
 Albania: Profile of Media Ownership 

 and Potential Foreign Influence 

 Channels 
 Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln Zaleski 

 Table of Contents 

 Introduction  ......................................................................................................................  1 
 Russian  Media  Footprints  .................................................................................................  2 
 Top  Media  Outlets  ............................................................................................................  4 
 Media  Ownership  .............................................................................................................  6 
 Results  ..............................................................................................................................  8 
 Conclusion  ......................................................................................................................  14 

 Acknowledgements 

 The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and Rodney 

 Knight for their advice and assistance in the research and compilation of this profile. 

 We additionally want to acknowledge AidData’s team of student Research Assistants 

 who collected data for this project, including Diane Frangulea, Maggie Herndon, 

 Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly, Morgan King, Deb Kornblut, Amelia 

 Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, 

 Emmeline Walker, Sophia Zaman, and Noa Zielinski. 



 Introduction 

 What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative 

 in the Albanian media market? This profile seeks to address some of the entry 

 points related to media ownership and Russian state-owned media. AidData 

 recognizes that malign influence may affect narrative creation in other ways, 

 including through the republishing of foreign content in domestic media outlets, 

 interactions on social media, and journalist biases. However, this project focuses 

 solely on direct and indirect ownership of traditional domestic media outlets to 

 identify potential entry points for Russian influence through elites and media 

 owners. By better understanding Albania’s domestic media ownership 

 environment, including what media outlets citizens consume and who the 

 owners of those outlets are, we can anticipate entry points where malign actors 

 may try to influence domestic narratives. 

 Albanian media ownership initially appears transparent, as the government runs 

 a publicly available database of registered business entities and their owners. 

 However, online outlets are not required to report funders and restrictions on 

 ownership reporting are applied unevenly, so the true owners of Albanian media 

 are often hidden.  Since owners of top media houses have the potential to 1

 influence the content and tone of topics covered by journalists in their employ, 

 understanding who owns the media is crucial to identifying avenues for influence 

 and potential bias in reporting. In this profile, we begin to close this gap with an 

 in-depth look at domestic media ownership in Albania. 

 This media ownership profile and the supporting data were prepared by 

 AidData, a research lab at William & Mary’s Global Research Institute.  The data 2

 for this profile were collected manually by AidData staff and student research 

 assistants. We began by conducting web searches to identify a list of media in 

 2  This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a 
 buy-in to a Higher Education Solutions Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in 
 place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary. 

 1  “Albania 2019: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. 
 Published 2020. 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-alba 
 nia.pdf 

 1 

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-albania.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-albania.pdf


 Albania, and then identified a list of the top-ranked outlets in terms of overall 

 consumption. We then used this information to gather the ownership data. We 

 used cross-country sources when available (e.g., Alexa  ), as well as the Albanian 3

 National Business Center, survey data, media watchdog sources, and other open 

 source data. 

 In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian 

 state-owned media, top outlets, and media ownership in Albania as of 

 September 2021 (or the most contemporary data available). This profile focuses 

 on the ownership of traditional broadcast, print, and online media outlets. Social 

 media is not included in this analysis. By mapping out the ownership and reach 

 of traditional forms of media, these profiles lend insights into potential channels 

 for foreign influence in the top consumed outlets. 

 Russian Media Footprints 

 The most direct form of Kremlin influence in Albania’s media landscape is via 

 Russian state-owned media (see Table 1). Only one of the eleven Russian 

 state-owned media outlets we tracked has a physical presence in Albania, which 

 provides the Kremlin with a very weak channel to directly communicate with, and 

 ultimately influence, Albanian citizens. Physical presence includes physical 

 infrastructure, such as cable packages, physical office space or local bureaus, 

 and radio broadcasters, but excludes satellite broadcasting and online or 

 streaming availability. Table 1 provides a footprint of Russian state-owned media 

 presence in Albania, but does not speak to how well-consumed each outlet is by 

 Albanian citizens. 

 3  Alexa is an online analysis tool. AidData staff used Alexa’s API to gauge website traffic. 
 https://www.alexa.com/siteinfo  . 

 2 

https://www.alexa.com/siteinfo


 Table 1: Russian state-owned media in Albania, 2021 

 Television  Print  Radio  News Agency 

 Russia I  ✘  Rossiyskaya Gazeta  ✔  Sputnik  ✘  TASS  ✘ 

 Russia 24  ✘  Sputnik  ✘ 

 Russia K  ✘ 

 RTR-Planeta  ✘ 

 TV Centre  ✘ 

 Channel One  ✘ 

 RT  ✘ 

 Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic 

 outlets republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this 

 profile, AidData has captured direct Russian channels of influence through 

 state-owned media infrastructure. 

 Top Media Outlets 

 Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Albania by 

 medium (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators 

 such as viewership share and circulation. According to a NATO study, television 

 and online outlets are the top consumed mediums for information in Albania 

 and therefore likely more influential, while radio and print media are seldomly 

 consumed.  While we make no claims about the exact influence of each 4

 individual outlet, we can assume that outlets that reach higher numbers of 

 consumers have greater potential to influence more citizens. Despite 

 Rossiyskaya Gazeta being the only Russian state-owned media outlet present in 

 Albania, it does not appear in the top five print outlets. 

 4  Svetoka, Sandra and Tihomira Doncheva. “Russia’s Footprint in the Western Balkan Information 
 Environment: Susceptibility to Russian Influence.” NATO Strategic Communications Centre of 
 Excellence. Published October 2021. 

 3 



 AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from 

 2017 to 2021 to determine the top media outlets in Albania. This strategy offers 

 a more long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot of 

 the top media outlets right now. As such, the top outlets may not exactly reflect 

 the current order of most consumed outlets but do show a solid picture of the 

 media landscape over the past five years. Recent rankings are weighted more 

 heavily to adjust for new changes. 5

 Table 2: Top Albanian media outlets ranked by overall consumption 

 Rank  Television  Print  Radio  Online 

 1 
 Radio 
 Televizioni 
 Shqiptar (RTSH) 

 Gazeta 
 Panorama 

 Top Albania 
 Radio  gjirafa.com 

 2  TV Klan  Gazeta 
 Shqiptare  Club FM  panorama.com.al 

 3  Top Channel  Gazeta Shekulli  Radio Tirana 1  balkanweb.com 

 4  Vizion Plus  Koha Jone  ABC News 
 Radio  syri.net 

 5  ABC News  Mapo  TV Klan Radio  abcnews.al 

 According to findings from an AidData survey of regional and local media 

 experts in 2021, the majority of top Albanian outlets mirror the results of 

 open-source data collection by AidData researchers. However, additional outlets 

 excluded from this list but ranked highly by local experts include the television 

 station News 24, print outlet Gazeta Shqip, and the online outlet Gazeta Express 

 (gazetaexpress.com). 

 5  Television, Print and Radio Sources: We calculated television, radio and print rankings using 
 multiple publicly available surveys and circulation data, including an AidData survey of country 
 and regional experts conducted in summer 2021. Additional survey data came from: Media 
 Ownership Monitor Albania (2017), Mediabuzz.org’s Albanian Media List (2020), Reporter.al’s 
 Television Market analysis (2019), and the European Union’s “Sustainability of Professional 
 Journalism in the Media Business Environment of the Western Balkans” Report (2020). 
 Online Source: Alexa, April 2021. 

 4 



 Media Ownership 

 Table 3 lists the ownership information of top Albanian media outlets by 

 medium (television, newspaper, radio, and online). Albanian media ownership on 

 paper is fairly transparent, as registration of traditional media owners in the 

 public National Business Center database is required by law. However, online 

 outlets are not required to register their owners and enforcement of the laws is 

 often uneven, leading to some gaps in effective legislation and hidden 

 ownership.  Further examples of ownership ties and  relationships are discussed 6

 in the following section. 

 In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence, 

 AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian 

 ownership. This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate 

 1) Direct Russian ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties, 

 and 4) No Russian ties. Additionally, Albanian state-owned media is color-coded 

 blue. In Albania, one owner had suspected or known ties to the Russian 

 government, and no outlets had direct Russian ownership. As such, this profile 

 has one red color-code and two designations of state-owned media. 

 Table 3: Ownership of top Albanian media outlets by share 

 Medium  Rank  Outlet  Owner, Company  Owner, Individuals  Owner (%) 

 Television 

 1  Radio Televizioni 
 Shqiptar (RTSH)  Government of Albania  100 

 2  TV Klan  Klan TV JSC 
 Aleksandër Frangaj  60 
 Alba Gina  40 

 3  Top Channel  Top Media Group 

 Vjollca Hoxha  20 
 Sara Hoxha  20 
 Redia Hoxha  20 
 Lorela Hoxha  20 
 Itan Hoxha  20 

 4  Vizion Plus  Edil Al Group 
 Artan Dulaku  33.3 
 Adrian Dulaku  33.3 
 Genci Dulaku  33.3 

 5  ABC News  Klan TV JSC  Aleksandër Frangaj  50 

 6  “Albania 2019: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. 

 5 



 Alba Gina  50 

 Newspaper 

 1  Gazeta Panorama  Panorama Group LLC  Irfan Hysenbelliu  100 
 2  Gazeta Shqiptare  Focus Group LLC  Bashkim Hysenbelliu  100 

 3  Gazeta Shekulli  UNIPRESS LLC 
 Koço Kokëdhima  90 
 Dionis Heqimi  5 
 Sadik Llapashtica  5 

 4  Koha Jone  Koha Jone LLC  Nikoll Lesi  100 
 5  Mapo  Mapo Media LLC  Arlind Alikaj  100 

 Radio 

 1  Top Albania Radio  Top Albania JSC 

 Zhuljeta Lamaj  20 
 Vjollca Hoxha  16 
 Sara Hoxha  16 
 Redia Hoxha  16 
 Lorela Hoxha  16 
 Itan Hoxha  16 

 2  Club FM  Club Muzikor JSC 
 Arben Bylykbashi  74 
 Olta Reka  26 

 3  Radio Tirana 1  Government of Albania  100 

 4  ABC News Radio  Klan TV JSC 
 Aleksandër Frangaj  50 
 Alba Gina  50 

 5  TV Klan Radio  Klan TV JSC 
 Aleksandër Frangaj  60 
 Alba Gina  40 

 Online 

 1  gjirafa.com  Gjirafa Inc. 

 Mergim Cahani  Majority 
 Ercan Canhasi  Minority 
 Diogjen Elshani  Minority 
 Esther Dyson  Minority 
 Ondrej Bartos  Minority 
 Philip Staehelin  Minority 
 Kosovo Innovation 
 Center  Minority 

 Rockaway Capital 
 Investors  Minority 

 2  panorama.com.al  Panorama Group LLC  Irfan Hysenbelliu  100 
 3  balkanweb.com  Focus Group LLC  Bashkim Hysenbelliu  100 

 4  syri.net  "Open Information 
 Center" NGO 

 Clirim Peka  Unknown 
 Other  Unknown 

 5  abcnews.al  Klan TV JSC 
 Aleksandër Frangaj  50 
 Alba Gina  50 

 6 



 Results 

 Television 

 Television is the most popular news medium in Albania.  While the 7

 most-watched television outlet is the state-run Radio Televizioni Shqiptar, the 

 next four most-watched television channels are all privately owned. Many of 

 these private owners have ties to political figures and own other top media 

 outlets as well. 8

 The second most-viewed television station is TV Klan, a part of the Klan TV JSC 

 conglomerate. Owned by Aleksandër Frangaj and his wife Alba Gina, Klan TV 

 JSC owns top outlets in both Albania and Kosovo, including ABC News, Klan 

 Kosova, TV Klan, Klan+, and TV Klan Radio. Frangaj was a former journalist and 

 helped develop Koha Jone, one of the first independent newspaper outlets 

 founded after the fall of communism. Now, as a media mogul, media watchdogs 

 report that Frangaj is known for playing to the government’s interests and is 

 reportedly rewarded for showing incumbent political figures in a positive light, 

 regardless of which party is in charge.  Under Klan  TV JSC, Frangaj and Gina 9

 also own ABC News, the fifth most-viewed television station in Albania, after 

 purchasing it from Redi Sata in 2019. 

 The third most-viewed television station is Top Channel, owned by the Hoxha 

 family, another key media family. Dritan Hoxha founded Top Media, which also 

 includes the newspaper Gazeta Shqip, Top Albania Radio, and DigitAlb. 

 Following his death in 2008, his wife Vjollca Hoxha and their four children 

 received equal shares of ownership in Top Media Group. Like Frangaj, Dritan 

 Hoxha was a controversial figure, famously getting into a legal battle over 

 satellite broadcasting rights with Prime Minister Sali Berisha. Top Channel 

 9  “Frangaj Family.” Media Ownership Monitor Albania. Published March 15, 2018. 
 https://albania.mom-rsf.org/en/owners/individual-owners/detail/owner/owner/show/frangaj-famil 
 y/ 

 8  “Albania 2019: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. 
 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-alba 
 nia.pdf 

 7  “Albania Profile - Media.” BBC. Published February 11, 2020. 
 https://www.bbc.com/news/world-europe-17680734 

 7 

https://albania.mom-rsf.org/en/owners/individual-owners/detail/owner/owner/show/frangaj-family/
https://albania.mom-rsf.org/en/owners/individual-owners/detail/owner/owner/show/frangaj-family/
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-albania.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-albania.pdf
https://www.bbc.com/news/world-europe-17680734


 reportedly covered former Tirana Mayor and current Prime Minister Edi Rama in 

 a positive light, in opposition to the Berisha government. 10

 The fourth most-viewed television station is Vizion Plus, owned by the Dulaku 

 brothers. Like the Frangaj and Hoxha families, the three Dulaku brothers 

 reportedly have ties to politicians, particularly Prime Minister Edi Rama and the 

 Socialist Party of Albania.  The relationship developed as a result of the Dulaku’s 11

 construction business, which required building permits from former Tirana Mayor 

 Edi Rama’s office. For favorable business contracts, now-Prime Minister Rama 

 received positive reporting from the Dulaku’s Vizion Plus. 12

 Aside from the government-run RTSH, four of the top five Albanian television 

 stations are controlled by centralized media conglomerates with ties to current 

 or former governments. These findings support the claim that concentration of 

 media ownership in Albania is rather consolidated, with wealthy, politically 

 connected elites controlling the vast majority of the Albanian media space. 13

 Print 

 Print media ownership follows a similar pattern to television outlets, with high 

 ownership concentration around political elites. For example, Albanian business 

 mogul Irfan Hysenbelliu owns the top two most-read newspapers, Gazeta 

 Panorama and Gazeta Shqiptare. The National Business Council reports that 

 Bashkir Hysenbelliu, Irfan’s cousin, owns Focus Group and therefore Gazeta 

 Shqiptare; however, observers report that Irfan is the true owner of Focus Group 

 in addition to his holdings over Panorama Group.  Hysenbelliu is not publicly 14

 14  “Irfan Hysenbelliu.” Media Ownership Monitor Albania. Published January 22, 2018. 
 https://albania.mom-rsf.org/sq/pronesia/pronaret/detail/owner/owner/show/irfan-hysenbelliu/  . 

 13  Mucollari, Stiv. “Erosion of Media Pluralism in Albania.” Democratic Erosion: Suffolk University. 
 Published April 20, 2019. 
 https://www.democratic-erosion.com/2019/04/20/erosion-of-media-pluralism-in-albania-by-stiv- 
 mucollari/  . 

 12  “KKT Approves Clientelist Permit for Another Tirana Skyscraper.” Exit News. Published 
 December 14, 2017. 
 https://exit.al/en/2017/12/14/kkt-approves-clientelist-permit-for-another-tirana-skyscraper/ 

 11  “Dulaku Family.” Media Ownership Monitor Albania. Published February 21, 2018. 
 https://albania.mom-rsf.org/en/owners/individual-owners/detail/owner//dulaku-family/ 

 10  Van Gerven Oei, Vincent. “Cellphone Comment Puts Spotlight Back on Rama’s Villa.” Exit 
 News. Published October 1, 2019. 
 https://exit.al/en/2019/01/10/cellphone-comment-puts-spotlight-back-on-ramas-villa/ 

 8 

https://albania.mom-rsf.org/sq/pronesia/pronaret/detail/owner/owner/show/irfan-hysenbelliu/
https://www.democratic-erosion.com/2019/04/20/erosion-of-media-pluralism-in-albania-by-stiv-mucollari/
https://www.democratic-erosion.com/2019/04/20/erosion-of-media-pluralism-in-albania-by-stiv-mucollari/
https://exit.al/en/2017/12/14/kkt-approves-clientelist-permit-for-another-tirana-skyscraper/
https://albania.mom-rsf.org/en/owners/individual-owners/detail/owner//dulaku-family/
https://exit.al/en/2019/01/10/cellphone-comment-puts-spotlight-back-on-ramas-villa/


 tied to any Albanian government or party, but his dominant holdings in the 

 media and other sectors give him a significant share of the Albanian media 

 space. 15

 The third most-read print media outlet is Gazeta Shekulli, majority owned by 

 Albanian businessman and politician Koço Kokëdhima with minority shares from 

 businessmen Dionis Heqimi and Sadik Llapashtica. Kokëdhima, one of the 

 wealthiest Albanian citizens, founded Shekulli in 1997 as a part of his business 

 empire, and has owned the outlet since. Kokëdhima’s background is inherently 

 political, as he was elected to be First Secretary of the youth branch of the 

 Albanian Labor Party from 1984 to 1991, and then elected to be a Member of 

 Parliament under the Socialist Party of Albania in 2013.  However, in 2016, 16

 Kokëdhima’s electoral mandate was declared void by the Albanian government 

 due to his businesses benefitting from state funds while he held a position in 

 parliament.  Following this denouncement, Kokëdhima’s  position has remained 17

 largely as an influential businessman since 2017. According to a few sources, 

 Kokëdhima has a number of business ties to the Russian government, and some 

 speculate that he operates in Moscow’s interests in Albania.  As for Heqimi and 18

 Llapashtica, the minority owners of Shekulli, both own shares of other businesses 

 in the energy and trade sectors, but AidData staff found no clear ties between 

 them and Albanian politicians or the Russian government.  It is worth noting 19

 that despite Kokëdhima’s suspected ties to the Russian government, the content 

 of Gazeta Shekulli does not appear to outwardly promote pro-Russian 

 sentiments. 

 19  “Unipress LLC.” Media Ownership Monitor Albania. Published January 26, 2018. 
 https://albania.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/unipress-llc/  . 

 18  “Adriatik Doci: Ilir Meta adhuruesi i fshehtë i Koço Kokëdhimës, një koincidencë me emrat e 
 fëmijëve, flirti me rusët dhe një qarkore e SHBA.” Shqiptarja.com. Published October 18, 2021. 
 https://shqiptarja.com/lajm/ilir-meta-adhuruesi-i-fshehte-i-koco-kokedhimes-nje-koincidence-me- 
 emrat-e-femijeve-flirti-me-ruset-dhe-nje-qarkore-e-shba  . 

 17  “  Heqja e mandatit të Kokëdhimës, zbardhen prapaskenat  e votimit.” Gazeta Panorama. 
 Published May 10, 2016. 
 http://www.panorama.com.al/heqja-e-mandatit-te-kokedhimes-zbardhen-prapaskenat-e-votimit/  . 

 16  “  Nga Flori Bruqi : Koço Kokëdhima, si u ngjit ish  zyrtari i Rinisë së PPSH në piramidën e 
 biznesit, pastrimi i parave me rusët.” Agjencioni Floripress. Published September 14, 2017. 
 https://floripress.blogspot.com/2017/09/nga-flori-bruqi-koco-kokedhima-si-u.html  . 

 15  Karaj, Vladimir. “Last TV Shows Critical of Albanian Govt are Cancelled.” Balkan Insight. 
 Published August 29, 2019. 
 https://balkaninsight.com/2019/08/29/last-tv-shows-critical-of-the-government-are-closed-down- 
 in-albania/  . 

 9 

https://albania.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/unipress-llc/
https://shqiptarja.com/lajm/ilir-meta-adhuruesi-i-fshehte-i-koco-kokedhimes-nje-koincidence-me-emrat-e-femijeve-flirti-me-ruset-dhe-nje-qarkore-e-shba
https://shqiptarja.com/lajm/ilir-meta-adhuruesi-i-fshehte-i-koco-kokedhimes-nje-koincidence-me-emrat-e-femijeve-flirti-me-ruset-dhe-nje-qarkore-e-shba
http://www.panorama.com.al/heqja-e-mandatit-te-kokedhimes-zbardhen-prapaskenat-e-votimit/
https://floripress.blogspot.com/2017/09/nga-flori-bruqi-koco-kokedhima-si-u.html
https://balkaninsight.com/2019/08/29/last-tv-shows-critical-of-the-government-are-closed-down-in-albania/
https://balkaninsight.com/2019/08/29/last-tv-shows-critical-of-the-government-are-closed-down-in-albania/


 The fourth most-read print media outlet is Koha Jone. Founded by Nikollë Lesi, 

 Koha Jone was one of the original independent media sources after the fall of 

 communism. Koha Jone’s ownership changed many times, as founder Nikollë 

 Lesi entered politics and could not legally retain ownership over the newspaper. 

 As a result, he sold the newspaper to former editor and current media mogul 

 Aleksandër Frangaj. However, in 2013 Lesi repurchased Koha Jone following 

 stints as the Chairman of the Christian Democratic League of Albania, a Member 

 of Parliament, and Deputy Minister of the Ministry of Youth, Culture, Tourism and 

 Sport. Lesi remains the owner today. 20

 Arlind Alikaj bought Mapo, the fifth most-read newspaper in Albania, from Henri 

 Cili in 2019. Alikaj is a relative unknown to the media space, and his name only 

 appears on official documents for ownership of Mapo Media LLC. However, 

 InfoPress and other outlets have speculated that the true owner of Mapo is Beqir 

 Nuredini, the former Mayor of Rrogozhina.  Nuredini  is infamous in Albania for 21

 corrupt activities during his time as mayor.  This  trend highlights media 22

 concentration of top Albania outlets in the hands of political elites. 

 Radio 

 Many of the same names from top television and print outlets appear in top 

 Albanian radio ownership. Frangaj and his wife own ABC News Radio and TV 

 Klan Radio, the fourth and fifth most-consumed radio stations. The Hoxha family 

 owns 80% of Top Albania Radio, with Zhuljeta Lamaj, the widow of assassinated 

 business mogul Vajdin Lamaj, holding the remaining 20%. 23

 23  Vajdin Lamaj was assassinated in 2005 and held positions as the President of the Albanian 
 Boxing Federation and the Vice President of Top Albania Radio. He also owned transport and 
 restaurant businesses. 
 https://albania.mom-rsf.org/sq/pronesia/pronaret/detail/owner/owner/show/zhuljeta-lamaj/ 

 22  “Abuzimi me pronat në Spille/ Prokuroria dy vite burgim për ish-kryebashkiakun Nuredini.” 
 In-Front.org. Published March 23, 2021. 
 https://in-front.org/abuzimi-me-pronat-ne-spille-prokuroria-dy-vite-burgim-per-ish-kryebashkiaku 
 n-nuredini/ 

 21  “Henri Çili shet gazetën “Mapo”, ja kush është pronari i ri me lidhje politike.” InfoPress 
 Albania. Published January 7, 2019. 
 http://infopressalbania.com/2019/01/07/henri-cili-shet-gazeten-mapo-ja-kush-eshte-pronari-i-ri- 
 me-lidhje-politike/ 

 20  Zguri, Rrapo. “Relations between Media and Politics in Albania.” Friedrich-Ebert-Stiftung. 
 Published 2017.  https://library.fes.de/pdf-files/bueros/albanien/14001.pdf 

 10 

https://albania.mom-rsf.org/sq/pronesia/pronaret/detail/owner/owner/show/zhuljeta-lamaj/
https://in-front.org/abuzimi-me-pronat-ne-spille-prokuroria-dy-vite-burgim-per-ish-kryebashkiakun-nuredini/
https://in-front.org/abuzimi-me-pronat-ne-spille-prokuroria-dy-vite-burgim-per-ish-kryebashkiakun-nuredini/
http://infopressalbania.com/2019/01/07/henri-cili-shet-gazeten-mapo-ja-kush-eshte-pronari-i-ri-me-lidhje-politike/
http://infopressalbania.com/2019/01/07/henri-cili-shet-gazeten-mapo-ja-kush-eshte-pronari-i-ri-me-lidhje-politike/
https://library.fes.de/pdf-files/bueros/albanien/14001.pdf


 The two remaining radio stations are the second most-listened-to outlet, Club 

 FM, and the third most-listened-to outlet, state-owned Radio Tirana 1. Club FM 

 is predominantly a hit music radio station. Initially founded in 1999 by two Greek 

 nationals and two Albanian nationals, only one founder, current Club FM CEO 

 Arben Bylykbashi, remains. The two Greek nationals donated their shares, half to 

 Bylykbashi and half to Olta Reka, a main host of the morning show “The 

 Morning Club” on Club FM.  Bylykbashi bought out the  other founder and now 24

 holds a 74% stake in the company, with Reka holding a 26% stake. 

 Radio ownership continues to show that political elites dominate the media 

 ownership landscape in Albania. Former politicians and wealthy families with 

 political connections own the vast majority of traditional media outlets. 

 Online 

 The Albanian government does not require the ownership of online media to be 

 public, nor does it restrict the potential owners of online media outlets.  As a 25

 result, ownership of online media is opaque and true ownership is often hidden. 

 The top most-visited online media outlet is Gjirafa.com, a news aggregation site 

 that pulls Albanian-language news from all over the internet. Founded by 

 Mergim Cahani, Ercan Canhasi, and Diogjen Elshani, Gjirafa resembles a 

 Western-style start-up, and has received significant investments from Western 

 venture capital firms, including from American investor Esther Dyson, Czech 

 investor Ondrej Bartos, American entrepreneur Philip Staehelin, Czech firm 

 Rockaway Capital, and the incubator Kosovo Innovation Center. Due to the 

 desire to attract investment and the regulations of other businesses attached to 

 Gjirafa, ownership of this news aggregation platform was clearer than other 

 online outlets. 

 However, for the remaining top online media sites, ownership either falls into the 

 same familiar names or is difficult to track down. Irfan Hysenbelliu owns both 

 Panorama.com.al and Balkanweb.com, the second and third most-visited online 

 25  “Albania 2019: Media Sustainability Index.” International Research and Exchanges Board. 

 24  “Club Muzikor JSC.” Media Ownership Monitor Albania. Published February 8, 2018. 
 https://albania.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/club-muzikor 
 -jsc/ 

 11 

https://albania.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/club-muzikor-jsc/
https://albania.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/club-muzikor-jsc/


 outlets, as subsidiaries of his Panorama Group and Focus Group. Aleksandër 

 Frangaj and his wife own Abcnews.al, fifth most-visited online outlet, under Klan 

 TV JSC. The fourth most-visited outlet, Syri.net, is highly opaque. Officially, 

 journalist Clirim Peka and a board of unnamed journalists own Syri.net; however, 

 most reports attribute the ownership of Syri.net to former Prime Minister and 

 current Member of Parliament Sali Berisha’s son, Shkelzen Berisha.  Both Sali 26

 and Shkelzen Berisha have been labeled as corrupt by the US State Department, 

 and they are barred from entering the US.  As a result,  it is not surprising that 27

 the former Prime Minister’s son reportedly controls a top consumed outlet with 

 hidden ownership. 

 The lighter restrictions on online media in Albania allow for powerful political 

 elites like Berisha to control top media outlets without legal consequences. 

 Online media has similar issues to traditional media, namely media ownership 

 concentration around political elites. However, when coupled with an additional 

 layer of opacity that traditional media does not have, Albanian online media 

 outlets provide a potential channel for undetected influence. 

 Conclusion 

 In this brief, we have presented an overview of the domestic media ownership of 

 top outlets and the presence of Russian state-owned media in Albania. The 

 collected data highlight two trends in Albanian media. First, media ownership is 

 highly concentrated around those with ties to political elites. Second, Russia and 

 other external actors appear to have relatively few active channels to influence 

 the Albanian media space. 

 27  “Public Designation of Albanian Sali Berisha Due to Involvement in Significant Corruption.” 
 U.S. Department of State. Published May 19, 2021. 
 https://www.state.gov/public-designation-of-albanian-sali-berisha-due-to-involvement-in-signific 
 ant-corruption/ 

 26  “Balla akuza: Të hapen hetimet për Gërdecin, Shkëlzen Berisha i përfshirë në krim shtetëror.” 
 Java News. Published September 17, 2020. 
 https://javanews.al/balla-akuza-te-hapen-hetimet-per-gerdecin-shkelzen-berisha-i-perfshire-ne-kri 
 m-shteteror/  ; “Portali i Financuar nga Familja Berisha-Meta  Replikon me Blushin ne jemi nje 
 Fondacion Intelektualesh qe Smarrim para nga Asnje Politikan.” Gazeta Tema. Published March 
 26, 2020. 
 https://www.gazetatema.net/2020/03/26/portali-i-financuar-nga-familja-berisha-meta-replikon-m 
 e-blushin-ne-jemi-nje-fondacion-intelektualesh-qe-smarrim-para-nga-asnje-politikan/ 

 12 

https://www.state.gov/public-designation-of-albanian-sali-berisha-due-to-involvement-in-significant-corruption/
https://www.state.gov/public-designation-of-albanian-sali-berisha-due-to-involvement-in-significant-corruption/
https://javanews.al/balla-akuza-te-hapen-hetimet-per-gerdecin-shkelzen-berisha-i-perfshire-ne-krim-shteteror/
https://javanews.al/balla-akuza-te-hapen-hetimet-per-gerdecin-shkelzen-berisha-i-perfshire-ne-krim-shteteror/
https://www.gazetatema.net/2020/03/26/portali-i-financuar-nga-familja-berisha-meta-replikon-me-blushin-ne-jemi-nje-fondacion-intelektualesh-qe-smarrim-para-nga-asnje-politikan/
https://www.gazetatema.net/2020/03/26/portali-i-financuar-nga-familja-berisha-meta-replikon-me-blushin-ne-jemi-nje-fondacion-intelektualesh-qe-smarrim-para-nga-asnje-politikan/


 Albanian media ownership is centered around a few politically connected 

 families. Out of the top five media outlets for each medium, the Frangaj family 

 owns five outlets, the Hysenbelliu family owns four outlets, and the Hoxha family 

 owns two outlets. In fact, Albanian media monitoring site Telemetrix suggests 

 that nearly 59% of the total audience share of television, radio, and print media 

 is owned by the Frangaj, Dulaku, Hoxha, and Hysenbelliu families.  Most of the 28

 remaining outlets are also owned by political elites, including former politicians 

 Koço Kokëdhima, Nikollë Lesi, and Beqir Nuredini, and the son of former Prime 

 Minister and current MP Sali Berisha. Ultimately, only two outlets are owned by 

 journalists or individuals without political ties: the hit music station Club FM and 

 news aggregator start-up Gjirafa.com. This political consolidation of media 

 outlets provides potential channels for internal and external actors to influence 

 the public. 

 While this major potential channel of influence exists in Albania, there is little 

 indication of other channels for Russian influence in Albania. Only one Russian 

 state-owned outlet, an office for Rossiyskaya Gazeta, exists in Albania. For media 

 owners, only Koço Kokëdhima, Albanian businessman and owner of Gazeta 

 Shekulli, has ties to Russian oligarchs and the Russian government, though this 

 has not appeared to result in pro-Russian content in Gazeta Shekulli. The 

 Albanian government also actively opposes Russia on the Kosovo-Serbia 

 conflict, leading to potential public mistrust of the Russian government. As a 

 result, Russia appears to hold little direct influence in the Albanian media space. 

 In sum, despite some opportunities through media concentration by political 

 elites, the Russian government has few channels to influence the Albanian public 

 through media ownership. 

 28  Mucollari, Stiv. “Erosion of Media Pluralism in Albania.” Published April 20, 2019. 
 13 


