

 assistants. We began by conducting web searches to identify a list of media in 

 Belarus, and then identified a list of the top-ranked outlets in terms of overall 

 consumption. We then used this information to gather the ownership data. We 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a 
 buy-in to a Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in 
 place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  Bak, Mathias. “Overview of Corruption and Anti-Corruption in Armenia, Azerbaijan, Belarus, 
 Georgia, Moldova and Ukraine.” Published July 4, 2020. 

 1 



 used cross-country sources when available (e.g., Zenith, Alexa  3  ), as well as survey 

 data, media watchdog sources, and other open source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Belarus as of 2021 (or 

 the most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of 

 traditional broadcast, print, and online media outlets. Social media is not 

 included in this analysis. By mapping out the ownership and influence of 

 traditional forms of media, these profiles lend insights into potential channels for 

 foreign influence in the top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Belarus’ media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Seven of the eleven Russian 

 state-owned media outlets we tracked have a physical presence in Belarus, 

 which provides the Kremlin with a strong channel to directly communicate with, 

 and ultimately influence, Belarusian citizens. Physical presence includes physical 

 infrastructure, such as cable packages, physical office space or local bureaus, 

 and radio broadcasters, but excludes satellite broadcasting and online or 

 streaming availability. Table 1 provides a footprint of Russian state-owned media 

 presence in Belarus, but does not speak to how well-consumed each outlet is by 

 Belarusian citizens. 

 3  Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television 
 viewership and newspaper circulation, in several dozen countries around the world. Alexa is an 
 online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1. Russian state-owned media in Belarus, 2021 

 Television 

 Russia 1  ✔ 

 Russia 24  ✔ 

 Russia K  ✔ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✘ 

 Print 

 Rossiyskaya Gazeta  ✔ 

 Radio 

 Sputnik  ✘ 

 News Agency 

 TASS  ✔ 

 Sputnik  ✔ 

 In this profile, AidData has captured direct Russian channels of influence through 

 state-owned media infrastructure. Other indirect forms of Russian influence are 

 possible, including domestic outlets republishing narratives and pro-Russian 

 journalists in-country. In Belarus, the republishing of Russian state media content 

 is widespread. Most domestic state-run outlets directly retransmit Russian state 

 media content. However, according to a recent survey conducted by Chatham 

 House, trust in these outlets is low, with only 19% of Belarusians stating that they 

 trust domestic state-owned media outlets.  4  As a result,  despite the high 

 availability of Russian state media outlets and content, most Belarusians do not 

 wholly trust these news sources. 

 4  Astapenia, Ryhor. “Belarusians’ views on the political crisis - Nov 2021.” Chatham House. January 20, 2022. 
 https://www.chathamhouse.org/2022/01/belarusians-views-political-crisis  . 

 3 

https://www.chathamhouse.org/2022/01/belarusians-views-political-crisis


 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Belarus by 

 medium (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators 

 such as viewership share and circulation. Television is the most consumed 

 medium in Belarus, though online media is consumed by 74% of Belarusians 

 under age 35.  5  While we make no claims about the exact  influence of each 

 individual outlet, we can assume that outlets that reach higher numbers of 

 consumers have greater potential to influence more citizens. While the Russian 

 state-owned media that we tracked do not appear in the top outlets for Belarus, 

 a number of top Belarusian media outlets repurpose Russian state media 

 content. Other Russian state and privately owned media outlets dominate the 

 Belarusian media market, including Komsomolskaya Pravda, Gazprom-Media’s 

 Humor FM, Russkoe Radio, and Russian Planet (Rusplt.ru). 

 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 

 2017 to 2021 to determine the top media outlets in Belarus. This strategy offers 

 a more long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of 

 the top media outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect 

 the current order of most consumed outlets, but do show a solid picture of the 

 media landscape over the past five years. Recent rankings are weighted more 

 heavily to adjust for new changes.  6  Komsomolskaya Pravda in Belarus and Tut.by 

 have both been included in these rankings, despite their forced shutdowns by 

 the government of Belarus.  7  These outlets will be  further discussed in the 

 analysis section. 

 7  “News website of Komsomolskaya Pravda in Belarus blocked.” BelSat TV. Published September 29, 2021. 
 https://belsat.eu/en/news/29-09-2021-news-website-of-komsomolskaya-pravda-in-belarus-blocked/  . 

 6  Television, Print and Radio: Television, radio and print rankings were calculated using multiple publicly available surveys 
 and circulation data, including an AidData survey of country and regional experts conducted in summer 2021. Additional 
 survey data came from: Zenith's Market & Media Intelligence database: Share of viewing - individuals (%) 2018, Zenith's 
 Market & Media Intelligence database: Circulation (000s) 2018, Zenith's Market & Media Intelligence database: Peak 
 time adult audience (000s) 2018, and IREX’s Media Sustainability Index (2019). 
 Online: Alexa, April 2021 

 5  “Annual Survey Report: Belarus.” European Union Neighbors - East. Published March 2020. 
 https://euneighbourseast.eu/news-and-stories/opinion-polls/opinion-survey-2020-belarus/  . 

 4 

https://belsat.eu/en/news/29-09-2021-news-website-of-komsomolskaya-pravda-in-belarus-blocked/
https://euneighbourseast.eu/news-and-stories/opinion-polls/opinion-survey-2020-belarus/


 Table 2: Top Belarusian media outlets ranked by overall 

 consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  NTV-Belarus 

 Sovetskaya 
 Belorussiya - 
 Belarus 
 Segodnya 

 Autoradio  Tut.by 

 2  ONT 
 Komsomolskaya 
 Pravda in 
 Belarus 

 Radio Roks  Onliner.by 

 3  Belarus 1 
 Argumenti i 
 Fakty v 
 Belorussii 

 Humor FM  Kp.by 

 4  RTR Belarus  Narodnaya 
 Volya  Unistar Radio  Kp.ru 

 5  STV  BelGazeta  Russkoe Radio  Rusplt.ru 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media 

 experts in 2021, the majority of top Belarus outlets mirror the results of 

 open-source data collection by AidData researchers. However, additional outlets 

 excluded from this top outlets list but ranked highly by local experts include the 

 radio stations Radio BA and Hit FM, and the online outlets Belapan.com and 

 Charter97.org. 

 5 



 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Belarus media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). Media ownership in Belarus is highly 

 centralized between the government and government-affiliated elites, and true 

 media owners are often obscured through a complex web of shell companies. 

 According to a European Parliament report, over 80% of radio stations and 45% 

 of television stations in Belarus are directly owned by the government.  8  Further 

 examples of ownership ties and relationships are discussed in the following 

 section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian 

 ownership. This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 

 1) Direct Russian ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, 

 and 4) No Russian ties. Additionally, Belarusian state-owned media is 

 color-coded blue. In Belarus, 16 owners had suspected or known ties to the 

 Russian government, and 6 outlets had direct Russian ownership. As such, this 

 profile has 34 red color-codes and 7 designations of state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Belarusian media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  NTV-Belarus 
 National State Television and Radio 
 Broadcasting Company of the Republic of 
 Belarus 

 100 

 2  ONT  Ministry of Information of the Republic of 
 Belarus  100 

 3  Belarus 1 
 National State Television and Radio 
 Broadcasting Company of the Republic of 
 Belarus 

 100 

 4  RTR-Belarus  Ministry of Information of the Republic of 
 Belarus  100 

 5  STV  Government of the Republic of Belarus  100 

 8  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary Research Service. 
 Published February 2022. 

 6 



 Print 

 1 
 Sovetskaya 
 Belorussiya - 
 Belarus Segodnya 

 Government of the Republic of Belarus  100 

 2  Komsomolskaya 
 Pravda in Belarus 

 Komsomolskaya Pravda 
 Publishing House JSC 

 Sergei Rudnov 

 Majority 

 Vladimir Sungorkin 

 Vitaly Krivenko 

 Sergei Orlov 

 Grigory Berezkin 

 Arkady Evstafiev 

 Elena Ovcharenko 

 Vladimir Mamontov 

 CJSC BelKP-Press  Marina Statsenko  Minority 

 3  Argumenty i Fakty 
 v Belorussii  Municipal Government of Moscow  100 

 4  Narodnaya Volya  Narodnaya Volya LLC  Iosif Syaredzich  100 

 5  BelGazeta  BelGazeta LLC 
 Kirill Zhivolevich  Majority 

 Yury Karetnikov  Minority 

 Radio 

 1  Autoradio  "Vashe Televidenie" 
 LLC  Valery Kravchuk  Unknown 

 2  Radio Roks 
 Editorial Office of the 
 Radio Station Radio 
 Roks-M LLC 

 Unknown  Unknown 

 3  Humor FM  "Vashe Televidenie" 
 LLC  Valery Kravchuk  Unknown 

 4  Unistar Radio 

 Belarusian State University  Unknown 

 Media Invest GmbH 
 Harald Albrecht  Unknown 

 Georg Bogner  Unknown 

 5  Russkoe Radio  Federal State Unitary Enterprise Gosconcert  100 

 Online 

 1  Tut.by  Tut by Media LLC 

 Evgenia 
 Chernyavskaya  Majority 

 Kirill Voloshin  Minority 

 Lyudmila Chekina  Minority 

 Marina Zolotova  Minority 

 Ksenia Ivanova  Minority 

 2  Onliner.by  Onliner LLC 
 Ksenia Shuravko  51 

 Vitaly Shuravko  49 

 3  Kp.by  Komsomolskaya Pravda 
 Publishing House JSC 

 Sergei Rudnov 

 Majority 

 Vladimir Sungorkin 

 Vitaly Krivenko 

 Sergei Orlov 

 Grigory Berezkin 

 Arkady Evstafiev 

 7 



 Elena Ovcharenko 

 Vladimir Mamontov 

 CJSC BelKP-Press  Marina Statsenko  Minority 

 4  Kp.ru  Komsomolskaya Pravda 
 Publishing House JSC 

 Sergei Rudnov  45.2 

 Vladimir Sungorkin  4 

 Vitaly Krivenko  Unknown 

 Sergei Orlov  Unknown 

 Grigory Berezkin  Unknown 

 Arkady Evstafiev  Unknown 

 Elena Ovcharenko  Unknown 

 Vladimir Mamontov  Unknown 

 5  Rusplt.ru  PIK Group 

 Sergei Gordeev  59.4 

 VTB Bank  15.5 

 Kirill Pisarev  9.3 

 PJSC PIK (Public)  9.03 

 Promsvyaz Capital BV  6.77 

 Results 

 Television 

 Television is the most consumed outlet in Belarus.  9  All of the top five television 

 outlets in Belarus are owned and operated by the Government of Belarus. The 

 National State Television and Radio Broadcasting Company of Belarus operates 

 NTV-Belarus and Belarus-1, while the Ministry of Information operates STV, ONT 

 and RTR-Belarus. All five channels utilize some Russian state media content. For 

 example, ONT rebroadcasts a doctored version of Russia’s Channel 1, as well as 

 some content from other Russian federal channels, including NTV, TNT, and 

 RTR-Planeta. According to the Republic of Belarus’ official website, Belarus.by, 

 ONT only produces 46% of its own content, with the remaining 54% aired from 

 Russia’s Channel 1.  10  NTV-Belarus also rebroadcasts  Russia’s NTV, while 

 RTR-Belarus repurposes broadcasts from RTR-Planeta in Russia.  11 

 11  Szostek, Joanna. “Russian influence on news media in Belarus.” Communist and Post-Communist Studies:  Volume 48, 
 Issues 2–3  , June–September 2015, Pages 123-135  https://core.ac.uk/download/pdf/296209831.pdf  . 

 10  “Belarusian TV channels encouraged to rely on national platform.” Belarus.by. Published April 10, 2018. 
 https://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarusian-tv-channels-encouraged-to-rely-on-national-platform_i_ 
 0000077617.html 

 9  “Annual Survey Report: Belarus.” European Union Neighbors - East. Published March 2020. 

 8 

https://www.sciencedirect.com/journal/communist-and-post-communist-studies/vol/48/issue/2
https://www.sciencedirect.com/journal/communist-and-post-communist-studies/vol/48/issue/2
https://core.ac.uk/download/pdf/296209831.pdf
https://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarusian-tv-channels-encouraged-to-rely-on-national-platform_i_0000077617.html
https://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarusian-tv-channels-encouraged-to-rely-on-national-platform_i_0000077617.html


 While Russian state media are present both in a direct and rebroadcast format, 

 they are not broadcast live in Belarus, to allow the Belarusian government to 

 censor unwanted content.  12  Additionally, while Belarusian  state-owned media 

 often rely on Russian content, a significant portion of content in Belarus is still 

 produced domestically, allowing the Belarusian government to directly influence 

 the population.  13 

 Print 

 Print media remains widely used in Belarus, with 61% of Belarusians consuming 

 print media.  14  The high use of newspapers may be a  result of the high private 

 ownership of print media in Belarus, which according to a European Parliament 

 report is over 70% privately owned.  15  However, the  most-consumed print outlet 

 in Belarus is the state-owned outlet Belarus Segodnya. 

 The second most-consumed outlet during our study period is Komsomolskaya 

 Pravda in Belarus. A partial subsidiary of the Russian newspaper Komsomolskaya 

 Pravda (KP),  16  in August 2020, the Belarusian government  forced domestic 

 publishing houses to cease printing the newspaper version. In September 2021, 

 the Belarusian government blocked the website domestically as well, effectively 

 eliminating KP in Belarus from the Belarusian audience.  17  KP in Belarus has been 

 included on our list despite its effective closure, as multiple surveys ranked the 

 newspaper among the top most-consumed outlets in the country, even after the 

 Belarusian government blocked its print version. The third most-consumed print 

 outlet is Argumenty i Fakty v Belorussii. Like KP, Argumenty i Fakty is an owned 

 subsidiary of the Russian Argumenty i Fakty, though the Belarusian 

 editor-in-chief Igor Nikolaevich Sokolov and his team produce the majority of 

 content locally.  18  In 2014, the Municipal Government  of Moscow became the 

 18  Szostek, Joanna. “The Mass Media and Russia’s ‘Sphere of Interests’: Mechanisms of Regional Hegemony in Belarus 
 and Ukraine.” Geopolitics (2018), 23:2, 307-329, DOI: 10.1080/14650045.2017.1402298. 

 17  “News website of Komsomolskaya Pravda in Belarus blocked.” BelSat TV. Published September 29, 2021. 

 16  Szostek, Joanna. “The Mass Media and Russia’s ‘Sphere of Interests’: Mechanisms of Regional Hegemony in Belarus 
 and Ukraine.” Geopolitics (2018), 23:2, 307-329, DOI: 10.1080/14650045.2017.1402298. 

 15  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary Research Service. 
 Published February 2022. 

 14  “Annual Survey Report: Belarus.” European Union Neighbors - East. Published March 2020. 

 13  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary Research Service. 
 Published February 2022. 

 12  “Belarus Profile - Media.” BBC. Published June 8, 2021.  https://www.bbc.com/news/world-europe-17941331 

 9 

https://www.bbc.com/news/world-europe-17941331


 sole owner and operator of Argumenty i Fakty, highlighting a Russian 

 government-owned media in the top consumed print outlets of Belarus.  19 

 Two opposition newspapers round out the top five print outlets in Belarus. 

 Narodnaya Volya is the fourth most-consumed newspaper, followed by 

 BelGazeta. Narodnaya Volya was founded by journalist and editor-in-chief Iosif 

 Syaredzich in 1995. BelGazeta is currently majority owned by long-time journalist 

 and editor-in-chief Kirill Zhivolevich, with Director of BelGazeta Yury Karetnikov 

 owning a minority stake. Like many opposition newspapers and journalists, 

 Narodnaya Volya and BelGazeta have been harassed by the Belarusian 

 government through a number of different methods. Most recently, along with 

 KP in Belarus in August 2020, the Belarusian government blocked the print of 

 Narodnaya Volya and BelGazeta, forcing the newspapers to release their copies 

 solely online.  20 

 In sum, top print outlets in Belarus have more diverse content and ownership 

 than top television outlets. However, as noted by the forced government closure 

 of KP in Belarus, as well as the forced print stoppages of Narodnaya Volya and 

 BelGazeta, the Belarusian government is willing and able to censor content that 

 it does not like in print outlets. 

 Radio 

 The ownership structures of top radio outlets in Belarus is highly opaque 

 compared to print media. According to a European Parliament report, radio in 

 Belarus is heavily state-controlled, with over 80% of radio stations owned by the 

 government of Belarus.  21  Nearly all of the top radio  stations in Belarus are 

 spin-offs of radio stations in Russia, which may or may not be affiliated with the 

 Belarusian versions. 

 Autoradio, the most-consumed radio station, and Humor FM, the third 

 most-consumed station, are both owned by Vashe Televidenie LLC, a company 

 21  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary Research Service. 
 Published February 2022. 

 20  “The printed version of Brestskaya Gazeta suffered the fate of Narodnaya Volya, BelGazeta, Svobodnye Novosti Plus.” 
 Brestskaya Gazeta. Published January 19, 2021. 
 https://www.b-g.by/society/pechatnuyu-versiyu-brestskoy-gazetyi-postigla-uchast-narodnoy-voli-belgazetyi-svobodnyih-n 
 ovostey-plyus/  . 

 19  Szostek, Joanna. “The Mass Media and Russia’s ‘Sphere of Interests’: Mechanisms of Regional Hegemony in Belarus 
 and Ukraine.” Geopolitics (2018), 23:2, 307-329, DOI: 10.1080/14650045.2017.1402298. 

 10 

https://www.b-g.by/society/pechatnuyu-versiyu-brestskoy-gazetyi-postigla-uchast-narodnoy-voli-belgazetyi-svobodnyih-novostey-plyus/
https://www.b-g.by/society/pechatnuyu-versiyu-brestskoy-gazetyi-postigla-uchast-narodnoy-voli-belgazetyi-svobodnyih-novostey-plyus/


 that is ultimately 50% owned by Trio Media LLC. Trio Media LLC runs all 

 advertising for all Vashe Televidenie subsidiaries and is owned by Sergei Teterin, 

 Olga Minets, and AMG Inform LLC.  22  Sergei Teterin has  ties to President 

 Alexander Lukashenko, and is the former Assistant to the President and Director 

 of Belarus’ National Olympic Committee. Olga Minets, a popular singer in 

 Belarus known as Alesya, is married to Leonid Minets, the owner of BelMuz TV 

 and AMG Inform LLC.  23  The director of Vashe Televidenie  LLC is Valery 

 Kravchuk, for whom only some information can be found. While the complete 

 ownership structure of Vashe Televidenie LLC is unclear, powerful elites 

 connected to the Lukashenko government benefit from ownership of the top 

 radio outlets. 

 The second most-consumed radio station is Radio Roks, a rock music station. 

 The ownership structure of Radio Roks is unclear. Some sources claim that Radio 

 Roks is owned by a private Belarusian company, while others claim that Russian 

 organizations own the outlet.  24  Both Russia and Ukraine  have their own radio 

 stations that are also called Radio Roks, although they do not appear to be 

 openly affiliated. Ultimately, no reliable ownership data was available for Radio 

 Roks in Belarus. 

 The remaining outlets have foreign ownership. The fourth most-consumed 

 station, Radio Unistar, was created in 2000 as a joint venture between Belarusian 

 State University and Media Invest GmbH, a German company. While BSU is a 

 public university, little government influence seems to penetrate the content of 

 Radio Unistar, which airs mostly pop music and pop culture news. Russkoe 

 Radio, the fifth most-consumed radio station, rebroadcasts content from 

 Russkoe Radio in Russia owned by a Russian state organization, FSUE 

 Gosconcert. The Belarus version is registered to the same private company 

 address as Radio Roks;  25  However, the Belarusian Russkoe  Radio website claims 

 25  “Who owns the popular FM stations in Belarus?” Svaboda. Published January 18, 2019. 
 https://www.svaboda.org/a/29717321.html 

 24  “Who owns the popular FM stations in Belarus?” Svaboda. Published January 18, 2019. 
 https://www.svaboda.org/a/29717321.html 

 23  “How members of the Yarmolenko family became shadow media tycoons in Belarus.” Nasha Niva. Published July 26, 
 2019.  https://nashaniva.com/?c=ar&i=234472&lang=ru  . 

 22  “Sergey Teterin and singer Alesya are co-owners of TNT-International.” Nasha Niva. Published March 15, 2019. 
 https://nashaniva.com/?c=ar&i=227050&lang=ru  . 

 11 

https://www.svaboda.org/a/29717321.html
https://www.svaboda.org/a/29717321.html
https://nashaniva.com/?c=ar&i=234472&lang=ru
https://nashaniva.com/?c=ar&i=227050&lang=ru


 it is owned by Russian Media Group, a media conglomerate in Russia acquired 

 by Russian state-owned FSUE Gosconcert.  26 

 Like television, both the Russian and Belarusian governments own shares in the 

 top radio outlets in Belarus. Radio is highly opaque, likely due to the complexity 

 of hidden ownership of top outlets by political elites connected to the 

 Lukashenko government and/or Russia. 

 Online 

 Across the Europe and Eurasia region, top-viewed online media sites tend to be 

 independently owned more often than traditional media. For the top two online 

 outlets in Belarus, that trend remains true. Tut.by, the most viewed online news 

 site in Belarus, gained popularity for its coverage of the 2020 anti-government 

 protests. However, following the protests in late 2020, Lukashenko’s government 

 arrested or exiled the owners of Tut.by and banned the site, which is no longer 

 accessible in Belarus.  27  Currently, Evgenia Chernyavskaya,  the daughter of 

 Tut.by founder Yuri Zisser and current majority stakeholder, lives in Tel Aviv, 

 though the Lukashenko regime has arrested her mother, Yulia, and a number of 

 journalists.  28  Minority owners Kirill Voloshin and  Ksenia Ivanova both remain 

 abroad as well. The two other minority shareholders, Lyudmila Chekina and 

 Marina Zolotova have been arrested by Belarusian authorities. As such, the 

 status of Tut.by as a top independent news source in Belarus is in jeopardy. 

 Tut.by has remained among top outlets on surveys conducted after the 

 government shutdown of the website, meaning that Belarusians continue to 

 access Tut.by or at least still view the outlet as highly influential. One potential 

 explanation for this phenomenon is that virtual private networks (VPNs) are often 

 used in Belarus to avoid blocked websites and government censorship, though 

 these routing websites have started to be attacked by the government as well.  29 

 29  Przetacznik, Jakub and Linda Tothova. “Media environment in Belarus.” European Parliamentary Research Service. 
 Published February 2022. 
 https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698922/EPRS_BRI(2022)698922_EN.pdf  . 

 28  “'Nobody is safe' in Belarus, says independent media heiress behind Tut.by.” France 24. Published May 27, 2021. 
 https://www.france24.com/en/live-news/20210527-nobody-is-safe-in-belarus-says-independent-media-heiress-behind-tut 
 -by 

 27  “Belarus Slaps 'Extremist' Label On Popular News Sites.” Radio Free Europe/Radio Liberty. Published August 13, 2021. 
 https://www.rferl.org/a/belarus-tutby-zerkalo-banned/31409535.html 

 26  “  Сергея  Кожевникова  уволили  с  поста  гендиректора  Русской  медиагруппы  .” RBC.ru. Published August 10, 2015. 
 https://www.rbc.ru/technology_and_media/10/08/2015/55c899b49a7947624ab886c5  . 

 12 

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698922/EPRS_BRI(2022)698922_EN.pdf
https://www.france24.com/en/live-news/20210527-nobody-is-safe-in-belarus-says-independent-media-heiress-behind-tut-by
https://www.france24.com/en/live-news/20210527-nobody-is-safe-in-belarus-says-independent-media-heiress-behind-tut-by
https://www.rferl.org/a/belarus-tutby-zerkalo-banned/31409535.html
https://www.rbc.ru/technology_and_media/10/08/2015/55c899b49a7947624ab886c5


 Onliner.by, the second-most visited online news site in Belarus, is also 

 independently owned. Now-divorced couple Vitaly and Ksenia Shuravko own 

 the full enterprise, which focuses on lifestyle, fashion, and technology news 

 rather than politics. According to a Bolshoi article, Onliner.by models itself after 

 a Silicon Valley start-up and seems to use journalism to build an “onliner” 

 lifestyle.  30 

 The Russian and Belarusian versions of Komsomolskaya Pravda (KP) are both in 

 the top visited news sites in Belarus, though Kp.by was blocked by Belarusian 

 authorities in September 2021.  31  The sole difference  between Kp.by and Kp.ru is 

 that CJSC BelKP-Press, a partial subsidiary of Komsomolskaya Pravda Publishing 

 House, publishes Kp.by, whereas KPPH publishes Kp.ru directly. The ownership 

 of Komsomolskaya Pravda is complex and highly opaque, making it difficult to 

 confirm exact names of owners or their share holdings. KP in Belarus is mostly 

 owned by KPPH, but it also has minority shareholders in Belarus, including 

 longtime director Marina Statsenko. 

 The final top online outlet is Rusplt.ru, or Russian Planet, a Russian media site 

 owned by Morton Construction Company. A major construction contractor in 

 Russia, Morton was purchased by PIK Group, one of the largest real estate 

 conglomerates in Russia. As a result, PIK Group is the parent company of 

 Russian Planet. PIK Group held an IPO in 2007, leading to partial public 

 ownership of the company. Former Russian senator, Sergei Gordeev, remains the 

 majority shareholder, with Russian state-owned VTB Bank owning the next 

 highest percentage. Founder of PIK Group, Kirill Pisarev owns a minority stake, 

 and the rest of the shares were purchased publicly. 

 In sum, online outlets are susceptible to Russian and Belarusian government 

 influences. The Belarusian government shut down both Tut.by and Kp.by as a 

 result of their reporting on the 2020-2021 Belarus protests. Affiliates of the 

 Russian government control both Kp.ru and Rusplt.ru. As a result, while some 

 online outlets still remain independent, state control of online media in Belarus 

 remains a fundamental issue. 

 31  “News website of Komsomolskaya Pravda in Belarus blocked.” BelSat TV. Published September 29, 2021. 

 30  “Vitaliy Shuravko, owner of onliner.by: ‘Do real things.’” Bolshoi.by. Published 2013. 
 https://bolshoi.by/persona/onliner-vitalij-shuravko/  . 

 13 

https://bolshoi.by/persona/onliner-vitalij-shuravko/


 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of Belarus. The collected data highlight two trends in Belarusian 

 media. First, Russian state-owned media dominates the media market in Belarus. 

 Second, Belarus’ domestic media ownership is top-heavy, 

 government-influenced, and very opaque, which may create further 

 opportunities for malign influence, be it foreign or domestic. 

 Many Russian state-owned outlets operate directly within Belarus; however, most 

 Belarusians consume Russian state media through Belarusian intermediaries, 

 which are able to tailor Russian broadcasts that better fit the Belarusian 

 narrative. All five of the top television outlets in Belarus rebroadcast Russian 

 state-owned television. Similarly, Russian state-owned media constitute two of 

 the five top radio stations in Belarus. Outside of the Russian government, major 

 Russian media outlets, such as Komsomolskaya Pravda and Russian Planet, make 

 up a large share of the Belarusian media market. As a result, Russia has many 

 strong channels for influence in Belarus. 

 The remaining outlets that do not rebroadcast Russian content or are not 

 Russian-owned are mostly government owned or influenced. The state-run 

 Belarus Segodnya is the most circulated newspaper in Belarus and Radio Unistar 

 could be influenced through the public Belarusian State University. In addition, 

 independent outlets that cross the government have been targeted, as the most 

 read news site, Tut.by, was shut down for its coverage of the Belarusian protests. 

 As such, the Belarusian government extends considerable influence over 

 independent media as well. 

 In sum, the Russian government has a number of strong channels for influencing 

 Belarus’ media. Centralized media ownership, heavy state control, and the 

 presence of Russian state media outlets and media content provide a clear 

 picture of heavy Russian influence in the Belarusian media space. 

 14 


