
 Azerbaijan: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  3 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  5 
 Results  ..............................................................................................................................  7 

 Television  .....................................................................................................................  7 
 Print  .............................................................................................................................  9 
 Radio  .........................................................................................................................  11 
 Online  ........................................................................................................................  12 

 Conclusion  ......................................................................................................................  13 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 



 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative in the 

 Azerbaijani media market? This profile seeks to address some of the entry points 

 related to media ownership and Russian state-owned media. AidData recognizes that 

 malign influence may permeate narrative creation in other ways, including the 

 republishing of foreign content in domestic media outlets, interactions on social media, 

 and journalist biases. However, this project focuses solely on direct and indirect 

 ownership of traditional domestic media outlets to flesh out entry points for Russian 

 influence through elites and media owners. By better understanding Azerbaijan’s 

 domestic media ownership environment, including what media outlets citizens 

 consume and who the owners of those outlets are, we can anticipate entry points 

 where malign actors may try to influence domestic narratives. 

 Azerbaijan remains one of the least transparent countries in the Europe and Eurasia 

 region.  1  A complex web of shell companies and proxy owners obscure who really owns 

 and de facto controls Azerbaijan’s domestic media market. Since owners of top media 

 houses have the potential to influence the content and tone of topics covered by 

 journalists in their employ, understanding who owns the media is crucial to identifying 

 avenues for influence and potential bias in reporting. In this profile, we begin to close 

 this gap with an in-depth look at domestic media ownership in Azerbaijan. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by AidData, a 

 research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  2  The data for this profile was 

 collected manually by AidData staff and student research assistants. We began by 

 conducting web searches to identify a list of media in Azerbaijan, and then identified a 

 list of the top-ranked outlets in terms of overall consumption. We then used this 

 information to gather the ownership data. We used cross-country sources when 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a 
 Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between 
 USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  Bak, Mathias. “Overview of Corruption and Anti-Corruption in Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, 
 Moldova and Ukraine.” Published July 4, 2020. 

 1 



 available (e.g., Zenith, Alexa  3  ), as well as Turkish business registries, survey data and 

 media watchdog sources, and other open source data. This profile includes data for the 

 entire country of Azerbaijan and does not separate out any information that may differ 

 in breakaway regions, such as Nagorno-Karabakh. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Azerbaijan as of 2021 (or the 

 most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of traditional 

 broadcast, print, and online media outlets. Social media is not included in this analysis. 

 By mapping out the ownership and influence of traditional forms of media, these 

 profiles lend insights into potential channels for foreign influence in the top consumed 

 outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Azerbaijan’s media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Nine of the eleven Russian state-owned 

 media outlets we tracked have a physical presence in Azerbaijan, which provides the 

 Kremlin with a potent channel to directly communicate with, and ultimately influence, 

 Azerbaijani citizens. Physical presence includes physical infrastructure, such as cable 

 packages, physical office space or local bureaus, and radio broadcasters, but excludes 

 satellite broadcasting and online or streaming availability. Table 1 provides a basic 

 footprint of Russian state-owned media presence in Azerbaijan, but does not speak to 

 how well-consumed each outlet is by Azerbaijani citizens. 

 3  Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television viewership and newspaper 
 circulation, in several dozen countries around the world. Alexa is an online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge 
 website traffic.  https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1: Russian state-owned media in Azerbaijan, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✔  Rossiyskaya Gazeta  ✘  Sputnik  ✔  TASS  ✔ 

 Russia 24  ✔  Sputnik  ✔ 

 Russia K  ✔ 

 RTR-Planeta  ✔ 

 TV Centre  ✔ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✔ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic outlets 

 republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this profile, AidData 

 has captured direct Russian channels of influence through state-owned media 

 infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Azerbaijan by medium 

 (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators such as 

 viewership share and circulation. According to a European Union opinion poll, 

 television and internet are the most consumed mediums for information in Azerbaijan 

 and are therefore likely more influential, while radio and print media are less 

 consumed.  4  While we cannot know the exact influence of each individual outlet, we can 

 assume that outlets that reach higher numbers of consumers have greater potential to 

 influence more citizens. Despite the presence of nine measured Russian state-owned 

 media outlets in Azerbaijan, none of the tracked Russian state media appears in the top 

 five outlets for any medium. 

 4  “Opinion Survey 2020: Azerbaijan.” EU Neighbors East. Published June 16, 2020. 
 https://euneighbourseast.eu/news-and-stories/opinion-polls/opinion-survey-2020-azerbaijan/  . 

 3 

https://euneighbourseast.eu/news-and-stories/opinion-polls/opinion-survey-2020-azerbaijan/


 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 2017 to 

 2021 to determine the top media outlets in Azerbaijan. This strategy offers a more 

 long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of the top media 

 outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect the current order of 

 most-consumed outlets, but do show a solid picture of the media landscape over the 

 past five years. Recent rankings are weighted more heavily to adjust for new changes.  5 

 Table 2: Top Azerbaijani media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1  ATV  Azerbaijan  Azad Azerbaijan 
 Radio  Oxu.az 

 2  Xezer TV  Bizim Yol  İctimai Radio  yenicag.az 

 3  AzTV  Yeni Müsavat  Radio 106 FM  Qafqazinfo.az 

 4  İctimai Televiziya 
 (İTV)  The Azeri Times  Media FM  Haqqin.az 

 5  ARB TV  525 Qəzet  Avto FM  musavat.com 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media experts in 

 2021, the majority of top Azerbaijan outlets mirror the results of open-source data 

 collection by AidData researchers. However, additional outlets excluded from this list 

 but ranked highly by local experts include the television channel ANS TV, the print 

 outlet Internews Azerbaijan, the radio stations ASAN Radio and Azadliq Radiosu, and 

 the online outlets meydan.tv, 1news.az, azadliq.info, and azertag.az. 

 Foreign media is limited in Azerbaijan, and live broadcasts from foreign media outlets 

 are against the law. However, foreign outlets in Azerbaijan are available via cable and 

 satellite packages. AidData staff partially used Nielsen ratings from the Azerbaijani 

 5  Television, Print and Radio sources: Television, radio and print rankings were calculated using multiple 
 publicly available surveys and circulation data, including an AidData survey of country and regional 
 experts conducted in summer 2021. Additional survey data came from: Business Insight’s “Most 
 Listening Radio Channels Research Report” (May 2020), IREX’s Media Sustainability Index (2019), and 
 media reports on official Nielsen ratings from Fins.az (2017), Facemark.az (2018), and Fed.az (2020). 
 Online sources: Alexa, April 2021 

 4 



 government to determine the top national outlets. Viewership of foreign channels was 

 not reported publicly under the most recent ratings and was not available after 2018. 

 These ratings were outdated and did not significantly affect the overall rankings in this 

 report; however, it is worth noting that the Turkish outlets Star TV and TV8, as well as 

 the Russian state-owned outlet Channel One, were among the most-consumed outlets 

 in Azerbaijan in 2018.  6  In 2020, research from Ilgar  Seyidov noted that Turkish and 

 Russian channels are preferred and predominantly consumed by the Azerbaijani 

 population, who seem to largely distrust national media.  7  As a result, the influence of 

 foreign outlets is likely understated in the top outlets of this report and in official 

 Azerbaijan government media consumption rankings. 

 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Azerbaijani media outlets by medium 

 (television, newspaper, radio, and online). Azerbaijan remains highly secretive about 

 media ownership and has no public central database that tracks media outlets or 

 media owners. According to one Azerbaijani media expert interviewed by AidData 

 staff, ownership on paper means very little in Azerbaijan, as media outlets will often 

 name individuals that are not the true owners or are only partial owners as the sole 

 owner of the outlet. This lack of transparency about who owns domestic outlets has 

 two important repercussions with the potential to undercut the resilience of 

 Azerbaijan’s media sector. Absent mandatory public disclosure of ownership, conflicts 

 of interest, and financing, media outlets are more vulnerable to both domestic 

 corruption and foreign influence, as their owners can more easily conceal their ties with 

 domestic and foreign organizations or governments. Further examples of ownership 

 ties and relationships are discussed in the following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian ownership. 

 This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 1) Direct Russian 

 7  Seyidov, Ilgar. "“As quiet as a mouse”: Media use in Azerbaijan" Communications, vol. 45, no. s1, 
 2020, pp. 893-911.  https://doi.org/10.1515/commun-2020-0021  . 

 6  “Az  ə  rbaycanlılar  ə  n çox hansı kanala baxır? – Reytinq.”  Facemark.az. Published July 31, 2018. 
 https://www.facemark.az/site/news/8529/azerbaycanlilar-en-cox-hansi-kanala-baxir-reytinq-8529.html  . 

 5 

https://doi.org/10.1515/commun-2020-0021
https://www.facemark.az/site/news/8529/azerbaycanlilar-en-cox-hansi-kanala-baxir-reytinq-8529.html


 ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, and 4) No Russian ties. 

 Additionally, Azerbaijani state-owned media is color-coded blue. In Azerbaijan, no 

 owners had suspected or known ties to the Russian government, and no top outlets 

 had direct Russian ownership. As such, this profile has no red color-coded outlets and 

 four designations of state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Azerbaijani media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  ATV 
 Azad Az  ə  rbaycan 
 Müst  ə  qil Teleradio 
 Kompaniyası 

 Unknown  Unknown 

 2  Xezer TV 
 "X  ə  z  ə  r TV" Mohdud 
 Mosuliyyatli 
 Comiyyatinin 

 Unknown  Unknown 

 3  AzTV 
 Azerbaijan Television and Radio 
 Broadcasting CJSC (Government of 
 Azerbaijan) 

 100 

 4 
 İ  ctimai 
 Televiziya 
 (  İ  TV) 

 Public Television and Radio Broadcasting 
 Company (Government of Azerbaijan)  100 

 5  ARB TV  ARB Media Group  Ismet Sattarov  Unknown 

 Print 

 1  Azarbaycan  Government of Azerbaijan  100 

 2  Bizim Yol  Bizim Yol LLC  Bahaddin Haziyev  100 

 3  Yeni 
 Müsavat 

 Yeni Musavat Media 
 Group  Rauf Arifoglu  100 

 4  Azeri Times  AzeriTimes.com LLC  Ziya Ibrahim  100 

 5  525 Q  ə  zet  525 LLC  Rashad Majid  100 

 Radio  1 
 Azad 
 Azerbaijan 
 Radio 

 Azad Az  ə  rbaycan 
 Müst  ə  qil Teleradio 
 Kompaniyası 

 Unknown  Unknown 

 6 



 2  İ  ctimai 
 Radio 

 Public Television and Radio Broadcasting 
 Company (Government of Azerbaijan)  100 

 3  Radio 106 
 FM 

 Azad Az  ə  rbaycan 
 Müst  ə  qil Teleradio 
 Kompaniyası 

 Unknown  Unknown 

 4  Media FM  Digital Media LLC 

 Nigar Mehdiyeva  Unknown 

 Rustam Aliyev  Unknown 

 Anara Ismayilova  Unknown 

 Aysel Akbarova  Unknown 

 5  Avto FM  Pro Media Group  Unknown  Unknown 

 Online 

 1  Oxu.az  Global Media Group 
 Elnur Abdullayev  Majority 

 Gazi Karadag  Minority 

 2  yenicag.az  Yeni Cag Media Group  Agil Alasger  100 

 3  Qafqazinfo. 
 az 

 "Qafqazinform MMC" 
 Limited Liability 
 Company 

 Elbrus Arud  100 

 4  Haqqin.az  "For Human Rights" 
 Public Union  Eynulla Fatullayev  100 

 5  musavat.co 
 m 

 Yeni Musavat Media 
 Group  Rauf Arifoglu  100 

 Results 

 Television 

 While television is the most-consumed medium in Azerbaijan,  8  Azerbaijan lacks a 

 diversity of owners in top television outlets. According to IREX’s Media Sustainability 

 Index, all top television channels in Azerbaijan are either owned directly by the 

 government or by private companies with ties to ruling political elites.  9  Additionally, 

 ownership opacity of print and broadcast media is backed by law and protects the 

 mechanisms of clandestine control over media outlets. Media legislation passed in 

 9  “Azerbaijan 2016: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. Published 
 2016. 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2016-azerbaijan.pd 
 f.pdf  . 

 8  “Opinion Survey 2020: Azerbaijan.” EU Neighbors East. Published June 16, 2020. 

 7 

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2016-azerbaijan.pdf.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2016-azerbaijan.pdf.pdf


 2012 allows companies to withhold information about ownership structure, severely 

 limiting ownership transparency in Azerbaijan.  10  Due  to these systems of opacity, 

 owners of television outlets are difficult to determine. 

 The presence of the Azerbaijani government in the television sector is apparent. The 

 third and fourth most-watched outlets in Azerbaijan, AzTV and Ictimai TV, are 

 state-owned outlets. Additionally, a deeper look into the fifth most-watched outlet, 

 ARB TV, clearly shows the fingerprints of the Azerbaijani government. Ismet Sattarov, 

 longtime Director and Head of ARB Media Group, is also the Chairman of the National 

 Television and Radio Council (NTRC), the main broadcast regulator in Azerbaijan. 

 Sattarov has clear ties to the Aliyev government, as he formerly worked for the Heydar 

 Aliyev Foundation, the private charitable foundation of the former president of 

 Azerbaijan and father of the current president, Ilham Aliyev.  11  While Sattarov is 

 confirmed to be a stakeholder in ARB TV, it is unknown if he is the sole shareholder of 

 the channel. 

 The management of the second most-consumed television channel, Xezer TV, also has 

 clear ties to the government. While he is no longer in charge of the company, the rise 

 of Shamkhal Hasanli to President of Xezer TV in January 2016 highlights the level of 

 government control over the television sector. Hasanli is the son of Ali Hasanov, head 

 of the social-political department of the Azerbaijani Presidential Administration, and 

 Sona Veliyeva, a voting member of the NTRC. However, Hasanli was subsequently fired 

 from the position and replaced with Azerbaijani showman Murad Dadashov in July 

 2020. 

 For outlets where ownership could be determined, all of the owners of top television 

 outlets are either directly or indirectly tied to the current Azerbaijani administration. 

 However, most of the ownership remains opaque. The true owners of both top outlets, 

 Azad Azerbaijan TV (ATV) and Xezer TV, are unclear. While local news outlets report on 

 the presidents of these two broadcasters, Azer Khalilov and Murad Dadashov 

 11  “Ismet Sattarov headed the National Broadcasting Council (NBC).” Turan.az. Published April 6, 2020. 
 https://www.turan.az/ext/news/2020/4/free/politics%20news/en/122970.htm 

 10  “Azerbaijan: Concerns Regarding Freedom of the Media and Freedom of Expression.” Human Rights 
 Watch. Published November 2, 2012. 
 https://www.hrw.org/news/2012/11/02/azerbaijan-concerns-regarding-freedom-media-and-freedom-expr 
 ession  . 

 8 

https://www.turan.az/ext/news/2020/4/free/politics%20news/en/122970.htm
https://www.hrw.org/news/2012/11/02/azerbaijan-concerns-regarding-freedom-media-and-freedom-expression
https://www.hrw.org/news/2012/11/02/azerbaijan-concerns-regarding-freedom-media-and-freedom-expression


 respectively, ownership stakes in these major media outlets are indeterminate. While 

 none of the owners that we were able to identify had ties to the Russian government, 

 the opaque ownership structure and government control of television channels 

 provides potential vulnerabilities for foreign influence. 

 Print 

 Print media, particularly independent print media, is nearly non-existent in Azerbaijan.  12 

 Even some of the top print media outlets recorded in our rankings have recently 

 ceased to produce print versions and have fully moved to online circulation, such as the 

 second most-read newspaper, Bizim Yol.  13  AidData staff  have determined that many 

 print owners continue to have influence in the Azerbaijani media space and have 

 decided that recording top print outlet ownership is valuable. Our rankings rely on a 

 weighted average of the past five years to produce a more comprehensive picture, 

 rather than relying on a current snapshot, meaning that some print outlets that have 

 ceased printing are still in our top rankings. However, it is worth noting that these 

 newspapers predominantly rely on online readership in Azerbaijan and not print 

 circulation. Currently, many print media outlets in Azerbaijan are wholly reliant on state 

 funding in order to survive, meaning that many top print outlets are either owned 

 directly by the government or by private companies with ties to ruling political elites.  14 

 Following this trend, the top most-consumed newspaper in Azerbaijan is the 

 state-owned outlet “Azerbaijan.” 

 The second most-read newspaper, Bizim Yol, was founded by current editor-in-chief 

 Bahaddin Haziyev. Though Bizim Yol has moved to a solely online format, the 

 newspaper was influential in its print format. Haziyev is a long-time journalist, and has 

 been subject to harassment by the Azerbaijani government, most recently in July 

 14  Seyidov, Ilgar. "“As quiet as a mouse”: Media use in Azerbaijan" Communications, vol. 45, no. s1, 
 2020, pp. 893-911. 

 13  “‘Bizim Yol’ un çap versiyası dayandı.” Bizim Yol. Published January 31, 2019. 
 https://www.bizimyol.info/az/news/139684.html  . 

 12  “Space for Free Media in Azerbaijan Shrinking, Journalists Say.” Voice of America. Published May 7, 
 2020. 
 https://www.voanews.com/a/press-freedom_space-free-media-azerbaijan-shrinking-journalists-say/61888 
 88.html  . 

 9 

https://www.bizimyol.info/az/news/139684.html
https://www.voanews.com/a/press-freedom_space-free-media-azerbaijan-shrinking-journalists-say/6188888.html
https://www.voanews.com/a/press-freedom_space-free-media-azerbaijan-shrinking-journalists-say/6188888.html


 2021.  15  The third most-read newspaper is Yeni Musavat, the newspaper of journalist 

 and politician Rauf Arifoglu. Formerly a member of the opposition Musavat Party, 

 Arifoglu started Yeni Musavat to support his political ideology. Currently, Yeni Musavat 

 is largely pro-government, following Arifoglu’s departure from the Musavat Party; 

 however, like Haziyev, the government also spied on Arifoglu as revealed in July 

 2021.  16  While Haziyev and Arifoglu are longtime journalists  and the founders of these 

 newspapers, the final owners and beneficiaries of their newspapers are likely tied to the 

 state. Print media heavily relies on state funding to remain afloat and the true 

 ownership structure is highly opaque, meaning that while journalists are presented as 

 “owners,” they are likely not the principal beneficiaries of their own newspapers. 

 The fourth most-read newspaper in Azerbaijan is the Azeri Times, a New York-based 

 newspaper with a large online presence created by Ziya Ibrahim, a member of the 

 Azerbaijani diaspora. Little is known about Ziya Ibrahim, and the ownership structure of 

 the newspaper is entirely opaque. 

 Finally, the fifth most-read newspaper in Azerbaijan is 525 Qezet, founded and run by 

 longtime journalist Rashad Majid. Majid has held positions in government before, 

 including most recently as a member of the Management Board of the Azerbaijan Press 

 Council, a regulatory body for media in Azerbaijan.  17  Through his roles, Majid has ties 

 to the Azerbaijani government. It is possible, but unlikely, that Majid is the final 

 beneficiary of 525 Qezet, as reliance on state funding and pressure by the Azerbaijani 

 government in the print sector has resulted in few independent newspapers. However, 

 his ties to the government may mean that it is more likely that he owns his newspaper, 

 as opposed to Haziyev’s or Arifoglu’s alleged ownership of their respective newspapers. 

 No final beneficiaries could be determined for any privately owned print outlet in 

 Azerbaijan, though the identified founders and proxy owners provide some insight into 

 the mechanisms of state control over print media in Azerbaijan. As noted above, the 

 opaque ownership structure of traditional media in Azerbaijan highlights potential 

 17  “Rashad Majid.” Report.az. Published 2018.  https://report.az/en/person/rashad-majid/  . 

 16  “Azerbaijan suspected of spying on journalists using Israeli Pegasus spyware.” JAM News. Published 
 July 19, 2021. 
 https://jam-news.net/azerbaijan-suspected-of-spying-on-journalists-using-israeli-pegasus-spyware/ 

 15  “Bahaddin Haziyev.” Journalists for Justice. Published July 19, 2021. 
 https://jfj.fund/jfj/bahaddin-haziyev/  . 

 10 

https://report.az/en/person/rashad-majid/
https://jam-news.net/azerbaijan-suspected-of-spying-on-journalists-using-israeli-pegasus-spyware/
https://jfj.fund/jfj/bahaddin-haziyev/


 vulnerabilities for foreign influence. While no clear foreign influence was identified 

 amongst the founders and proxy owners of the newspapers, the true beneficiaries of 

 these outlets is unknown, providing a clear avenue for undetected influence. 

 Radio 

 Like television and print media, radio in Azerbaijan is opaque, state-controlled, and 

 centralized around the same major companies. The second most-consumed radio 

 station is the public station Ictimai Radio, controlled by the government of Azerbaijan. 

 The most-consumed and third most-consumed media outlets, Radio Azad Azerbaijan 

 and Radio 106 FM, are both owned by the wholly opaque Free Azerbaijan 

 Independent Television and Radio Company (Azad Azərbaycan Müstəqil Teleradio 

 Kompaniyası), which also owns top television outlet ATV. While Azer Khalilov is known 

 to be the president and director of the company, the ultimate beneficiaries of Azad 

 Azerbaijan are unknown. 

 The fourth most-consumed radio station is Media FM, which is owned by Digital Media 

 LLC. Digital Media LLC was founded by Nigar Mehdiyeva, the daughter-in-law of Ramiz 

 Mehdiyev, longtime head of the Presidential Administration of Azerbaijan, and a 

 powerful ally of the Aliyev government. Mehdiyeva founded Digital Media LLC along 

 with Anara Ismayilova, the first Director of Media FM, and Aysel Akbarova. However, 

 Ismayilova was eventually replaced as director by Rustam Aliyev, the director and 

 owner of Antenna Television and Radio Company.  18  As  a result, the Mehdiyev family 

 directly owns Media FM, with deeper connections to Antenna Television and Radio 

 Company, providing some insight into how powerful politicians control the traditional 

 media space. 

 Lastly, the fifth most-consumed radio station is Avto FM, owned by Pro Media Group 

 (PMG). The ownership structure of this company is completely opaque as well, 

 continuing the trend of ownership opacity. The only clear owners of top radio stations 

 in Azerbaijan are the government of Azerbaijan and the Mehdiyev family, which is a 

 part of the current regime. As noted, opacity of ownership and clear government 

 18  “Ramiz Mehdiyevin biznes imperiyası - ŞOK SİYAHI.” IfadeTV. Published September 3, 2020. 
 http://ifadetv.com/1818-ramiz-mehdiyevin-biznes-imperiyasi-sok-syah.html  . 

 11 

http://ifadetv.com/1818-ramiz-mehdiyevin-biznes-imperiyasi-sok-syah.html


 control over the media opens channels to foreign influence in the Azerbaijani media 

 space. 

 Online 

 Online outlets are an increasingly important medium of information in Azerbaijan. 

 While the government has attempted to censor some foreign and opposition media 

 online, online outlets remain less controlled by the state than traditional media.  19 

 However, political elites still have a strong presence in top online outlets. For example, 

 the most-visited online outlet in Azerbaijan is Oxu.az, owned by Global Media Group, 

 an Azerbaijan-based media company registered in Turkey. Majority owner Elnur 

 Abdullayev is a former Chief of the State Automobile Service of Azerbaijan and has ties 

 to the state oil company of Azerbaijan (SOCAR) as well.  20  Global Media Group, in 

 addition to owning Oxu.az, owns a number of Turkish and Azerbaijani television 

 stations, including Haber Global, highlighting the presence of political elites in the 

 media space. 

 Additionally, some online outlets follow the same form of proxy control as print outlets. 

 Rauf Arifoglu, founder of the fifth most-consumed online outlet Musavat.com, and 

 Eynulla Fatullayev, founder of the fourth most-consumed online outlet Haqqin.az, are 

 both pro-government journalists. It is unlikely that either of these founders are the true 

 beneficiaries of the outlets, and particularly not Fatullayev, who spent four years in 

 prison before transitioning his newspaper into an ally of the Aliyev government.  21  As 

 such, through both censorship and traditional tactics, the government of Azerbaijan 

 has increased its control of online outlets. 

 However, when it comes to the second and third most-consumed online outlets, 

 Yenicag.az and Qafqazinfo.az, government control is less apparent. Yenicag.az owner 

 Agil Alasger and Qafqazinfo.az owner Elbrus Arud are both journalists and share less 

 21  Kucera, Joshua. “Azerbaijan: Government Watchdog Transforms Into Attack Dog.” Eurasianet. 
 Published March 16, 2017. 
 https://eurasianet.org/azerbaijan-government-watchdog-transforms-into-attack-dog  . 

 20  Gokdemir, Orhan.      ”SOCAR’ın sakar kraliçesinin aşırı  acıklı hikayesi.” SolTV. Published August 1, 2020. 
 https://haber.sol.org.tr/yazar/socarin-sakar-kralicesinin-asiri-acikli-hikayesi-11034  . 

 19  “Space for Free Media in Azerbaijan Shrinking, Journalists Say.” Voice of America. Published May 7, 
 2020. 

 12 

https://eurasianet.org/azerbaijan-government-watchdog-transforms-into-attack-dog
https://haber.sol.org.tr/yazar/socarin-sakar-kralicesinin-asiri-acikli-hikayesi-11034


 direct connections to the Azerbaijani government than other broadcast or print media 

 owners. However, Yeni Cag remains a print outlet as well, meaning that Alasger may be 

 subject to further pressures from the Azerbaijan government. In sum, while the 

 Azerbaijan government has less control over the online media space, many top online 

 outlets in Azerbaijan are still subject to censorship and other mechanisms of control by 

 the regime. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership 

 environment of Azerbaijan. The collected data highlight two trends in Azerbaijani 

 media. First, the opaque and government-controlled nature of the media environment 

 of Azerbaijan creates vulnerabilities to foreign influence. Second, foreign influence 

 plays a significant role in the media environment of Azerbaijan and may be understated 

 in top media rankings. 

 The opacity of media ownership in Azerbaijan is defended by law and is intended to 

 protect from institutional corruption by members of the Azerbaijani political elite. 

 However, this structure may have unintended consequences in protecting owners with 

 foreign ties or foreign interests. Under the current opaque system, foreign money can 

 more readily infiltrate the media market, allowing foreign narratives and influence to 

 permeate through the Azerbaijani population undetected. 

 Additionally, the influence of foreign outlets, predominantly Turkish and Russian 

 outlets, is likely understated in reports of the media consumption habits of Azerbaijani 

 citizens. Government control over traditional media has led to an increased reliance on 

 foreign and online outlets for non-government news, which means that foreign 

 governments may have a larger direct audience in Azerbaijan than previously realized. 

 Nine Russian state-owned media outlets are available in Azerbaijan, even if they are not 

 allowed to broadcast live, meaning that Russian influence is present. 

 In sum, the Azerbaijan media environment provides significant channels for Russian 

 government influence. Through top-down means, such as leveraging political power to 

 influence Azerbaijani politicians that own media outlets, or through bottom-up means, 

 13 



 such as directly influencing the Azerbaijani population online, the Russian government 

 has many potential avenues to manipulate media narratives in Azerbaijan. 

 14 


