
Ukraine: Profile of Media Ownership
and Potential Foreign Influence
Channels

Emily Dumont, Jonathan Solis, and Lincoln

Zaleski

March 2023



Table of Contents

Acknowledgements 1
Introduction 1
Russian Media Footprints 2

Table 1. Russian state-owned media with a physical presence in Ukraine,
2021 2

Top Media Outlets 3
Table 2: Top Ukrainian media outlets ranked by overall consumption 4

Media Ownership 4
Table 3: Ownership of top Ukrainian media outlets by share 5

Results 8
Television 8
Print 10
Radio 12
Online 13

Conclusion 15

Acknowledgements

The authors would like to acknowledge Vera Choo, Samantha Custer, and

Rodney Knight for their advice and assistance in the research and compilation of

this profile. We additionally want to acknowledge AidData’s team of student

Research Assistants who collected data for this project, including Diane

Frangulea, Maggie Herndon, Daniel Highland, Katherine Hughes, Sonia Kelly,

Morgan King, Deb Kornblut, Amelia Larson, Abby Maher, Daniella Marx, Harper

Ortlieb, Caroline Prout, Andrew Tanner, Emmeline Walker, Sophia Zaman, and

Noa Zielinski.



Introduction

What are the entry points for foreign actors to shape and influence the narrative

in the Ukrainian media market? This profile seeks to address some of the entry

points related to media ownership and Russian state-owned media. AidData

recognizes that malign influence may affect narrative creation in other ways,

including the republishing of foreign content in domestic media outlets,

interactions on social media, and through journalist biases. However, this project

focuses solely on direct and indirect ownership of traditional domestic media

outlets to identify potential entry points for Russian influence through elites and

media owners. By better understanding Ukraine’s domestic media ownership

environment, including what media outlets citizens consume and who the

owners of those outlets are, we can anticipate entry points where malign actors

may try to influence domestic narratives.

Media ownership in Ukraine is highly centralized around a few politically

connected media houses and owners.1 Since owners of top media houses have

the potential to influence the content and tone of topics covered by journalists

in their employ, understanding who owns the media is crucial to identifying

avenues for influence and potential bias in reporting. In this profile, we begin to

close this gap with an in-depth look at domestic media ownership in Ukraine.

This media ownership profile and the supporting data were prepared by

AidData, a research lab at William & Mary’s Global Research Institute.2 The data

for this profile was collected manually by AidData staff and student research

assistants. We began by conducting web searches to identify a list of media in

Ukraine, and then identified a list of the top-ranked outlets in terms of overall

consumption. We then used this information to gather the ownership data. We

used cross-country sources when available (e.g., Zenith, Alexa3), as well as

Ukrainian business registries, survey data, media watchdog sources, and other

3 Zenith is a media intelligence database that provides insights into media, including television viewership and newspaper circulation,
in several dozen countries around the world. Alexa is an online analysis tool. AidData Staff used Alexa’s API to gauge website traffic.
https://www.alexa.com/siteinfo.

2 This profile is part of a collaboration with the USAID E&E Bureau made possible through a buy-in to a Higher Education Solutions
Network cooperative agreement (AID-A-12-00096) in place between USAID/LAB/HESN, AidData, and William & Mary.

1 Vitalii Ribak. “Yes, Ukraine’s Oligarchs Own the Airwaves, But Their Days are Numbered.” Atlantic Council. Published January 29,
2018.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/yes-ukraine-s-oligarchs-own-the-airwaves-but-here-s-why-their-days-are-numbered/

1

https://www.alexa.com/siteinfo
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/yes-ukraine-s-oligarchs-own-the-airwaves-but-here-s-why-their-days-are-numbered/


open source data. This profile includes data for the entire country of Ukraine and

does not separate out any information that may differ in breakaway regions,

such as Crimea, Luhansk, or Donetsk.

In the following sections, we provide summary data on the presence of Russian

state-owned media, top outlets, and media ownership in Ukraine as of 2021 (or

the most contemporary data available). This profile focuses on the ownership of

traditional broadcast, print, and online media outlets. Social media is not

included in this analysis. By mapping out the ownership and influence of

traditional forms of media, these profiles lend insights into potential channels for

foreign influence in the top consumed outlets.

Russian Media Footprints

The most direct form of Kremlin influence in Ukraine’s media landscape is via

Russian state-owned media (see Table 1). Five of the eleven Russian state-owned

media outlets we tracked have a physical presence in Ukraine which provides the

Kremlin with a few channels to directly communicate with, and ultimately

influence, Ukrainian citizens. Notably, the Ukrainian government has consistently

sanctioned or banned Russian outlets since the Euromaidan events in 2014,

preventing some Russian outlets, including Sputnik and RIA Novosti, from

broadcasting in Ukraine.4 Physical presence includes physical infrastructure, such

as cable packages, physical office space or local bureaus, and radio

broadcasters, but excludes satellite broadcasting and online or streaming

availability. Table 1 provides a footprint of Russian state-owned media presence

in Ukraine, but does not speak to how well-consumed each outlet is by Ukrainian

citizens.

4 “Ukraine Extends Ban on Russian News Agencies, Journalists.” Committee to Protect Journalists. Published May 24, 2018.
https://cpj.org/2018/05/ukraine-extends-ban-on-russian-news-agencies-journ/

2

https://cpj.org/2018/05/ukraine-extends-ban-on-russian-news-agencies-journ/


Table 1. Russian state-owned media with a physical

presence in Ukraine, 2021

Television

Russia 24 ✘

Russia K ✘

RTR-Planeta ✘

TV Centre ✘

Channel One ✔

RT ✔

Print

Rossiyskaya Gazeta ✔

Radio

Sputnik ✔

News Agency

TASS ✔

Sputnik ✘

Other indirect forms of Russian influence are possible, including domestic

outlets republishing narratives and pro-Russian journalists in-country. In this

profile, AidData has captured direct Russian channels of influence through

state-owned media infrastructure.

Top Media Outlets

Table 2 identifies the top five most-consumed media outlets in Ukraine by

medium (television, print, radio, and online) based on cross-sectional indicators

such as viewership share and circulation. While we cannot know the exact

influence of each individual outlet, we can assume that outlets that reach higher

numbers of consumers have greater potential to influence more citizens. Despite

3



the presence of some Russian state-owned media outlets in Ukraine, none of the

tracked Russian state media appears in the top five outlets for any medium.

AidData used a weighted average of media consumption survey rankings from

2017 to present to determine the top media outlets in Ukraine. This strategy

offers a more long-term perspective of top media outlets, rather than a snapshot

of the top media outlets right now. As such, the top outlets may not exactly

reflect the current order of the most-consumed outlets, but do show a solid

picture of the media landscape over the past five years. Recent rankings are

weighted more heavily to adjust for new changes.5

Table 2: Top Ukrainian media outlets ranked by overall

consumption

Rank Television Print Radio Online

1 TV Channel
Ukraine

Argumenty i
Fakty v Ukraine Hit FM ukr.net

2 1+1 Vesti Avtoradio
Ukraine pravda.com.ua

3 ICTV Bulvar Gordona Lux FM obozrevatel.com

4 Inter TV Segodnya Radio Pyatnica korrespondent.net

5 STB (STV) Fakty i
Kommentarii Radio Shanson unian.ua

According to findings from an AidData survey of regional and local media

experts in 2021, the majority of top Ukrainian outlets mirror the results of

open-source data collection by AidData researchers. However, additional outlets

excluded from this top outlet list but ranked highly by local experts include

television channel UA: Pershyi TV; print outlets Novoye Vremya and Den; radio

stations Ukrainian Radio and Hromadske Radio; and online outlet censor.net.

5 Television, Print, and Radio Sources: Television, print, and radio rankings were calculated using multiple publicly available surveys and
circulation data, including an AidData survey of country and regional experts conducted in summer 2021. Additional data came from:
the Television Industry Committee’s Television Audience Measurement (2021), IREX’s Media Sustainability Index (2019), the
USAID-Internews Media Consumption Survey (2021), and the Center for Media, Data, and Society’s Media Influence Matrix Ukraine
(2021).
Online Sources: AidData predominantly used data from Alexa (collected April 2021); however, additional data came from the
AidData expert media survey (2021), the USAID-Internews Media Consumption Survey (2021), and the Center for Media, Data, and
Society’s Media Influence Matrix Ukraine (2021).

4



Media Ownership

Table 3 lists the ownership information of top Ukrainian media outlets by

medium (television, newspaper, radio, and online). A series of amendments

enacted in October 2015 revamped the legal framework of Ukrainian media

ownership, requiring television, radio, and print media to make their ownership

structures and final beneficiaries public.6 However, the law does not require

transparency of online outlets and is unevenly enforced, as some outlets are still

able to hide their ownership structures.7 Further examples of ownership ties and

relationships are discussed in the following section.

In order to highlight which outlets may be more susceptible to Russian influence,

AidData staff have devised a four-point scale to indicate levels of Russian

ownership. This scale is color-coded shades of red in the table below to indicate

1) Direct Russian ownership, 2) Known Russian ties, 3) Suspected Russian ties,

and 4) No Russian ties. Additionally, Ukrainian state-owned media is color-coded

blue. In Ukraine, six owners had suspected or known ties to the Russian

government, and no outlets had direct Russian ownership. As such, this profile

has six red color-coded owners and no designations of state-owned media.

7 The Vibrant Information Barometer, “2021 Ukraine Report,”
https://storage.googleapis.com/vibe.irex.org/Reports/VIBE%20-%20Ukraine%202021.pdf.

6 “OSCE Representative welcomes law on transparency of media ownership in Ukraine as it comes into force.” Organization for
Security and Cooperation in Europe. Published October 1, 2015. https://www.osce.org/fom/187956.

5

https://storage.googleapis.com/vibe.irex.org/Reports/VIBE%20-%20Ukraine%202021.pdf


Table 3: Ownership of top Ukrainian media outlets by share

Medium Rank Outlet Owner, Company Owner,
Individuals

Owner
(%)

Television

1 TV Channel
Ukraine SCM Holdings Ltd Rinat Akhmetov 100

2 1+1

Harley Trading Ltd Ihor Kolomoisky 67.8

Bolvik Ventures
Ltd

Oksana
Marchenko 24.7

1 + 1 Production Unknown 7.5

3 ICTV StarLight Media
Ltd

Viktor and
Olena Pinchuk 100

4 Inter TV PJSC TV channel
Inter

Viktor
Medvedchuk 80

Serhiy
Lyovochkin 20

5 STB StarLight Media
Ltd

Viktor and
Olena Pinchuk 100

Print

1 Argumenty i Fakty
v Ukraine UMH Group Ltd Ihor Kolomoisky Unknown

2 Vesti Multimedia Invest
Group LLC Yuriy Pishko 100

3 Bulvar Gordona
Bulvar Newspaper
Editorial Office
LLC

Dmitry Gordon 100

4 Segodnya SCM Holdings Ltd Rinat Akhmetov 100

5 Fakty i kommentarii Fakty i
Kommentarii

Oleksandr
Shvets 100

6



Newspaper
Editorial LLC

Radio

1 Hit FM

Media Market TV
and Radio
Company LLC

Nikolay
Bagrayev 47.5

Viktor and
Olena Pinchuk 45.2

Yana Kutz 4.8

TAVR Media
Company

Igor
Chernyshov 2.5

2 Avtoradio UMH Group Ltd Ihor Kolomoisky Unknown

3 Lux FM
PJSC TV and
Radio Company
Lux

Kateryna
Kit-Sadova 76.8

Roman
Andreyko 13.1

Oksana
Andreyko 10.1

4 Radio Pyatnica Investment in
Development LLC Denys Kozlitin 100

5 Radio Shanson
Top Radio
Broadcasting
Company, LLC

Anatoly
Evtuhov 51

Larisa Evtuhov 49

Online 1 ukr.net Ukrnet LLC

Borys
Komissaruk 41

Mikhail
Komissaruk 20

Alexei
Komissaruk 20

Olha Grach 10

Vitachi Kushnir 9

7



2 pravda.com.ua Dragon Capital
Group

Tomas Fiala Majority

George Soros Minority

Unknown Minority

3 obozrevatel.com Zolota Seredyna
LLC

Yuriy Brodsky 55

Svitlana
Brodska 34.9

Rostyslav
Brodsky 10.1

4 korrespondent.net UMH Group Ltd Ihor Kolomoisky Unknown

5 unian.ua 1+1 Media Group

Ihor Kolomoisky 98

Gennadiy
Bogolyubov 2

Results

Television

Media ownership in Ukraine is highly concentrated amongst Ukraine’s oligarchs

and the top television outlets are no exception. Political elites own all five of the

top television outlets in Ukraine, and in many cases are involved in more than

one outlet. The top television station is TV Channel Ukraine (TRK Ukraine),

owned by Rinat Akhmetov, a Ukrainian billionaire and oligarch from Donetsk.

Akhmetov, like many Ukrainian oligarchs, had many of his assets seized following

the Euromaidan events for his connections to the pro-Russian Yanukovych

regime.8 However, Akhmetov still remains one of the richest men in Ukraine and

the sole owner of SCM Holdings, the parent company of TRK Ukraine. Akhmetov

is also the founder of the “Opposition Bloc,” a former pro-Russian opposition

party in the Verkhovna Rada.

8 Krasnikov, Denys. “Court Suspends Renationalization of Ukrtelecom, Still in the Hands of Akhmetov.” Kyiv Post. Published June 6,
2018. https://www.kyivpost.com/technology/court-suspends-renationalization-of-ukrtelecom-still-in-hands-of-akmetov.html

8

https://www.kyivpost.com/technology/court-suspends-renationalization-of-ukrtelecom-still-in-hands-of-akmetov.html


Ihor Kolomoisky, a Ukrainian oligarch and billionaire, owns the controlling stake

in 1+1 Media Group, a media conglomerate that owns and operates eight

television stations and two major online outlets, UNIAN and TSN.ua. In addition,

Kolomoisky reportedly has ties to current Ukrainian President Volodymyr

Zelensky and bankrolled his presidential campaign.9 Unlike most Ukrainian

oligarchs, Kolomoisky is not actively pro-Russian, and financed the “Dnipro

Battalion,” a local militia defending parts of Eastern Ukraine from Russian

aggression and separatism.10 However, there are corruption concerns, as

Kolomoisky was accused of embezzling $5 billion from PrivatBank, the largest

bank in Ukraine, before the Ukrainian government nationalized it.11

However, Kolomoisky does not have sole ownership of 1+1 Media. Ukrainian

oligarch Ihor Surkis formerly owned a sizable minority stake in the conglomerate,

reportedly selling his stake to Oksana Marchenko, the wife of pro-Russian

Ukrainian oligarch Viktor Medvedchuk. This is not Medvedchuk’s only television

station ownership either, as pro-Russian exiled oligarch Dmytro Firtash offloaded

his shares in Inter TV to Medvedchuk prior to his departure from Ukraine and

subsequent arrest.12 Medvedchuk is reportedly tied to Russian President Vladimir

Putin, who is the godfather to his daughter.13 In May 2021, the Ukrainian

government charged Medvedchuk with treason, froze his assets, and placed him

under house arrest.14 While Medvedchuk is technically still the owner of Surkis’

stake in 1+1 Media and Firtash’s stake in Inter TV, his arrest puts a question mark

on who actually controls two of the top television outlets in Ukraine.

Serhiy Lyovochkin, a member of parliament and long-time associate of Firtash

and Medvedchuk, also owns a minority stake in Inter TV. Lyovochkin, Firtash, and

14 “Суд дав дозвіл на затримання Козака.” Ukrainian Pravda. Published May 20, 2021.
https://www.pravda.com.ua/news/2021/05/20/7294233/

13 Kamenev, Maxim. “Viktor Medvedchuk: Politychna Lehalizatsiia.” Published August 7, 2018.
https://hromadske.ua/posts/viktor-medvedchuk-politychna-lehalizatsiia; “Kyiv Would 'Gladly' Swap Medvedchuk For Ukrainian
Prisoners In Russia, Says Top Official.” RFE/RL. Published May 15, 2021.
https://www.rferl.org/a/ukraine-medvedchuk-russia-prisoner-swap-treason/31256736.html

12 “Medvedchuk reportedly buys 80% of TV Channel Inter from fugitive oligarch Firtash – media.” UNIAN. Published June 30, 2019.
https://www.unian.info/politics/amp-10601421-medvedchuk-reportedly-buys-80-of-tv-channel-inter-from-fugitive-oligarch-firtash-medi
a.html

11 Maheshwari, Vijai. “The Comedian and the Oligarch.” April 17, 2019.

10 Cullison, Alan. “Ukraine's Secret Weapon: Feisty Oligarch Ihor Kolomoisky.” Wall Street Journal. Published June 27, 2014.
https://www.wsj.com/articles/ukraines-secret-weapon-feisty-oligarch-ihor-kolomoisky-1403886665

9 Maheshwari, Vijai. “The Comedian and the Oligarch.” Politico. Published April 17, 2019.
https://www.politico.eu/article/volodomyr-zelenskiy-ihor-kolomoisky-the-comedian-and-the-oligarch-ukraine-presidential-election/

9

https://www.pravda.com.ua/news/2021/05/20/7294233/
https://hromadske.ua/posts/viktor-medvedchuk-politychna-lehalizatsiia
https://www.rferl.org/a/ukraine-medvedchuk-russia-prisoner-swap-treason/31256736.html
https://www.unian.info/politics/amp-10601421-medvedchuk-reportedly-buys-80-of-tv-channel-inter-from-fugitive-oligarch-firtash-media.html
https://www.unian.info/politics/amp-10601421-medvedchuk-reportedly-buys-80-of-tv-channel-inter-from-fugitive-oligarch-firtash-media.html
https://www.wsj.com/articles/ukraines-secret-weapon-feisty-oligarch-ihor-kolomoisky-1403886665
https://www.politico.eu/article/volodomyr-zelenskiy-ihor-kolomoisky-the-comedian-and-the-oligarch-ukraine-presidential-election/


Medvedchuk were all founding members of the Opposition Platform - For Life,

the largest pro-Russian political party in the Verkhovna Rada.

Viktor Pinchuk and his wife Olena own the final top two outlets in Ukrainian

television— ICTV and STB. While the official ownership breakdown of media

conglomerate StarLight Media Ltd is unknown, Viktor Pinchuk unofficially

controls the company as the final Ukrainian oligarch on the list of top television

owners. Olena Pinchuk is the daughter of former Ukrainian President Leonid

Kuchma, and Viktor Pinchuk has benefited from her connections with the

Kuchma regime, earning exclusive business deals during the former president’s

tenure.15 However, Pinchuk has remained mostly out of politics recently,

avoiding pro-Russian or pro-Ukrainian conflict and focusing on business

dealings, rather than political power.

Television ownership in Ukraine is dominated by Ukrainian oligarchs with ties to

political regimes, both internal and external. Internally, top television owners

have strong ties to former Ukrainian Presidents Leonid Kuchma and Viktor

Yanukovych and current Ukrainian President Volodymyr Zelensky. Many owners

are themselves politicians in Ukraine as well, operating or founding political

parties. Externally, Rinat Akhmetov, Viktor Medvedchuk, and Serhiy Lyovochkin

are all pro-Russian oligarchs and have ties in the highest echelons of Russian

government. As such, those sympathetic to Russian influence dominate the

Ukrainian television industry, which provides many channels for Kremlin

involvement. In addition, despite moves from the Ukrainian government to ban

Russian TV channels and Ukrainian channels with Russian state content, Russian

entertainment still plays a major role in many Ukrainian television channels.16 In

sum, through pro-Russian oligarchs, the Russian government has many channels

of influence in Ukrainian television.

Print

Like television, Ukrainian oligarchs dominate print media ownership in Ukraine.

Many of the same names appear in print media: Ihor Kolomoisky acquired UMH

16 Polman, Mitchell. “Russian-language media: Can Ukraine compete with the Kremlin?” Atlantic Council. Published April 15, 2021.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/russian-language-media-can-ukraine-compete-with-the-kremlin/

15 Hess, Maximilian. “Wooing the West: Who is Ukraine’s Viktor Pinchuk?” Eurasianet. Published February 26, 2020.
https://eurasianet.org/wooing-the-west-who-is-ukraines-viktor-pinchuk

10

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/russian-language-media-can-ukraine-compete-with-the-kremlin/
https://eurasianet.org/wooing-the-west-who-is-ukraines-viktor-pinchuk


Group in 2020, which owns Argumenty i Fakty, the most-circulated newspaper,

and Rinat Akhmetov’s SCM Holdings owns Segodnya, the fourth most-circulated

newspaper in Ukraine.

Kolomoisky’s acquisition of UMH Group highlights the relationship between the

Ukrainian government and top media owners. UMH Group was formerly owned

by pro-Russian Ukrainian oligarch Serhiy Kurchenko. Kurchenko has been a

fugitive since 2014; however, the Ukrainian government seized his assets in

2017, including UMH Group. In 2020, Kolomoisky’s 1+1 Internet won the bid for

ownership over UMH Group and holdings.17 Due to Kolomoisky’s ties with

President Zelensky, some oligarchs accused Zelensky of favoring Kolomoisky in

this massive acquisition from the government. Now with Argumenti i Fakty in

tow, Kolomoisky has an even more dominant position in Ukrainian media than

before, and owns a major Russian-language newspaper in addition to the eight

television stations mentioned above.

Another oligarch, Alexander Klimenko, owns Vesti, the second most-circulated

newspaper in Ukraine. The ownership structure of Vesti is highly opaque, as a

number of proxy companies have been established as owners of Vesti.

Multimedia Invest Group LLC is the owner of Vesti, which was formerly owned

by Ilya Guzhva, former editor-in-chief of Vesti. However, Guzhva left his position

in 2017, ultimately revealing that fugitive oligarch-in-exile Alexander Klimenko

was the full beneficiary of Vesti. According to the Ukrainian business registry, an

unknown individual named Yuri Pishko is the current owner of Multimedia Invest

Group LLC;18 however, this individual acts as a proxy for Alexander Klimenko.

Klimenko’s wife Olga Semchenko is the head of Vesti’s Board of Directors, and

the newspaper consistently promotes pro-Klimenko content.19 Klimenko was the

former Minister of Revenue and Duties under President Viktor Yanukovych;

following Yanukovych’s departure, Klimenko fled to Russia, while the Ukrainian

government charged him with corruption and high treason in absentia. In spring

19 Milakovsky, Brian. “Vesti: Weapon or casualty in the information war?” Open Democracy. Published October 19, 2017.

18 “Пішко Юрій Ростиславович.” OpenData. Last updated February 11, 2020. https://opendatabot.ua/p/1DVU907.

17 “Компанія Коломойського управлятиме УМХ” Detector Media. Published September 11, 2020.
https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoyskogo-upravlyatyme-umkh/

11

https://opendatabot.ua/p/1DVU907
https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoyskogo-upravlyatyme-umkh/


2021, the Ukrainian government dropped the charges against Klimenko and

unfroze his assets; however, Klimenko appears to continue to reside in Russia.20

The third most-circulated newspaper in Ukraine, Bulvar Gordona, is owned by

Dmitry Gordon, a longtime Ukrainian journalist. The first non-oligarch on this list,

Gordon worked as a journalist for top newspapers since 1983, before founding

Bulvar Gordona (then just “Bulvar”) in 1995. Gordon is also known for holding

truth to power through his interview series “Visiting Dmitry Gordon,” where he

interviews famous politicians, athletes, and other public figures.21 In 2019,

Gordon had his first foray into politics, working as the head of the election

headquarters for Ihor Smeshko’s Strength and Honor party. However, despite his

support for Smeshko, Gordon remains predominantly a journalist.

Like Bulvar Gordona, Fakty i Kommentarii, the fifth most-circulated newspaper in

Ukraine, is not owned by an oligarch. Formerly the property of oligarch Viktor

Pinchuk, the newspaper was sold to long-time General Director and

Editor-in-chief Oleksandr Shvets. Shvets has been a major journalist in Ukraine

since 1992 and is known for his independence; however, he also has loyalties to

former President Leonid Kuchma.22 Bulvar Gordona and Fakty i Kommentarii

mark the only top media outlets in either television or print to have

non-oligarchic ownership.

Radio

Ukrainian oligarchs continue to dominate the top radio outlets. The Tavr Media

Group, a media conglomerate controlled by the Pinchuk and Bagrayev families,

is the parent company of the top radio station Hit FM. Viktor and Olena Pinchuk

own a controlling stake in Tavr Media and their other media holdings are

discussed in prior sections. The key players in the Bagrayev family are Nikolay

Bagrayev, founder of Tavr Media in 2003 and a member of the Verkhovna Rada

22 “АЛЕКСАНДР ШВЕЦ О ЖЕЛТИЗНЕ И РЕСПЕКТАБЕЛЬНОСТИ, СВОЁМ ДВОЙНИКЕ И БЛАГОДАРНОСТИ
КУЧМЕ.” Detector Media. Published August 4, 2021.
https://video.detector.media/special-projects/aleksandr-shvec-o-zheltyzne-y-respektabelnosty-svojom-dvoynyke-y-blagodarnosty-kuch
me-i76

21 Romanyuk, Roman and Eldar Sarakhman. “‘I told Smeshka: If you don't go, I'll go…’ - Dmitry Gordon.” Ukrayinskaya Pravda.
Published June 13, 2019. https://www.pravda.com.ua/articles/2019/06/13/7217949/

20 “‘Помилка’ прокурора: як біглий ексміністр доходів Олександр Клименко перестав бути підозрюваним і повернув
елітне майно.” Bihus.info. Published August 17, 2021.
https://bihus.info/pomylka-prokurora-yak-biglyj-eksministr-dohodiv-oleksandr-klymenko-perestav-buty-pidozryuvanym-i-povernuv-elit
ne-majno/.

12

https://video.detector.media/special-projects/aleksandr-shvec-o-zheltyzne-y-respektabelnosty-svojom-dvoynyke-y-blagodarnosty-kuchme-i76
https://video.detector.media/special-projects/aleksandr-shvec-o-zheltyzne-y-respektabelnosty-svojom-dvoynyke-y-blagodarnosty-kuchme-i76
https://www.pravda.com.ua/articles/2019/06/13/7217949/
https://bihus.info/pomylka-prokurora-yak-biglyj-eksministr-dohodiv-oleksandr-klymenko-perestav-buty-pidozryuvanym-i-povernuv-elitne-majno/
https://bihus.info/pomylka-prokurora-yak-biglyj-eksministr-dohodiv-oleksandr-klymenko-perestav-buty-pidozryuvanym-i-povernuv-elitne-majno/


from 2002-2014, his wife Svitlana, and his son, Ruslan. While Viktor Pinchuk is

considered an oligarch, Nikolay Bagrayev is a former politician with media

ownership and political connections.

The second and fourth most-listened to radio stations are Radio Pyatnica and

Avtoradio, both former holdings of Kurchenko’s UMH Group before the

Ukrainian government seized control of the company. Radio Pyatnica was sold

off to Investment in Development LLC, formerly owned by lawyer Maxim

Varlamov and now owned by Denys Kozlitin. According to media reports,

Investment in Development LLC was implicated in a money-laundering scheme

with Alexander Yanukovych, the son of former pro-Russian President Viktor

Yanukovych in 2013.23 However, no clear ties between Yanukovych and Kozlitin

currently exist, as the company only reformed in 2018. The Ukrainian

government appears to have sold Avtoradio as part of the UMH Group package

to Ihor Kolomoisky and not sold separately like Radio Pyatnica.24

Another politician involved in radio, Lviv Mayor Andriy Sadovyi is the co-founder

of Lux Radio, the third most-listened outlet in Ukraine. Sadovyi’s wife, Kateryna

Kit-Sadova, is the majority shareholder of Lux Radio today, splitting ownership

with co-founder Roman Andreyko and his wife Oksana. As Mayor of Lviv,

Sadovyi became leader of the pro-European Self-Reliance Party, and actively

opposed Russian involvement in Ukraine. Co-founder Andreyko is also politically

active and a close friend of Sadovyi as a former Lviv city council member.

Finally, the fifth most-listened to radio station is Radio Shanson, a traditional

music radio station. Owned by Anatoliy Evtuhov and his wife Larisa, Radio

Shanson falls under Business Radio Group’s holdings, along with DJ FM,

Business FM, and Power FM. Evtuhov founded Business Radio Group and

formerly owned Fokus Group as well, before selling it to Alexander

Borshchevich.25 He reportedly got his start as a Radio DJ, and has remained an

25 “СОБСТВЕННИКОМ ООО «ФОКУС МЕДИА» СТАЛ АЛЕКСАНДР БОРЩЕВИЧ, ИЗДАНИЕ ФOКУС ВОЗГЛАВИЛ
АЛЕКСЕЙ ГАЗУБЕЙ.” ICTV.ua. Published May 2020. https://ictv.ua/ru/media-news/fokus-otrymav-novoho-vlasnyka/.

24 The details surrounding UMH Group’s bidding process have made ownership somewhat unclear. While AidData Staff have
confirmed that Ihor Kolomoisky’s 1+1 Internet won the bid for UMH Group, it is unknown exactly what pieces of UMH Group the
Ukrainian government left intact. Kozlitin’s ownership of Radio Pyatnica is based on official Ukrainian government ownership records
updated in 2021; however, it is possible that this is temporary until UMH Group is fully transferred under Kolomoisky’s ownership.

23 “Кандидат у мультиплекс Зеленського. Колишній СЕО Парковий про купівлю телеканалу у сім'ї засновника АТБ і
ТВ-бізнес в Україні — інтерв'ю.” NV Business. Published July 28, 2021.
https://biz.nv.ua/ukr/tech/radio-p-yatnicya-era-prodakshn-kanal-centralniy-vintazh-tb-i-plani-na-multipleks-mh-7-interv-yu-50173719.ht
ml

13

https://ictv.ua/ru/media-news/fokus-otrymav-novoho-vlasnyka/
https://biz.nv.ua/ukr/tech/radio-p-yatnicya-era-prodakshn-kanal-centralniy-vintazh-tb-i-plani-na-multipleks-mh-7-interv-yu-50173719.html
https://biz.nv.ua/ukr/tech/radio-p-yatnicya-era-prodakshn-kanal-centralniy-vintazh-tb-i-plani-na-multipleks-mh-7-interv-yu-50173719.html


influential media businessman in the radio industry, though he has largely stayed

out of the public eye. His son, Evgeny Evtuhov, is also a radio DJ and the head

of DJ FM, and reportedly a former candidate for the pro-Russian Shariy Party.26

Ultimately, Anatoliy Evtuhov is an elusive media owner, and his ties are largely

unclear.

Despite the presence of oligarchs Viktor Pinchuk and Ihor Kolomoisky, top

Ukrainian radio outlets include some non-oligarchic ownership by politicians,

such as former Verkhovna Rada member Nikolay Bagrayev and Lviv Mayor

Andriy Sadovyi. In addition, despite the allegations that Kozlitin is tied to the

Yanukovich regime, AidData staff uncovered no visible ties between the current

owners of Radio Pyatnica and oligarchs.

Online

Top online media outlets in Ukraine have slightly more diverse ownership than

traditional media outlets, though many of the same oligarchs are players online

as well. Ukr.net, a news aggregation website drawing headlines from across the

internet, is the most visited online media website in Ukraine. Borys Komissaruk,

Olha Grach, and Vitachi Kushnir founded Ukr.net in 1998, and all three founders

are also owners of the website, along with Borys’ son Mikhail and Alexei, a

relative in Venezuela. In addition to owning one-fifth of Ukr.net’s shares, Mikhail

Komissaruk is the company’s CEO, taking over the position from his father.

While news aggregation sites are among the most popular online media outlets

in Ukraine, online media outlets that create their own content round out the top

five. In May 2021, long-time owner of Ukrayinska Pravda, Olena Prytula,

announced that she had sold 100% of the outlet to Tomas Fiala’s Dragon Capital

Group. Fiala, who also acquired popular outlet Novoye Vremya, runs one of the

largest Ukrainian investment groups. Dragon Capital Group is known for their

pro-Western stance, as billionaire George Soros is a current partner, and

Goldman Sachs Group formerly owned a minority stake in the investment group.

26 “The CEC registered the son of the owner of "Radio Chanson" Yevtukhov as a candidate for deputy: what is known.” 24 Kanal.
Published July 2, 2019.
https://24tv.ua/ru/cik_zaregistrirovala_syna_vladelca_radio_shanson_evtuhova_kandidatom_v_deputaty_chto_izvestno_n1173910.

14

https://24tv.ua/ru/cik_zaregistrirovala_syna_vladelca_radio_shanson_evtuhova_kandidatom_v_deputaty_chto_izvestno_n1173910


Obozrevatel.com is the third most-visited news site in Ukraine. Founded by

Mykhailo Brodsky, his sons Yuriy and Rotyslav and his wife Svitlana now own the

website. Like many Ukrainian media owners, Brodsky is actively involved in

politics, serving as a member of the Verkhovna Rada, as well as Chairman of the

State Committee for Regulatory Policy and Entrepreneurship before its

liquidation in 2014.27

While online outlets in Ukraine have slightly more diverse ownership than

traditional sources in Ukraine, there is a continued oligarchic presence online.

Ihor Kolomoisky owns both the fourth and fifth most-visited online outlets,

Korrespondent.net and UNIAN.ua. Kolomoisky acquired Korrespondent through

his aforementioned controversial acquisition of UMH Group, and previously

acquired UNIAN with his long-time business partner Gennadiy Bogolyubov

through his 1+1 Media Group. Kolomoisky owns at least one top five outlet in

every medium, highlighting the concern regarding media concentration in the

hands of Ukraine’s oligarchs.

Online outlets in Ukraine follow a regional trend of more open media outlets.

Although there is less regulation of online outlets, which provides a potential

channel for hidden malign influence, journalists have a space to turn a critical

eye on the government without relying on oligarch-owned traditional media.

Online outlets also provide a space for new figures to enter the Ukrainian media

market, such as Tomas Fiala, preventing oligarchic influence from dominating

every medium. But as noted, oligarchs are not absent from the media space,

since Ihor Kolomoisky now owns the fourth and fifth most-visited online outlets

in Ukraine.

Conclusion

In this brief, we have presented an overview of the domestic media environment

of Ukraine. The collected data highlight three major trends in Ukrainian media.

First, Ukrainian media is dominated by a centralized political elite. Second, the

majority of Ukrainian media owners have ties to the Russian government. Third,

27 “Brodsky will sit in Kuzhel's chair?” Ukrayinska Pravda. Published March 23, 2010.
https://www.pravda.com.ua/news/2010/03/23/4884480/

15

https://www.pravda.com.ua/news/2010/03/23/4884480/


the Ukrainian government is attempting to curb media centralization and

Russian influence, despite the political power of Ukrainian oligarchs.

To address the first trend, Ukrainian oligarchs Ihor Kolomoisky, Rinat Akhmetov,

Viktor Pinchuk, Viktor Medvedchuk, and Alexander Klimenko own shares in 12 of

the 20 outlets that AidData staff investigated. Five individuals dominate the

media space in Ukraine and their ownership of these media outlets arguably

allow them to shape the narrative around corruption ties, the government, and

Ukraine’s War in Donbass, giving them significant power. In addition, Lviv Mayor

Andriy Sadovyi and former-Verkhovna Rada member Mykhailo Brodsky control

two of the eight outlets without ties to an oligarch, with only six total outlets

owned by individuals that are not former Ukrainian politicians. This centralization

of ownership provides a channel for political influence, both overt and hidden.

Second, the deep connections between the Russian government and many of

these powerful oligarchs create an accessible indirect channel for Kremlin

influence. While the Ukrainian government has blocked or censored many

Russian media outlets, the high number of Russian speakers in Ukraine and the

ties between Ukrainian media owners and the Russian government prevent

Ukraine’s leaders from effectively blocking Kremlin influence. Some of these

oligarchs actively support Russian influence in Ukraine, as former media owners

Serhiy Kurchenko and Dmytro Firtash and current media owners Viktor

Medvedchuk, Serhiy Lyovochkin, and Rinat Akhmetov all have been members of

pro-Russian political parties in Ukraine. Medvedchuk is known to be particularly

close with Russian President Vladimir Putin. These close ties between Russia and

Ukrainian media owners provide a space for Russian influence in Ukrainian

media.

Third, despite Russia’s many channels of influence in Ukraine, Ukrainian officials

are making moves to strengthen media vulnerabilities. The arrest and exile of

pro-Russian Ukrainian oligarchs Dmytro Firtash, Serhiy Kurchenko, and Viktor

Medvedchuk, as well as the government-forced shutdown of pro-Russian

channels 112, ZIK, and NewsOne in February 2021 highlight a desire to combat

foreign influence in the media space.28 Ukrainian oligarchs continue to dominate

28 Dickinson, Peter. “Analysis: Ukraine bans Kremlin-linked TV channels.” Atlantic Council. Published February 5, 2021.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-channels/

16

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-channels/


the media landscape; however, there are some exceptions. Online outlets have

relatively less oligarchic control, meaning that the Kremlin has to find other

channels to influence the online media space. Additionally, oligarch Viktor

Pinchuk sold Fakty i Kommentarii to Oleksandr Shvets and Serhiy Kurchenko’s

UMH Group lost Radio Pyatnica to Denys Kozlitin, adding new owners to the

media market.

In sum, the Russian government has significant channels to influence Ukrainian

citizens through the media. With some Russian state-owned media outlets still

operating in the country, as well as Russian-affiliated Ukrainian oligarchs

dominating the media market, the potential for Kremlin influence is abundant in

Ukraine. However, recent steps by the Ukrainian government have moved

towards a more diverse media landscape and away from the pro-Russian

centralized landscape of the past.

17


